Help! Ik ben scheef!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LisanneFloor

Help! Ik ben scheef!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 21:01

Beste bokkers!

Ik kom net terug van m'n heerlijke paardrijles, maar ik heb een probleem. Ik zit best scheef op mijn zadel (richting de linkerkant). Ik voel mn zitknobbels ook niet als ik in het zadel zit.. Ik moest toen zó gaan zitten dat ik ze wel voelde, maar dan heb ik weer het gevoel dat ik ontzettend scheef zit. Wat is hier tegen te doen?! Moet ik naar een oefenterapeut gaan die mij leert om te zitten, of zijn er zelf mensen die dit kennen er een oefening voor doen?
Ik hoor het heeeeeeeeeeeeeeeeel graag :j

Anoniem

Re: Help! Ik ben scheef!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 21:01

Misschien zitles?
Oefentherapeut kan ook, maar ik zou het eerst gewoon te paard op proberen te lossen.
Misschien kun je zo'n fitnessbal kopen en daar wat evenwichtsoefeningen op doen?

Liin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 21:04

Osteopaat kan heel erg helpen. Eigenlijk bij iedereen die er is geweest bij ons, rijdt nu veel beter. Sowieso ben je dan blokkade vrij, ook voor jezelf gewoon beter en fijner.
En inderdaar zitles ook.
Fitnessbal helpt ook, en ook andere oefenen (bijv. pilates) om links en rechts gelijke spieren te trainen.

LisanneFloor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 21:06

Zitles dat is toch zonder zadel? Ik ben echt heel bang zonder zadel, stap vind ik prima, maar meer eigenlijk ook niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 21:06

Niet per se zonder zadel hoor! :)

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 21:07

Als je verder nergens last van hebt zou ik inderdaad gewoon zelf oefenen en het tijdens het paardrijden proberen op te lossen, maar het zou inderdaad kunnen dat je scheef bent en het is geen slecht idee om daar naar te laten kijken. Aangezien dat dan zeer waarschijnlijk in je rug zit en daar kun je later last van gaan krijgen, je rug blijft een van de belangrijkste en kwetsbaarste dingen in je lichaam. Laten kijken kan nooit kwaad.

Ik ben bijvoorbeeld scheef en laat eens in de zoveel tijd mijn rug controleren, mocht het nodig zijn wordt ik gecorrigeerd en is het de bedoeling ( :o ) dat ik daarna het goed lopen/zitten/liggen/tillen volhoud, waardoor er niets meer terugschiet. Ik voel me echt veel beter na het terugzetten van mijn rug, ook al merkte ik daarvoor niet echt dat ik last had :)
Laatst bijgewerkt door Colorado op 20-04-12 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Liin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 21:09

Dat komt denk ik omdat je nog niet stabiel zit, bij een goede zitles zal dit ook goed opgebouwd worden.
Ik zou een goede intructrice voor je houding specifiek zoeken :)
zitles hoeft trouwens niet meteen zonder zadel, als jij je er niet fijn bij voelt, kan het ook dat je begint met zadel, zonder teugels (longe) later zonder beugels, gewoon opbouwen.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 21:12

ja eens rijden zonder zadel dat helpt enorm
gewoon een dekje opleggen longeer singel om en rijden maar eventueel een halstertouw om de hals om jezelf vast te houden als je je evenwicht verliest :)
en als je aandraaft gewoon korte stukjes en ontspannen gaat het te hard direct weer stappen
dit helpt echt enorm goed :)
ik ben en zit ook scheef maar rijd regelmatig zonder zadel wat echt helpt mijn houding te verbeteren.

