Tips voor springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zertab

Tips voor springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 08:16

Hee!
Ik rijd nu al bijna 2 jaar op mijn verzorgpaard,een echt springpaard. Ik heb hem alleen maar dressuurmatig gereden,en heb ook dressuurles. Dat vindt hij erg leuk,maar af en toe maak ik een laag sprongetje van 50 cm. (ik ben niet zo'n waaghals). En ik merk dat hij dat ook ontzettend leuk vindt. En ik wil ook graag springen. Maarja de eerste keer ging niet zo goed,ik had hem totaal niet onder controle,en echt een wonder dat ik bleef zitten. Maar nu ik heb ik hem voor mijn gevoel echt heel goed onder controle tijdens de dressuur,dus wil ik weer eens proberen te springen. Want ja,dressuur is niet voor niets de basis voor het springen. Heeft er iemand tips? En ik vroeg me af,hoeveel springruiters hier zitten en welk niveau? En is het niet moeilijk om dat parcour helemaal uit je hoofd te kennen?

Groetjes,

P.S. Misschien handig om te weten,ik heb 6 jaar ervaring,waarvan 2.5 jaar privéles. Op de manege heb ik ook weleens gesprongen en dat ging altijd goed. Mijn verzorgpaard is een ruin van 7,bijna 8 jaar,en zijn vader is Jupilot. En hij is 1.67.

Anoniem

Re: Tips voor springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 11:08

Ik kan je alleen maar de tip geven om springles te nemen, het is niet te doen om dat alleen op te willen pakken. Daar leer je het meeste van, en brengt ook de minste risico met zich mee omdat je zelf al aangeeft dat het de vorige keer bijna fout ging.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 12:38

Ja springles nemen, vooral als je wat bang bent.

Ik zelf spring ook al 13 jaar. Heb wedstrijden gereden om verschillende niveau's.
Het parcours uit je hoofd kennen is helemaal niet moeilijk.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 13:40

Ik heb nu springles, wel van 0 af aan. Ik heb na 2 echte lessen al 50cm gesprongen. Ik ben een angstige ruiter en deze lessen helpen me echt, als er iets fout gaat ziet een ander vaak wat het was en dit kan je echt helpen

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:04

Als je zelf zo weinig ervaring hebt met springen, dan kun je het beste de eerste keren niet alleen aan gaan klooien, zorg dat je iemand hebt die je hierbij kan helpen.
Je kunt wel alvast wat beginnen met balkjes op de grond. Zo word hij wat gewoon met hout en jijzelf ook. Neem deze balkjes gewoon als onderdeel van het dressuurwerk, zorg dat je in het midden en rechtuit over de balk gaat en hou hetzelfde tempo aan. Zorg dat je zelf niet gespannen bent en verander niets in het rijden als je naar een balkje rijd, het is tenslotte geen sprong.
Werk ook alvast aan een goed verlichte zit. Zorg dat je in draf en galop in balans lange stukken verlicht kunt zitten, zonder dat je op je handen steunt. Laat hierbij wel af en toe iemand meekijken of je wel het goede doet en jezelf geen verkeerde houding aanleerd.
Zorg ook dat je de tempowisselingen goed onder controle hebt, een sprong is eigenlijk een soort tempowisseling. Heb je moeite om jke paard te verzamelen na een tempowisseling, dan ben jehem na de sprong waarschijnlijk ook helemaal kwijt.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 16:01

We hebben geen hindernissen,maar wel een paar balken die vast gemaakt worden,maar wel zo dat ze er meteen afrollen. Ja moeilijk uit te leggen...maar de 2de keer ging het wel goed,alleen hij springt bij de 30 cm al meteen zo hoog. En dat moet niet,want dat kost onnodig energie. En verlichte zit en balkjes draven kan ik allemaal al. Ik heb op de manege ook op verschillende paarden gesprongen. En ik ben niet bang,als het maar gewoon laag is en ik ga natuurlijk ook laag beginnen. Maar bedankt voor de tips,ik zal er eerst eens met de eigenaar over hebben.