Bokken met aangalopperen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

M_erell

Bokken met aangalopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 14:06

Ze deed het nooit, maar vandaag met het aangalopperen op de rechterhand gaf mijn paard steeds een bok. Ik wist niet goed hoe ik het moest corrigeren omdat ik dit niet van haar gewend was. De rechterhand is haar moeilijke hand, dus ik dacht dat het misschien kwam omdat ze het moeilijk vind, maarja het kan ook uit protest zijn, het is een jonge merrie van 5 jaar. Aangezien ik niet meer in contact kan komen met mijn instructrice doe ik het via deze weg, wie weet hoe ik het bokken kan aanpakken en hoe ik het moet corrigeren? Ook iemand een idee waar het vandaan kan komen?

Paperboy

Re: Bokken met aangalopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 14:48

Mijn jonge paard begon een bokje te geven met aangalopperen, ik heb het zadel toen laten checken en uiteindelijk een nieuwe gekocht omdat de oude niet meer goed passend was te krijgen. Sindsdien heeft hij niet meer gebokt.
Kan dus zadel zijn maar ook dat ze ergens wat vast zit in haar lijf.
Persoonlijk zou ik eerst zadel en lichamelijke problemen uitsluiten, als dat het niet is dan misschien eerst de galop aan de longe doen zodat ze sterker wordt in haar lijf en het onder het zadel makkelijker voor haar wordt. Ik hoop dat je er wat aan hebt, het kan zoveel zijn dus eerst stap voor stap dingen uitsluiten...
Succes!

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 14:50

Ik heb de ervaring dat er dan iets niet lekker zit. Kan het zadel zijn maar ook iets kleiners zoals spierpijn of stijfheid. Mijn paard bokt standaard een of twee keer bij het aangaloperen na een vakantie.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 14:54

kan verschillende dingen zijn.
zadel niet goed liggen, protest, pijn.
Heb ik zelf ook een x gehad, kwam doordat het zadel te los was (te grote singel, zadel schuift) en protest (geen zin in werken).

Eerst natuurlijk lichamelijke problemen en zadel uitsluiten, als het dan wel protest is aanpakken.
Moet ze nu harder werken?
Bij ons was dat wel het geval, en we hadden dus toen eerst alles aan de longeerlijn gedaan. geeft ze een bok? terug naar de draf en opnieuw aangalopperen, net zo lang totdat ze het niet meer doet.
daarna pas er weer op gaan.

daarom is grondwerk dus zo belangrijk, dingen eerst op de grond oplossen dan pas er weer op gaan :)

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 14:55

Ik denk er ook inderdaad aan dat er iets niet goed is met het zadel of haar rug of iets dergelijks. Als ze het weer doet dan ga ik de dierenarts of zadelpasser inschakelen. Aan de longe bokt ze niet met galopperen, wel vind ze het moeilijk om op de rechterhand in de goede galop aan te galopperen. Ook is ze aan de longe erg moeilijk in galop te krijgen. Onder het zadel is dat linksom heel makkelijk, maar rechtsom ook heel moeilijk.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 15:10

Kan het dan niet liggen aan dat ze scheef is?

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 15:26

Ja dat zou inderdaad ook nog kunnen. Ik ga het nog even aankijken, als ze het de volgende keer weer doet dan schakel ik iemand in! Anders ga ik er maar vanuit dat het protest was of dat ze teveel energie had.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:07

mijn paard doet dit ook wel eens, maar ik ging er eigenlijk altijd vanuit dat het frissigheid, enthousiame van haar is.... (volgens instructrice is dit ook zo)

Ze bokt ook niet gemeen, niet met de bedoeling mij eraf te gooien ofzo, alleen haar kont even omhoog.

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 19:12

ik geloof ook echt niet dat het gemeen is want het is zo'n lieverd! Aangezien ik mijn instructrice niet meer kan bereiken heb ik nu iemand gemaild die lesgeeft in rechtrichten, misschien dat dat helpt haar recht te krijgen zodat galopperen op de rechterhand ook goed gaat.

Het zou ook best frissigheid kunnen zijn, maar daarvoor heb ik haar al even lekker laten galopperen op de linkerhand waardoor ze haar energie er al lekker uit had.

StAppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:19

Mijn paard heeft dit een tijd terug ook gedaan. Bij ons lag het aan mij, ik gaf hem niet genoeg ruimte met de binnenteugel. Dus ik wilde vooruit met de rem erop zeg maar. Ik werd er ook heel onzeker van toen hij het de eerste keer zo maar uit het niets deed omdat ik dit gedrag helemaal niet kende! Nou en dat hebben ze zo door.
En ik ben er door mijn instructeur ook op gewezen; vooruit kijken! Wanneer je de hulpen geeft voor galop en je kijkt naar zijn hals blokkeer je je paard. Ik wil niet zeggen dat het niet iets anders kan zijn, en je moet zeker alles laten controleren maar het kan dus ook iets heel kleins zijn. Bij ons is het helemaal opgelost!!! Succes.

daphne_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:47

StAppie schreef:
Mijn paard heeft dit een tijd terug ook gedaan. Bij ons lag het aan mij, ik gaf hem niet genoeg ruimte met de binnenteugel. Dus ik wilde vooruit met de rem erop zeg maar. Ik werd er ook heel onzeker van toen hij het de eerste keer zo maar uit het niets deed omdat ik dit gedrag helemaal niet kende! Nou en dat hebben ze zo door.
En ik ben er door mijn instructeur ook op gewezen; vooruit kijken! Wanneer je de hulpen geeft voor galop en je kijkt naar zijn hals blokkeer je je paard. Ik wil niet zeggen dat het niet iets anders kan zijn, en je moet zeker alles laten controleren maar het kan dus ook iets heel kleins zijn. Bij ons is het helemaal opgelost!!! Succes.

ook dit kan het zijn.

maar ik zou eerst kijken of het iets is met eventueel zadel/dekje. is er niks te vinden zou ik gewoon streng zijn, bok? = tik en opnieuw aanspringen. net zolang totdat ze netjes aangallopeerd dan belonen en draven. daarna weer op nieuw doet ze het weer goed weer belonen en draven.
ik denk dat ze dan leert dat als ze netjes aangalopeerd dat het goed is. (geen idee of het werkt, ik heb het gelukkig nog nooit gehad)

colthof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 08:19

Mijn paard, nu 4 jaar, begon ook ineens te bokken met aanspringen, kwam ook heel erg terug. Heb mijn zadel na laten kijken, de boom was veel te nauw. Ik let er goed op, ook wanneer hij een beetje narrig wordt met aansingelen. laat je zadel even nakijken.
Na aanpassing van mijn zadel was het probleem over en liep hij gewoon weer fijn.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 12:29

mijn paard (6jaar) deed dit eerst niet , en sinds de winter deed hij het ook standaard ,bij het aanspringen in de galop 1 fikse bok , ongeacht of het linker of rechtergalop was.
heb vorige week de zadelpassen laten komen , zadel is aangepast , heb gisteren en vandaag gereden , en geen enkele bok bij het aanspringen!
hij had dus overduidelijk last van het zadel.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 17:00

Rug laten checken misschien..? Hoop niet dat er iets mis is. Succes!