Mijn paard bokt constant

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fameoverdose

Mijn paard bokt constant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 14:03

Ik weet niet of er veel mensen raad mee weten of zelfs op dit onderwerp gaan reageren, maar ik hoop dat dit wel gebeurd want anders zou mijn paardje wel eens weg moeten. Bo is een vrolijke, 13-(bijna 14)jarige ruin die dolgraag rijdt in de bak, maar als er een wel bepaald paard in de bak komt begint hij zijn oren plat te leggen en te dreigen naar dit paard, dit eindigt altijd met bokken. Vreemd, want sinds dat dit een paardje is waarmee hij op de weide staat en over het algemeen goed mee overeen komt, enkel niet in de bak. Is Bo gewoon bang dat dit paard zijn rang binnen de kudde kan innemen of gewoon machogedrag? Ikzelf rij 8 jaar en heb verscheidene paarden gehad die bokten zonder enige reden, maar Bo blijft bokken, zelfs na een tik met de zweep op het achterwerk als straf.

Hebben jullie voorstellen hoe ik dit kan aanpakken, of moet ik hem verkopen en een ander paard aankopen?

Alvast bedankt, Jade

lifeofmarit

Re: Mijn paard bokt constant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 16:59

Verkopen hoeft niet meteen de eerste oplossing te zijn; Past je zadel goed? Staat je paard samen met andere paarden op land? Hoe staat hij in de rangorde?

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 17:00

rug, en zadel laten nakijken, of gewoon niet met dat paard in de bak gaan rijden

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 17:03

ik zou eens proberen om jou paard samen met dat paard samen in de bak te zetten, des noods eerst met een lijntje ertussen, misschien kan dat helpen? weet niet of je daar de mogelijkheid naartoe heb?

LiliaanX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 17:12

@Buffelo -----> Dat lijkt mij inderdaad ook een goed idee, we hebben dat bij een paard bij ons op stal ook eens gedaan en nu gaat alles gewoon goed samen. :j

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 17:18

Als het alleen is met idt paard dan vermoed ik dat jij echt heel streng op moet gaan treden. We zijn aan het werk, en dus is er geen tijd om aandacht te besteden aan zijn persoonlijke voorkeuren. Ga juist rijden met dit paard in de bak, het liefst oefenen terwijl er geen andere paarden bij zijn. Hij reageren naar ander paard is een bestraffend NEE en been of bij heftige reakties een tikje met de zweep. Los het probleem naar voren op. Hij lelijk doen tegen stapgenoot dan heel hard werken... Houd zijn aandacht bij jou. Wees ferm en beslist. Jij wilt dit niet, dan moet jij hem dat ook echt duidelijk maken. Je paard om deze reden verkopen is dikke onzin, je verkoopt toch ook je beste vriend niet omdat hij een keer saggerijnig is. Dan maak je gewoon duidelijk wat jij daar van vind en dat moet je met je paard ook doen. Laat je eens niet zo piepelen door je paard.

Rug en zadel nakijken lijkt me onzin omdat hij alleen bij dit paard zo reageert.

fameoverdose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 17:25

Bedankt allemaal voor de reacties!
- Ja hij staat met dit paard op het land.
- Als er geen mogelijkheid is om hen op de weide te zetten dan staan ze samen in de bak.
- We hebben net een nieuw zadel.

Mijn lesgever denkt dat dit gewoon machogedrag is, maar ik ben daar niet zeker van.

fameoverdose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 17:25

En hij staat in principe eerste in de rangorde, sinds er geen enkel paard naar hem durft uit te halen.

colthof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 08:41

ik heb ook een paard gehad dat lelijk deed tegen sommige andere paarden. Wat mij opviel was dat het niet de paarden maar juist de ruiters de reden, door veel zweepgebruik, hard stemgebruik of vlak langsrijden. Ik probeerde te doen alsof het er niet was en gewoon door te rijden en de ruimte te nemen. Dit heeft uiteindelijk geholpen, paard was bang.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 08:52

fameoverdose schreef:
En hij staat in principe eerste in de rangorde, sinds er geen enkel paard naar hem durft uit te halen.

Dan is het simpel: Jouw paard zou dit andere paard (in vrijheid) op zijn plek zetten. Maar nu met beide een ruiter erop, weet je paard dat hij vrij weinig te zeggen heeft. Terwijl hij eigenlijk dat andere paard zijn/haar plek wil wijzen. Nu dat dus niet kan, gaat ie protesteren, tegen dit 'oneerlijke gedoe' en uit dat zich in bokken.

Als een tik op z'n kont geen effect heeft, dan is hij daar blijkbaar niet van onder de indruk. De drang om dat andere paard de plek te willen wijzen is groter dan de vervelendheid van de zweep.
Ik zou er geen gevecht van maken. Gewoon zelf niet onder de indruk zijn en hem HEEL hard aan het werk zetten. Zodat hij z'n hoofd echt volledig nodig heeft bij wat jij van hem vraagt, en niet bij wat hij allemaal vind dat er moet gebeuren met dat andere paard.
Rij figuren, onverwachte figuren, hou halt, draaf weg, leg balkjes neer, ga achterwaarts, zijwaarts, maak kleine voltes, alles wat nodig is om zijn hoofd bij het werk te krijgen.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 12:25

colthof schreef:
ik heb ook een paard gehad dat lelijk deed tegen sommige andere paarden. Wat mij opviel was dat het niet de paarden maar juist de ruiters de reden, door veel zweepgebruik, hard stemgebruik of vlak langsrijden. Ik probeerde te doen alsof het er niet was en gewoon door te rijden en de ruimte te nemen. Dit heeft uiteindelijk geholpen, paard was bang.

dit herken ik helemaal!
mijn eigen paard is een gevoelsdier, en gevoelig voor zweep op zweepgeluid, en ook gevoelig op stem , van al wat er bij ons in de les meerijdt zijn er 2 die nog graag de zweep gebruiken, en hard ook, en laten dat nou ook exact de 2 paarden zijn waar de mijne de oren plat bij in de nek legt.
in het begin was het niet zo , tegenwoordig weet ik al niet beter meer, en ook ik heb dus sterk de indruk dat hij op de ruiter reageerd ipv op het paard , want met een andere ruiter erop reageerd hij nauwelijks op ze.

fameoverdose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 18:52

Bedankt allemaal!
Van zodra het hier wat opklaart ga ik jullie advies handhaven.