mijn pony loopt achter de loodlijn, wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

silkewille

mijn pony loopt achter de loodlijn, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 07:41

hallo,

ik ben net in de wedstrijden gestart in de B , en in de eerste wedstrijd kreeg ik te horen dat mijn pony achter de loodlijn loopt, noem dit nu niet gelijk rollkur ofzo. ik heb mijn pony zelf aan de teugel gereden met het been + een beetje met de hand. maar mijn pony hangt heel veel aan de teugels en trekt mij dus bijna uit het zadel , wat ik dan doe is een kleine ophouding maken waarvan hij dus denkt dat hij nog dieper moet gaan lopen en zo komt hij dus achter de loodlijn..

hoe kan ik zorgen dat hij niet hangt en toch boven de loodlijn blijft?

willen jullie alsjeblieft reageren?

Femke_K

Re: mijn pony loopt achter de loodlijn, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 07:51

Mijn tip is veel schakelen in de draf en galop of veel overgangen rijden. Je pony zal meer de achterhand moeten gaan gebruiken. Hij zal dan ook lichter in de hand worden. Succes!

mobart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 08:03

idd wat femke zegt veel schakelen en voorwaarts rijden, succes!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 11:38

Achter de loodlijn is meestal teveel hand, waardoor je pony weg kruipt voor de hand, achter de teugel in dit geval. Als een paard gaat hangen, dan geef je geen ophouding met je hand, maar juist been bij. Iedere keer dat je paard gaat hangen, dan geef je been bij. Een paard kan alleen hangen als jij daartoe steun geeft. En een paard dat hangt, loopt niet op eigen benen.

colthof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 13:28

heel veel schakelen in tempo. Zodra pony terugkomt in tempo wanneer jij dit niet wil of wanneer hij gaat hangen controleren of je zelf niet te 'strak' bent en naar voren rijden. Hierbij wel opletten dat hij in het naar voren rijden niet nog meer gaat duiken. Puny op de buitenhand houden en ontpannen in je binnenhand succes

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 13:33

Wat kan bokt heerlijk reageren!
De tips zijn al gegeven :) Merk je al verschil?

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 13:38

Als je les hebt, vraag dan eens naar schouderbinnen. Dat is een lichtverzamelende oefening die dit probleem zou kunnen oplossen. Veel schakelen, af en toe pasje achterwaarts, korte stukjes galoperen, dat helpt allemaal erg goed.
Achter de loodlijn is soms (niet altijd), een tekort aan kracht in de achterhand.

silkewille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 15:23

Pentax schreef:
Als je les hebt, vraag dan eens naar schouderbinnen. Dat is een lichtverzamelende oefening die dit probleem zou kunnen oplossen. Veel schakelen, af en toe pasje achterwaarts, korte stukjes galoperen, dat helpt allemaal erg goed.
Achter de loodlijn is soms (niet altijd), een tekort aan kracht in de achterhand.
dat hij een tekort aan kracht in de achterhand heeft klopt inderdaad, ik rij pas net B en ben dus daar niet echt mee bezig. onze instructrice ook niet dus, wat ik erg jammer vind. weet je dan ook hoe je hem meer kracht kan geven dan in de achterhand? een aantal oefeningen ofzo.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 15:35

Ook door veel te schakelen :)

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 16:36

Schoudrbinnen is juist goed, het is een erg goede oefening om een paard te leren dragen. En zodra je hem door hebt ook niet heel lastig.
Verder bergjes galoperen, springen, balkjes lopen, schakelen. Voornamelijk geduld.
Heeft mij 1,5 jaar trainen geduurd om mijn paard zo ver te krijgen. Maar nu zitten we echt in een stroomversnelling.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 21:58

De oefeningen die Pentax aangeeft zijn inderdaad goede manieren om meer kracht in de achterhand te krijgen. Daarnaast veel aanspringen en weer terug nemen, Juist het aanspringen in de galop vraagt veel kracht. En verder: meestal is de lange weg uiteindelijk toch de snelste. Neem dus de tijd, daar heb je later alleen maar plezier van :)

silkewille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 19:35

allemaal heel erg bedankt voor de tips! ik kan morgen denk ik pas weer voor mezelf rijden i.v.m het slechte weer, ik zal die oefeningen allemaal gaan proberen. maar ik weet niet zo goed hoe schouderbinnenwaarts moet. wil iemand me dat uitleggen? :P

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:42

Silkewille, lees goed de post door van Angela. Dat is namelijk een hele goede opmerking. Het is via internet heel moeilijk om uit te leggen hoe je kunt voorkomen dat je pony of paard gaat hangen. Ook aan de teugel rijden doe je niet zomaar. Dat is een cadeautje dat je ontvangt van je paard als je alles goed doet.
Mijn tip zou zijn aan jou laat in je hoofd "het aan de teugel rijden" even los. Je rijdt met te veel druk en daarom gaat je paardje hangen of achter de teugel waardoor je niets mee in je handen hebt. Ben zacht en gevoelig in je vingers en hou contact met de paardenmond maar meer niet. Ga dan rijden en probeer te genieten van je pony door lekker op je billen te gaan zitten (voel je zitbeenknobbels) en probeer eens of je fijne reactie krijg als je kuit hulp geeft (voorwaarts) en of hij terug komt als je jouw zitbeenknobbels in het zadel duwt.
Tja geen echt antwoord hoe je aan de teugel moet rijden, maar wel hulp middeltjes om paardje niet achter de teugel te laten kruipen of te gaan hangen.
Vaak is hangen ook een teken dat het tempo te hoog is en je paard daardoor teveel op de voorhand moet om dat tempo te kunnen verwerken in zijn lijf. Als je goed les kunt krijgen is dat fijn, maar dat is niet voor iedereen weggelegd, helaas. Succes TS.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:44

silkewille schreef:
allemaal heel erg bedankt voor de tips! ik kan morgen denk ik pas weer voor mezelf rijden i.v.m het slechte weer, ik zal die oefeningen allemaal gaan proberen. maar ik weet niet zo goed hoe schouderbinnenwaarts moet. wil iemand me dat uitleggen? :P

SB is een oefening die logisch is als het paard en ruiter daar aan toe. Laat dat maar even zitten want zover zijn jullie denk ik nog niet.

RomySjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 17:13

Maak jezelf luchtig in je hand (dus stel je hand open) en veeeeeel been geven. Mijn pony 'duikt' soms even achter de loodlijn. Als ik haar dan heel scherp been geef, dan weer loslaat en opvang loopt ze weer netjes op de loodlijn. Succes!

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 17:01

Soms wil je hand iets optillen en tegelijkertijd been geven ook nog wel wat helpen.