Hele slechte achterhand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xJanhy

Hele slechte achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 15:47

Halloo,
Ik heb al 2 jaar ongeveer een verzorgpaard, in het begin reed ik zeer recreatief maar naarmate ik meer lessen kreeg wilde ik meer dressuurmatig gaan rijden met haar. Ik merkte dat ze heel erg op haar voorhand leunt, ik hoorde dat ze door nageeflijkheid en aan de teugel lopen haar rug en achterhand gaat gebruiken, af en toe merk ik echt wel verschil maar weten jullie misschien nog meer om de achterhand eronder te krijgen? Ook heeft ze erg weinig rugbespiering, tips om rug- en bilspieren terug te laten komen?
Alvast bedankt :)

Angela

Re: Hele slechte achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:52

Je zegt het verkeerd om: een paard gaat de achterhand niet gebruiken door nageeflijk te lopen, maar als een paard de achterhand gebruikt, dan kan het juist nageeflijk lopen. Je moet dus eerst zorgen dat de achterhand sterker wordt. Dit kan door veel overgangen rijden, berg op-berg af lopen (heuveltjes) en bijvoorbeeld balkjes draven. Dit is is iets wat tijd kost, maar het resultaat zal er dan ook naar zijn :j

xJanhy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 19:56

Oh dan is het mij verkeerd verteld :x. Bedankt voor de tips, balkjes draven en meer overgangen rijden gaan we vaker doen en op zoek naar heuveltjes in het vlakke landschap van de nederlandse polder..

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:59

xJanhy schreef:
Oh dan is het mij verkeerd verteld :x. Bedankt voor de tips, balkjes draven en meer overgangen rijden gaan we vaker doen en op zoek naar heuveltjes in het vlakke landschap van de nederlandse polder..

Zonde dat het jouw op deze manier is uitgelegd hoor, Angela hierboven heeft helemaal gelijk.

Wel kan je het paard helpen door hem bijgezet te longeren. Beginnen met een hele losse bijzet en rustig opbouwen. Op die manier kan het paard zonder gewicht op zijn rug leren hoe het zijn lichaam op een juiste manier moet gebruiken, waar je later weer profijt van hebt onder het zadel.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 20:01

Dijken hebben we wel! :Y)
Ik neem ze ook regelmatig mee. dijkje op... dijkje af... Werkt goed hoor, om sterke kontjes te kweken!

Succes!

xJanhy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 20:06

Ja zo is het mij uitgelegd, nooit beter geweten, maargoed, weer wat geleerd :). Bedankt voor de tip, ik ga er zeker wat mee doen.

xJanhy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 20:07

@loe
ja nu ik erover nadenk, er is een grote dijk, op 3 kwartier stappen van haar stal, is wel een mooie buitenrit, en gespierde kontjes zijn altijd welkom!

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 20:15

Oh, da's wel een eind weg! Maar vele kleine dijkjes maken 1 grote... :D

maar balkjes rijden is ook een hele goeie tip hoor, en daarbij ook heel veel tempo wisselen en (schijn)overgangen rijden. Lekker actief maar ontspannen rijden!

er is ook nog ergens een aan-de-teugel-foto-topic. Lees, en meld je dan daar, en de tips vliegen je om de oren! Is ook echt best een vriendelijk topic

xJanhy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 20:22

Ja maar met die grote bedoel ik ook de enige in de buurt haha. Maar daar zal ik me eens melden ;).

Dain

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 15:55

Inderdaad bovenstaande tips zijn goed voor gespierde billen en ook zeker een leuke afwisseling voor je paard! Zelf doe ik veelal voltes openen en verkleinen in galop ( onder het zadel of aan de longe), zo moet je paard eigenlijk meer zijn achterbeen onder zetten om zijn lijf te kunnen ondersteunen. Gevolg daarvan is dat het achterbeen actiever wordt gebruikt en zo de achterhand beter kan worden getraind.
Succes!

RomySjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 17:09

Mij is het op deze manier ook geleerd. Ik ben het nu zwaar aan het afleren bij een andere instructrice. Mijn pony was altijd heel sterk, nu ik veel meer haar achterhand activeer kan ik haar opvangen en laat ze eindelijk LOS :). Ik heb nu geen pijn meer in mijn armen en in mijn schouders. Dus mijn advies: zoek een goede instructeur of instructrice!! Succes!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 17:14

Ik ben het met RomySjaan eens.
Gewoon gaan lessen en daar van opsteken.
heb je mogelijkheid tot les?

crystal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 09:14

Alles begint met de achterhand! Dat is de moter van je paard. Eerst de achterhand daarna komt vanzelf de voorkant wel goed.
Je paard moet zijn rug- en achterhandspieren beter ontwikkelen, zodat deze leniger en sterker worden en het paard zijn gewrichten makkelijker kan buigen.

Je kan in het rijden oefeningen meenemen zoals veel overgangen, tempowisselingen, schijnovergangen.
Schouderbinnenwaarts rijden, zodat hij het binnenachterbeen onder de massa moeten plaatsen.
Longeren met pessoa-teugel.
Elke dag ook iets anders doen, dus niet te zwaar elke dag trainen.

En nog een tip... neem een goede instructrice, die veel vanuit de basis eerst werkt.

Young_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 09:21

Mijn verzorgpony heeft dat ook gehad. Ik ging intensief rijden en zij moest meer spieren kweken. Het is misschien heel saaai maar wat werkt is gewoon heel veel balkjes draven en dan gewoon balkjes die op de grond liggen. En wat crystal1 al zei veel overgangen.

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 09:56

Hieronder heb ik een aantal oefeningen weergegeven die je zou kunnen proberen om de achterhand sterkter te maken:
- Slangevolte's
- Korte zijdes afwenden
- Tempo wisselingen/ naar voren en weer terug
- Balkjes laten lopen
- Heuvel op en af in het bos is inderdaad ook een goede oefening

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 09:59

Je zult de achterbenen sterker moet maken, dan is het paard in staat om meer gewicht op zijn achterbenen te gaan dragen en zal daardoor los door zijn lijf en nagevelijk gaan lopen!
Het werken aan de hand kan je daar onwijs goed in helpen, kijk eens op de website van Marijke de Jong (www.paardenbegrijpen.nl)

xJanhy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 07:10

Bedankt iedereen, ik heb helaas niet de mogelijkheid tot lessen, maar met jullie tips ga ik een heel eind komen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 08:03

Ja kijk op de eerder genoemde site, ik heb ook een paard wat een enorm slechte achterhand heeft en ik werk hem voornamelijk aan de hand om hem sterker te maken, schouderbinnen en traver zijn echt de basis oefeningen om de achterhand soepel en sterk te maken, maar ook jij als ruiter zal je ruiter gevoel moeten gaan ontwikkelen, meer theorie nemen en af en toe een les en dat hoeft echt niet elke week, 1 x in de mnd of 2 mnd zou genoeg moeten zijn als je een instructrice hebt die weet wat rechtricht oefeningen zijn.
Bijzet en andere hulpmiddelen zou ik niet aanraden, ga ook longeren aan de nekelen lijn met kaptoom, want met een bit in kun je ook je paard niet trainen in zijn boven lijn. longeer ook vanuit de hand en niet met hulpmiddelen,