Probleem voor het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nynk_char

Probleem voor het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 18:05

Hallo,
Sinds een maandje of 2 begint mijn paard Charlie vervelend te doen voor het rijden.
Hij draait rondjes en gooit zijn hoofd omhoog, allemaal als ik op wil stappen.
Gek genoeg is het klaar als ik erop zit. Medisch is het vast niet, de DA heeft gekeken en niks gevonden en aan zijn manier van doen is niks te merken. Als ik wegstap is er niks meer, alsof er niks gebeurd is. Hij loopt nog even fanatiek met oortjes naar voren, en ook springen gaat nog goed.
Vroeger stond hij altijd als een blok beton te wachten tot ik erop zat, waar kan dit aan liggen?
Mvg, Nynke :)

MaTuMi

Re: Probleem voor het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 18:08

Dit had ik ook bij me verzorgpony,
mij is verteld dat het uittesten was.
Maar dat kan ik je niet verzekeren.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 18:09

Is er ook naar het zadel gekeken?? Misschien ligt het niet helemaal goed.

nynk_char

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 18:13

Kom hij laat mee dan, 2 jaar geen problemen gehad.
Denk niet dat het het zadel is. Tijdens het rijden is er niks mis en ik heb het zadel al een jaar. Ik leg hem net zo neer.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 18:14

nynk_char schreef:
Kom hij laat mee dan, 2 jaar geen problemen gehad.
Denk niet dat het het zadel is. Tijdens het rijden is er niks mis en ik heb het zadel al een jaar. Ik leg hem net zo neer.

Paarden veranderen, zadelproblemen kunnen ook later komen. Ik denk ook alleen maar mee.

nynk_char

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 18:17

Maar zoals ik zei, ik kan alles met hem doen op gebied van rijden, VD, springen, en hij lijkt nergens last van te hebben. Hoe kan het dat een paard voor het rijden last van het zadel heeft maar tijdens het rijden, hoe intensief ook, rustig en opgewekt blijft?

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 18:18

Hoe stap je op ?
Met een krukje of van de grond ?

nynk_char

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 18:20

Normaal gesproken vanaf de grond, maar ook met krukje doet hij vervelend

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 18:22

En als je vanaf de andere kant op stapt ? De 'verkeerde' kant dus ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 18:24

paarden doen nooit 'vervelend' ze hebben altijd een reden voor dingen en zullen nooit de intentie hebben om even 'vervelend' te doen, zo denken ze niet, wees nou niet eigenwijs, laat het zadel even checken, bespiering kan veel verranderen in twee jaar. en anders lichamelijk nog een keer laten checken door DA of ostreopaat laten komen. als er niks is kan je aan iemand vragen om hem vast te houden als je opstapt, dan leert ze vanzelf weer stilstaan tijdens het opstappen...

nynk_char

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 18:30

Ik zal morgen eens proberen vanaf de andere kant.
Imand die vasthoudt is geen optie. Dan zou elke keer dat ik zou paardrijden een vriendin mee peten want mijn ouders werken beide tot 5 uur en dat komt mij daarna slecht uit.
Ik zal straks eens aan mijn vader vragen of het een optie is dat de DA nog eens komt.
Hij kent ook wel iemand die veel van zadels weet, woont dichtbij dus kan even langsgaan met Charlie.
Probeer niet koppig over te komen, maar wat kan er nou mis zijn voor het opstappen wat niet meer uitmaakt als ik erop zit?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 18:43

Frederieke_ schreef:
paarden doen nooit 'vervelend' ze hebben altijd een reden voor dingen en zullen nooit de intentie hebben om even 'vervelend' te doen, zo denken ze niet, wees nou niet eigenwijs, laat het zadel even checken, bespiering kan veel verranderen in twee jaar. en anders lichamelijk nog een keer laten checken door DA of ostreopaat laten komen. als er niks is kan je aan iemand vragen om hem vast te houden als je opstapt, dan leert ze vanzelf weer stilstaan tijdens het opstappen...

:D O nee, zijn dan alleen mijn paarden af en toe vervelend? Paarden kunnen hengstig zijn ( :( pfff) , of ze kunnen je uitproberen iets dat als je dat niet door hebt beetje bij beetje opgebouwd wordt totdat het helemaal mis gaat en je met een heel moeilijk paard zit. Ook kan een paard zijn dag wel eens niet hebben of hij heeft geen zin om net dat extra te geven terwijl jij dat wel wilt.
Een paard kan ook verrassend genoeg opeens super doen en in alles zich helemaal geven. En alles wat daar tussen in zit.
Ik ben het met je eens dat paarden niet zoals mensen van te voren gaan bedenken "kom laat ik vandaag maar eens vervelend zijn", maar ze kunnen het wel zijn hoor. Vaak zie je dat al als ik ze uit de paddock haal om gezadeld te worden.
Die twee van ons zijn echt super paarden maar het gebeurt wel degelijk dat ze soms drammerig zijn of als je niet op past gaan "apekooien", en daarmee bedoel ik dan zo hard als mogelijk proberen te gaan scheuren terwijl dat "not done!!" is, nooit en ze ook nog nooit gelukt is.

