Paard tikt voorhoeven aan met achterhoeven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

caranthir

Paard tikt voorhoeven aan met achterhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 15:45

Hey,

Ik weet niet of dit hier helemaal goed gaat staat, maar dat merk ik vanzelf dan wel :P

Zoals de titel al zegt: mijn paard tikt zijn voorijzers aan met de achterhoeven tijdens het draven. Het gaat hier om een paard van 7 jaar, dat pas een half jaar onder het zadel is en eigenlijk voornamelijk aangespannen loopt. Voor de wagen tikt hij aan, maar zowel onder het zadel als aangespannen doet hij dit alleen als hij wat moet verruimen of als hij moe wordt. Bij het longeren valt het me eigenlijk nooit op. Ik heb de smid al gebeld en hij gaat het beslag wat aanpassen, maar ik vroeg me af of ik er daarnaast rijtechnisch ook wat aan kan doen?
Dit omdat ik de indruk krijg dat hij het dus vooral doet bij vermoeider worden en als de oefeningen wat moeilijker worden, wellicht kan ik hem met bepaalde oefeningen wat sterker maken? Iemand ervaring hiermee?

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:21

Mij is opgevallen dat paarden dit onder andere doen die te "beknopt gebouwd" zijn. Korte rug, niet langgelijnd en verlies van "tact" in de draf kan ook een rol spelen.
Doet ie het alleen in draf of ook in stap?
Verliest ie zijn ijzers wel eens?
Heb je een foto van je paard op stand?

petra1837

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:37

Mijn friese paard doet het ook maar alleen als hij ijzers om heeft.
En dan ook alleen af en toe in de draf. Mijn hoefsmid houdt er zoveel mogelijk rekening mee met het beslag.
Maar toch blijft hij aan tikken de meesten zeggen dat het komt doordat het paard zijn voorbeen niet snel genoeg op tilt waardoor het paard met zijn achterbenen aantikt. Meschien oefen om meer zijn achterhand eronder te krijgen. Bij mijn paard wordt het al minder maar af en toe tikt hij toch weer aan.

midgie

Re: Paard tikt voorhoeven aan met achterhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 14:28

Waarschijnlijk loopt het paarp op de voorhand, je zou het rijtechnisch op kunnen lossen door schouderbinnen en travers t egaan aan leren zodat het paard sterker en soepeler word in zijn achterhand, je zou de oefeningen vanaf de grond kunnen aanleren, zodat het paard en jij kan leren wat de hulpen daarvoor zijn ook kun ej zijn beenzetting zien zodat je weet hoeveel stelling en buiging je onde rhet zadel zou moeten hebben

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 12:18

lisette_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 08:03

Stukje balans wat je paardje nog mist kan de grote oorzaak zijn! Vaak heb "groene" paarden er moeite mee om het van voren allemaal bij te kunnen houden. Probeer eens een keer wat rustiger te rijden, een wat lager en goed gecontroleerd tempo. In het verruimen rustig opbouwen, dan zul je merken dat er in de verruiming een punt komt waarop je paard zich weer aan zal gaan tikken. Dit is dan het punt waarop ze de balans mist om zichzelf goed te kunnen houden.

Het klopt inderdaad dat je paard dan niet snel genoeg zijn voorbeen weg zet, een oorzaak kan inderdaad zijn dat ze te veel op de voorhand loopt. Ook kan het zijn dat ze haar bovenlijn dus nog niet genoeg loslaat om de ruimte in haar front, schouder en over haar schoft genoeg te openen om het van voren bij te kunnen houden.

Lekker door oefenen, met focus op een stabiel en actief tempo waarbij ze haar bovenlijn steeds meer los kan gaan laten en steeds meer ruimte in haar bovenlijn en over haar benen krijgt!