Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

mimp3 schreef:Ik ben bezig om een jong paard zadelmak te maken. Ik heb dit al tig keer gedaan,maar deze meneer heeft wel heel veel spanning in zijn lijf. Zelfs met het longeren heb ik eerst een 20 minuten nodig om die spanning af te laten vloeien. Nu is het zo dat hij de rechterhand erg moeilijk vind en gaat na een rondje geforceerd stappen op commando draven en daarna op eigen beweging over naar de galop. Ik vind dat hij wel even uit mag razen maan hem tot rust en zie wanneer hij weer rustiger word en dan neem ik het commando weer over. Dit duurt meestal twee tot drie rondjes. Nu heb ik een discussie met mijn moeder die vind dat dit totaal niet mag en dat hij onder alle omstandigheden moet luisteren. Maar ik weet als ik een overgang forceer de spanning nog erger word, en heb ook het idee dat als het uiteindelijk gewoon word de spanning weg is dit geen probleem meer zal zijn. Waar de spanning vandaan komt weet ik niet. Hij heeft natuurlijk drie jaar in de opfok gestaan en is niks gewend. Heeft daarna twee maanden bij ons op stal gestaan om te acclimatiseren. Daarna ben ik rustig begonnen. Omdat hij zo schrikkerig was heb ik er de eerste twee keer een instructeur bij gehad met longeren. Dit hebben we in een cirkel gedaan en daarbij liep hij elke keer het gat dicht om hem af te laten remmen. Dit veroorzaakte zo veel spanning bij het paard dat ik besloten heb dat met rust en geduld er meer mee te bereiken.
Met poetsen is hij superbraaf en aan de hand op vreemd terrein is ook geen enkel probleem. Zelfs als ik erop zit heb ik het idee dat hij bang is om iets fout te doen waardoor hij elke keer heel abrupt stilstaan als ik maar enigzins verander in mijn zit.
Wat vinden jullie ervan?
mimp3 schreef:Nu heb ik een discussie met mijn moeder die vind dat dit totaal niet mag en dat hij onder alle omstandigheden moet luisteren.
maar in de praktijk waren ze daarna altijd prima te rijden en verder aan te pakken.
Door hem wist ik beter