Het zou mij niet verbazen als bij TS gedrag is ingeslopen dat paardje van eerst een stapje en daarna twee en zo steeds lastiger is geworden met opstappen. Wellicht moet TS dat voor haarzelf eens nagaan of dit het zou kunnen zijn. Zo ja, dan weet ze ook wat ze moet doen. Ho is ho en er wordt gewoon stil gestaan tijdens het opstappen door paardje. Net zo lang oefenen totdat het bevestigd is. En soms heeft dat een lange adem nodig om foutjes die er in geslopen zijn er weer uit te halen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 18:47

nynk_char schreef:
.
Probeer niet koppig over te komen, maar wat kan er nou mis zijn voor het opstappen wat niet meer uitmaakt als ik erop zit?

Bij het opstijgen heb je ruim 5x je lichaamsgewicht aan kracht op je stijgbeugel, met rijden is dat max 2-3x je lichaamsgewicht. Als je pony in de afgelopen 2 jaar meer spieren heeft gekregen kan je zadel een klein beetje te smal zijn bijvoorbeeld wat dan juist bij het opstijgen zeer doet maar met rijden nog net niet.

nynk_char

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 19:00

Sizzle schreef:
nynk_char schreef:
.

Bij het opstijgen heb je ruim 5x je lichaamsgewicht aan kracht op je stijgbeugel, met rijden is dat max 2-3x je lichaamsgewicht. Als je pony in de afgelopen 2 jaar meer spieren heeft gekregen kan je zadel een klein beetje te smal zijn bijvoorbeeld wat dan juist bij het opstijgen zeer doet maar met rijden nog net niet.

Maar springen en middengalop gaan ook zonder problemen. Maar het zou kunnen.

nynk_char

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 19:03

@piendemaitre, niet dat ik weet. Wel dat af en toe tijdens de afzet een voetje opzij gezet werd, maar dat had meer met evenwicht te maken. Een enkele keer begon hij te stappen als ik met afzette maar ik geef dan toe dat ik weleens met mijn teen in de flank kwam (zeker niet hard, maar Charlie is redelijk gevoelig voor beenhulpen

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 19:04

nynk_char schreef:
Sizzle schreef:

Maar springen en middengalop gaan ook zonder problemen. Maar het zou kunnen.

Mijn paard is ook jaren met verkeerd zadel gereden. Behalve nu weinig spieren merkte je niks aan haar. Sprong ook gewoon parcoursen ect.

xEmilieLx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 20:26

Dit komt me enorm bekend voor, bij een manege paard bij ons die dat constant doet. Als ik wilde opstappen, voet in de beugel loopt hij weg. Ik heb hem constant terug gezet op de plek, stil gezet en opnieuw. Liep hij weg? Gewoon terug op zijn plaats en nog een keer. Na zo'n 4x opnieuw stil zetten, lukte het me en blijft hij braaf stil staan. Ik denk dat it gewoon uitproberen en testen was want toen mijn instructrice haar voet in de beugel zette bleef hij als een mak lammetje staan! Nou is dit paard ookal wat ouder maar lichamelijke problemen zijn uitgesloten. Dus het hangt nogal van het paard af. Gewoon doorzetten denk ik! ( of natuurlijk de zadelmaker eens laten kijken want wie weet )

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 20:38

Wat doe je eigenlijk als hij dat doet?
Misschien versterk je onbewust zijn opwinding?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 20:53

Erg bekend! Ik heb haar beloond met brokjes, standaard brok in mijn zak gehouden.
Ging veel beter, niet helemaal, maar werkte goed. Zodra ze stil stond; brokje. Voer in beugel, uit beugel, in beugel, brokje. En zodra ik erop zat brok geven. Had ze na 1x oefenen al door

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 20:53

Ze deed het overigens ook tijdens het rijden. Als we stapten ging ze stilstaan en met haar neusje richting mij; brokje?

nynk_char

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 11:28

Sizzle schreef:
Wat doe je eigenlijk als hij dat doet?
Misschien versterk je onbewust zijn opwinding?

Ik zorg dat hij rustig genoeg is om erop te komen, ben er na 2 maand beetje simpel in geworden.
In het begin stond er iemand bij, maar dan ging hij trekken. Volgens mij wind ik me (niet meer) op, in het begin een beetje.
Arm paard, om alles te proberen moet ik er vandaag minstens 10 keer op en af :')

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:41

Slotje, schaduwaccount.