LisanneFloor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 21:19

Dank jullie wel allemaal. Ik ga even alles doornemen, en kijken wat ik hierover op het internet kan vinden :)

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 13:34

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 19:31

Alle mensen en alle paarden de een wat meer dan de ander zijn scheef. Ik ook en ik herken wat jij schrijft. Inderdaad goed op je kont gaan zitten en je zitbeen knobbels voelen is belangrijk. Ook al voelt het scheef je maakt jezelf er mee recht. Bij mij is het zelfs zo dat ik niet alleen bezig ben met mijn paard recht te richten maar daardoor ook mezelf. Wat ook helpt is als wij buiten rijden vraag ik heel vaak aan de persoon achter me zit ik recht, kijk eens goed, zit ik recht.
Verder is belangrijk dat je om je heen kijkt en niet naar beneden. Ik doe ook vaak tussen het rijden door oefeningen om mezelf helemaal te ontspannen door armen te draaien, schouders te rollen enz.
Belangrijk is ook je zadel goed recht te leggen door je paard vierkant te laten staan, scheve ruiter, scheef paard betekent vaak dat het moeilijker is om je zadel recht te leggen. Als ik kijk naar mijn oudste paard die is gewoon altijd zo recht, die is gewoon heel goed gebouwd. De jongste daar en tegen is elke dag recht richten met mezelf erbij.
Succes ermee.

_Isa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 20:17

Dit had ik ook want ik heb lichte scoliose(s bocht in je ruggengraat)
Het voelt inderdaad voor je alsof je heel erg scheef zit,
Fijn om te weten dat is niet zo :o
Gewoon oefenen oefenen en nog eens oefenen.!
Een fitness bal helpt ook mist je de goede oefeningen doet.
Ik moest op een fitness bal van mijn cesartherapie.
mijn oefeningen waren gewoon op die bal zitten bv voor de tv en dan je voeten iets van de grond.
zo moet je je evenwicht bewaren met je rug, dus ga je automatisch recht zitten.
ook een oefening was over de bal rollen en dan verder lopen met je handen tot dat je voeten alleen nog op de bal liggen.
Dan is de kunst om je rug recht te houden ;) nog best lastig.
En gewoon mensen vragen of je recht zit. :)

veel succes!

colthof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 13:35

als je al heel lang scheef zit, lijkt het wanneer je recht zit juist alsof je scheef zit. heel veel oefenen kijken en voelen. Ik weet niet of je spiegels hebt. Kijk eens tijdens het rijden even naar plafond en voel dan wat er gebeurd, hoe voelt dat in je zadel, zit je op twee zitknobbels, zo ja probeer dat dan even vast te houden. Het zal voelen alsof je scheef zit. Laat dit controleren door je instructeur/ice. Veel oefenen, oefenen in evenwicht met een bal kan nooit kwaad.

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 21:32

Liin schreef:
Osteopaat kan heel erg helpen. Eigenlijk bij iedereen die er is geweest bij ons, rijdt nu veel beter. Sowieso ben je dan blokkade vrij, ook voor jezelf gewoon beter en fijner.
En inderdaar zitles ook.
Fitnessbal helpt ook, en ook andere oefenen (bijv. pilates) om links en rechts gelijke spieren te trainen.

Zag dat je in Overijssel woont, welke Osteopaat ga jij/gaan jullie heen?
Heb wel een goede osteopaat voor mijn paard (Ik scheef dus paardje helaas ook scheef ;( ) maar wil zelf ook wel osteopaat proberen..

Verder helpt hoepelen en een bal inderdaad erg goed (als je het consequent doet althans), merk al wel verschil! :)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 21:50

Ik zit ook scheef op me paard.
Inderdaad wat je aangeeft als je wel richt zit zelf het gevoel hebben dat je scheef zit :+
Ik zit tot me heupen/bekken recht en dan knik ik in naar binnen.

Ik zelf denk dat er ergens in me rug niet helemaal zit.
Heb vaak nekpijn en daardoor hoofdpijn...vaak is dit een teken van een soort verkramping.
Ook heb ik de laaste tijd heel veel pijn onder me hiel oplopend tot boven me hiel zowel in rust in bed of na lopen dit alleen bij me linker voet.

Van de week was ik bij de HA omdat ik last heb met ademen en het na mijn gevoel pijn richting me longen.
Ik dacht een soort van kou gevat...
Wat blijkt er zit waarschijnlijk een wervel niet helemaal lekker.

Dinsdag 1 mei moet ik naar de manuel fysio.
Ben erg benieuwd wat hij zegt :)