Springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Browniee

Springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 21:41

Hoi,

Ik wil Taz graag leren springen en ben pas begonnen met een kleine hindernis (ter info: We hebben niet veel springmateriaal, alleen 2 redelijk korte en redelijk dunne balken en daarbij een soort standaard voor beide kanten) ik liet Taz gewoon aan de hand lopen en eerst vond hij het erg eng dus heb ik hem rustig laten kijken, daarna in stap eropaf om te kijken naar de reactie, hij stapt er dus niet overheen maar hij loopt er dwars doorheen, ik dacht dus dat dit eraan lag dat we in stap waren dus in draf geprobeerd maar dit lukte ook niet, ook hier liep hij weer dwars erdoorheen. Kortom: Hij snapt dus niet dat hij OVER de hinderns heen moet... Iemand tips?

Groetjes Browniee

Geryon

Re: Springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 22:17

Even een schopje geven voor de hindernis als je erop zit. Goed actief erop af gaan.

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 22:20

Zoals in mijn OP beschreven staat deed ik het aan de hand, ook aan de hand heb ik hem een klein tikje met de zweep gegeven maar voor de hindernis stopt hij, twijfelt hij en loopt er dan dwars doorheen.

schotjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 22:23

misschien moet je het eerst met balkjes proberen??

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 22:25

Ik heb maar 2 balken tot mijn beschikking, als ik deze op de grond leg wordt hier met gemak overheen gestapt, alleen het begrip springen vat hij niet.

suzanne461

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 12:19

Ik volg dit even dit doet mijn pony ook namelijk..

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 12:22

Een paard hoeft niet te leren springen, dat kunnen ze al.
Wat ze niet kunnen, is meteen goede afstanden pakken. Makkelijk is om te zorgen voor meer springmateriaal en een lijntje uit te zetten met in ieder geval een balkje of cavaletti en dan de hindernis. Als je je paard dan vrij laat springen zorgen dat hij tempo heeft en dan merkt hij vanzelf hoe hij er over heen moet. Als je niet de mogelijkheden hebt om je paard veilig en leuk te laten springen, gewoon niet doen.

In stap op een hindernis afgaan is op zijn zachts gezegd...apart.

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 17:06

_Esther_87_ schreef:
Een paard hoeft niet te leren springen, dat kunnen ze al.
Wat ze niet kunnen, is meteen goede afstanden pakken. Makkelijk is om te zorgen voor meer springmateriaal en een lijntje uit te zetten met in ieder geval een balkje of cavaletti en dan de hindernis. Als je je paard dan vrij laat springen zorgen dat hij tempo heeft en dan merkt hij vanzelf hoe hij er over heen moet. Als je niet de mogelijkheden hebt om je paard veilig en leuk te laten springen, gewoon niet doen.

In stap op een hindernis afgaan is op zijn zachts gezegd...apart.

Zoals ook beschreven staat was dit om te laten wennen, kijken hoe meneer reageerde op iets nieuws, en toen liep hij erdoorheen.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 21:32

Ga het paard leren springen onder het zadel. Het kan mij namelijk voorstellen dat hij terug komt aan de hand.

Geef een paard been op het moment dat deze af moet. ( dit alleen in het begin doen, later niet meer. Anders blijven ze steeds op jou aanwijzing wachten en vergeten ze zelf te denken. Anders denken ze zelf niet meer mee)
Of je geeft een tikje. En vooral belonen als het goed gaat.

Maar zorg dat je in een lekkere voorwaartse draf zit.
Een paard vanuit stap laten springen lukt volgens mij bijna niemand. ( dit zou ik dan ook zeker niet meer doen, dan snapt het paard het helemaal niet)

Dus gewoon op het paard gaan zitten naar de hindernis toe rijden in een lekkere voorwaartse draf, en vooral heel goed belonen als het goed gaat.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 08:06

Dat snapt hij wel. En je moet echt stoppen met deze manier. Zo kun je hem dadelijk weigeren aanleren ;) Ga erop zitten,en draaf rustig en recht op de hindernis af. En neem hindernis voor hindernis. Niet in een keer een heel parcours springen. Zorg ervoor dat je genoeg tijd hebt voor de hindernis,om hem recht te sturen. Net voor de hindernis maak je iets meer tempo,en kan je met behulp van je tong of een zweepje duidelijk maken dat je wil dat hij erover heen springt. En natuurlijk moet jij dan in de verlichte zit gaan. Lukt het nog niet,misschien moet je een ervaren springruiter vragen of die een keer mee komt kijken om te kijken wat je verkeerd doet. Succes iig. :)