Pony Staakt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Flowerr

Pony Staakt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 20:03

Hoi Allemaal!

Ik heb even een vraagje :

Sinds ongeveer 1 week hebben wij een pony op proef.
Nou is het een heel erg braaf beestje, en doet ze eigenlijk alles wat je wilt.
Maar zodra je de overgang draf-galop wilt maken, gaat ze stilstaan en bokken/stijgeren.
Op de ene hand doet ze het minder, eigenlijk bijna niet.
Op de andere hand, gaat ze bokken en stijgeren, en wilt ze omdraaien, en galopeert ze ook best apart..
Nou is mijn vraag :

zou dit kunnen liggen aan haar rug? of is dit meer gewoon uitproberen?

arian_wolf

Re: Pony Staakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 20:04

Wat vreemd.... en als je de overgang van stap naar draf wilt maken?? dan ook?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 20:04

Het kan zijn omdat ze het moeilijk vind, of omdat ze pijn heeft.
Het kan natuurlijk ook zijn dat ze je uitprobeerd.

Doet ze het wel met bijvoorbeeld longeren of losgooien? en is ze nagekeken door een DA?

daphne_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 20:05

arian_wolf schreef:
Wat vreemd.... en als je de overgang van stap naar draf wilt maken?? dan ook?

ik denk het niet anders had het er wel gestaan denk ik :o maar ook ik vind het best apart.. doet ze het ook aan de longe? zoja zou ik eerst veel oefenen met longeren (je hebt dan denk ik meer te zeggen over het paard dan op de rug, op de grond kan je ook heel goed met je lichaamstaal werken)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 20:08

Ik ben ook heel benieuwd naar de reactie aan de longe, maar denk toch echt dat er iets niet lekker zit in haar rug, of OP haar rug. Dat kan heeft zadel zijn, maar ook de ruiter die een verkeerde hulp geeft.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 20:09

Pony is op proef? Dan gewoon niet aan beginnen. Want het is óf medisch ( wat best redelijk klinkt: pony doet alles braaf, behalve dit) óf het is een manier van uitproberen ( steigeren) die ik toch heel vervelend zou vinden bij mijn toekomstige paardje. Zat paarden die je uitproberen zónder het steigerend, stakend te doen.

Flowerr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 20:10

Met losgooien doet ze het niet... (longeren hebben we nog niet gedaan)
in de overgang stap-draf gaat ze eigenlijk ook niet staken..
De dierenarts heeft er niet specifiek naar gekeken, ze is wel Röntgenologisch en Klinisch gekeurd.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 20:16

Tja... hoe leuk vind je het paard? Is het op dat na je droompaard? of niet? Want je gaat dan al meteen een medische molen in.. is het het zadel, of toch de rug? Het paard is rontgenologisch gekeurd, maar niet ieder botje wordt op de foto gezet. Er kan dus alsnog iets mis zijn, iets wat niet op de foto staat. Maar het kan ook het zadel zijn, bij het aanspringen in galop maakt het paard immers een andere beweging als bij de stap-draf overgang...

Persoonlijk zou ik niet aan zoiets beginnen.. maar goed, ik weet ook niet hoe "speciaal" dit paard voor je is..

Nog een vraagje: is de keuring door je eigen DA gedaan, of door eentje van de verkoper?

Flowerr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 20:21

De keuring is door de dierenarts van de verkoper gedaan.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 20:23

Dan is die dus wellicht niet te vertrouwen.. altijd laten na-keuren door je eigen DA. Het zal niet het eerste paard zijn dat met vlag en wimpel door de keuring van de verkopende DA komt, maar dat er bij een eigen DA toch een groot probleem naar voren komt...

Waar komt het paard vandaan (per pb?)

Flowerr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 20:24

ohnee. haha ik schrijf het verkeerd! de keuring is gedaan door de dierenarts van de KOPER. haha. :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 20:30

Raar galoperen en staken bij bepaalde oefeningen heeft vaak een lichamelijke oorzaak. Keuren gebeurt soms heel verschillend, soms hoeven ze niet eens te galoperen.

SylDei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 13:28

Mijn merrie had moeite met de galop links, ze bokte steeds en/of sprong in de rechter galop. Rechts ging wel goed.
Nou bleek dat ze haar linker bekken niet kon kantelen, bij de linker galop moet je linker bekken zakken en dat kon ze niet. De osteopaat heeft dit gelukkig verholpen.

Jullie hebben de pony op proef en een osteopaat is weer een extra kosten plaatje. Meestal is 1 behandeling niet voldoende.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 13:36

Heb je al geprobeerd om er een meer ervaren(instructeur bv) op te laten rijden? Wat doet het paard dan. Het is wat giswerk, kan best uitproberen zijn, maar zou ook vast kunnen zitten in z'n lijf of het zadel ligt niet lekker. Ik zou eerst een iemand er op zetten die goed kan rijden zou er een medisch probleem zijn kan die dat wellicht ook wel voelen dat er iets niet klopt.

oneside

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 13:07

Tigra_ schreef:
Heb je al geprobeerd om er een meer ervaren(instructeur bv) op te laten rijden? Wat doet het paard dan. Het is wat giswerk, kan best uitproberen zijn, maar zou ook vast kunnen zitten in z'n lijf of het zadel ligt niet lekker. Ik zou eerst een iemand er op zetten die goed kan rijden zou er een medisch probleem zijn kan die dat wellicht ook wel voelen dat er iets niet klopt.

Ik zit ook aan iets medisch te denken.
Ook kan het dat je hem teveel tegenhoud bij galop.
Als je zelf al gaat verzitten voordat je wilt aanspringen in galop en je houd hem met je hand teveel tegen kan hij hiertegen in verzet komen.

Ik zou er inderdaad nog iemand bijhalen, zeker omdat je niet wilt eindigen met een paardje met rugproblemen!

Flowerr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 13:53

We zijn in tussen tijd naar de dierenarts geweest,
Ligt toch aan de rug.. we hebben het paard weer teruggebracht.
Inmiddels hebben we nu(particulier) een leuk paard gevonden!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:55

Een goede beslissing om niet met een niet-gezond paard door te gaan! Fijn dat je een ander paard hebt gevonden :j

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 14:00

Verstandige keuze en heel veel plezier met je uiteindelijke nieuwe paard!!!!