Springen houding ruiter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jockeyboy

Springen houding ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 21:30

Hallo,

Ik spring heel vaak met paarden maar zit met een probleem
Zelfs na verschillende lesgevers heb ik nog het probleem.

Mijn knieen gaan open terwijl ik boven de sprong ga in plaats van mooi tegen mijn zadel te blijven
probleem is als ik land dat ik stek in mijn paard met mijn benen zonder dat ik dat wil;

Heeft iemand hier ervaring mee en hoe kan ik mijn knieen beter klemmen.

Zertab

Re: Springen houding ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 08:10

Beenspieren trainen?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:11

Je moet niet met je knieen klemmen, maar ze moeten wel tegen het zadel zitten op de sprong.
Je geeft zelf al aan dat je je paar prikt in de landing, dus waarschijnlijk zit je probleem bij je voethouding. Draai je tenen wat naar binnen, voor je gevoel moet je dat waarschijnlijk heel overdreven doen, dan komen je knieen vanzelf wat meer tegen het zadel.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:17

Wat ik met mijn leskinderen heel veel oefen is op het derde been lichtrijden (dus sta-sta-zit), Trainen ze beenspieren van het leren daar balans houden met de onderbenen (en staan vanaf de knieen). Om klemmen te voorkomen moeten ze in verlichte zit met hun billen schudden (dat kan alleen maar als je je spieren wel weer zo los hebt om heen en weer te gaan :) )

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:58

schoentje schreef:
Je moet niet met je knieen klemmen, maar ze moeten wel tegen het zadel zitten op de sprong.
Je geeft zelf al aan dat je je paar prikt in de landing, dus waarschijnlijk zit je probleem bij je voethouding. Draai je tenen wat naar binnen, voor je gevoel moet je dat waarschijnlijk heel overdreven doen, dan komen je knieen vanzelf wat meer tegen het zadel.

Idd,je moet met je kuiten tegen het zadel aandrukken.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:13

Drukken vind ik dan ook weer net een verkeerd woord, omdat leerlingen dan vaak ook echt gaan drukken waardoor het paard vaak te veel naar voren gaat springen.
Maar het is idd wel beter om meer druk op de kuit de hebben dan met de knieen op de sprong, omdat anders je onderbeen vaak naar achteren zwaait, bovendien ben je dan vaak te laat als je wel een keer been moet geven op de sprong of in de afzet.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:44

Hoe noem je het anders dan?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:57

ehm, aanleggen ofzo :). Drukken word nou eenmaal vaak verkeerd vertaald in de praktijk, want in principe moet je niet echt drukken met iets, als het niet nodig is, want als je dan een beetje een hete hebt gaat ie vaak schieten op de sprong. Het paard gaat dan ook nog eens wennen aan dat drukken, waardoor je geen reactie meer krijgt op je kuitdruk als het een keer wel nodig is, als je paard bijvoorbeeld net te veel blijft hangen op de sprong, of een keer kijkerig is in de afzet...

xEmilieLx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 16:39

Ik ga mee met het vorige commentaar. Ook denk ik dat als je je benen vanaf je heupen wat naar binnen draait ( dus niet alleen je voeten ) Je knieen ook beter aangesloten blijven. Het is denk ik vooral oefenen en kijken wat het beste werkt. Drukken moet je met geen enkel lichaamsdeel doen tijdens het rijden. Daar word de houding niet beter van en het paard ook niet :) Gewoon ontspannen en je benen vanaf je heupen naar binnen draaien.
Succes :D

oneside

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 13:04

Iets heel simpels is even wat tussen je knien stoppen.
Een bierviltje of iets waardoor je je knien tegen het zadel moet houden, anders valt het filtje eraf.
Zodoende let je er wat meer op ;)

Ook tenen naar binnen helpt vaak om je knien tegen het zadel aan te houden.
Let er ondertussen inderdaad wel op dat je je knien niet gaat 'klemmen' hierdoor zul je je paard namelijk naar voren gaan zitten duwen.