Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Ik zou als je er op zit inderdaad veel (schijn-)overgangen rijden stap-draf-stap-draf en veel figuren rijden. Als ze hier bij goed op jouw hulpen reageerd en jij meer vertrouwen in jullie combinatie hebt probeer dan de galop weer een keer. Wanneer je het weer een keer tijdens het rijden wilt proberen zorg er dan voor dat ze haar ergste energie al lekker kwijt is d.m.v. draven en zo. Als jij er niet zeker van bent of bangig bent bij de galop voeld je haflinger dat aan en is de kans misschien groter dat ze "de benen" met je neemt. Galop is geen verplichting: je moet het wel leuk vinden!
Probeer tot je de galop durft wanneer je rijd, de gallop tijdens het longeren goed te beheersen. Wanneer het galoperen met longeren beter gaat zal het tijdens het rijden ook makkelijker zijn om beheerst te galoperen. Je geeft aan dat ze het bij haar oude eigenaar wel netjes deed: dus ze kan het wel! Misschien vind ze het gewoon wel erg lastig en deels veel uitproberen hoe ver ze bij je kan gaan.. 
Die moeten jullie nog van elkaar leren kennen, daar is niks geks aan.
Komt vast helemaal goed, helemaal als je wat lessen krijgt. Heel veel plezier en vergeet niet te genieten van alles wat je wel al lekker met haar samen kan doen!
Bloemetje87 schreef:Ik lees dat je haar nog maar net hebt: gefeliciteerd!
Misschien nog een aanvulling op bovenstaande adviezen:
Ik zou lekker rustig aan gaan trainen met haar, zorg dat je elkaar beter leert kennen: ze zal best uitproberen wat ze bij jou wel en niet kan/mag doen..!Ik zou als je er op zit inderdaad veel (schijn-)overgangen rijden stap-draf-stap-draf en veel figuren rijden. Als ze hier bij goed op jouw hulpen reageerd en jij meer vertrouwen in jullie combinatie hebt probeer dan de galop weer een keer. Wanneer je het weer een keer tijdens het rijden wilt proberen zorg er dan voor dat ze haar ergste energie al lekker kwijt is d.m.v. draven en zo. Als jij er niet zeker van bent of bangig bent bij de galop voeld je haflinger dat aan en is de kans misschien groter dat ze "de benen" met je neemt. Galop is geen verplichting: je moet het wel leuk vinden!
Probeer tot je de galop durft wanneer je rijd, de gallop tijdens het longeren goed te beheersen. Wanneer het galoperen met longeren beter gaat zal het tijdens het rijden ook makkelijker zijn om beheerst te galoperen. Je geeft aan dat ze het bij haar oude eigenaar wel netjes deed: dus ze kan het wel! Misschien vind ze het gewoon wel erg lastig en deels veel uitproberen hoe ver ze bij je kan gaan..
Ik weet (van de eigenaren) dat de haf waar ik nu op rij vroeger ook zo'n ren-gallop-monster was, tegenwoordig (5 jaar later) zie je daar niks van terug: tenzij je bij haar aangeeft dat ze even lekker snel mag.. Dan gaan de oren naar voren en is ze net een raket die probeert op te stijgen..![]()
Geef niet op, ze klinkt als een hartstikke leuke haf! Werk aan jullie onderlinge band, het vertrouwen en leer elkaar goed kennen: ook elkaars grenzen!Die moeten jullie nog van elkaar leren kennen, daar is niks geks aan.
Komt vast helemaal goed, helemaal als je wat lessen krijgt. Heel veel plezier en vergeet niet te genieten van alles wat je wel al lekker met haar samen kan doen!
Jullie worden/zijn vast een leuke combi, geniet er van en leer van elkaar!
Ibbel schreef:Geen van beide. Ik denk dat jouw Haflinger gewoon nog onvoldoende balans heeft om te galopperen in de bak (en jij nog onvoldoende rijkunst om haar daarbij te ondersteunen). Hard gaan is dan een manier om te voorkomen dat je uit balans raakt. Dus het is geen onwil, ze kan gewoon nog niet netjes beheerst galopperen. Dat is moeilijk, in een bak, en zeker voor een wat zwaarder gebouwd ras. Deels wel werkwilligheid ('aan de bak') want ze wil je wel van dienst zijn door uberhaupt aan te galopperen.
Ik zou voorlopig de galop alleen zonder ruiter aan de longe vragen, tot ze dat netjes en beheerst kan, en zelf alleen in stap en draf veel wendingen en overgangen rijden om haar sterker in haar achterhand te maken. Pas daarna weer galop onder de man proberen.
Zorg ook voor een goede instructeur, die je hiermee kan helpen!