Wijken- Hoe beter scharen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Iriscope

Wijken- Hoe beter scharen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 09:38

Al tijden zijn we hiermee bezig, korte achtergrond:

Babel is net 6, we starten L1 en heel soms kan hij netjes wijken, maar meestal schaart hij niet genoeg.
Hij moet dus scherper opzij gaan voor mijn been, maar ik krijg gewoon amper reactie op mijn eenzijdige kuithulp.

Op de volte opzij zetten voor mijn been gaat super, hoeken inrijden voor mn binnenbeen, net zo min problemen mee.
Hoe kan ik hem scherper maken op mijn eenzijdige kuithulp?

Het is geen kwestie van niet kunnen, hij heeft dit vorig jaar, voor we een tijdelijke stop hebben ingelast, altijd goed gedaan en ik kan er maar niet bij waarom hij nu niet opzij wil gaan, terwijl dat vorig jaar een makkie was. Vergeleken met toen is hij ook veel soepeler en rechter, dus ook dat kan het niet zijn.

Ik rijd al met sporen, die ik eigenlijk amper gebruik, maar wil hem nu ook weer niet op zij gaan lopen "porren" tot hij het begrijpt.

Iemand nog tips?
In stap doen heb ik al geprobeerd, maar ook dan krijg ik te weinig reactie voor mijn been.

Ik denk erover om het aan de hand te gaan oefenen, maar wil niet gaan lopen aanklungelen met grond werk, omdat ik er daar geen ervaring mee heb.

kleinvosje

Re: Wijken- Hoe beter scharen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 09:47

Wat jammer dat het nu minder gaat, terwijl je aangeeft dat hij het wel degelijk kan. Begrens je goed de buitenschouder? Als je em daarover weg laat lopen, krijg je weinig scharing.
Het paard hoort bij wijken recht zijn, dus niet gebogen, en mag een hele lichte stelling naar binnen hebben, minimaal. Na het afwenden duidelijk rechtstellen en dan opzij voor je been.
Wat je kan proberen is er iemand naast laten lopen terwijl je de oefening in stap doet, en de naastloper laten helpen bij het aanduwen van je been, zodat de hulp iets duidelijker doorkomt en het paard echt opzij moet stappen. Als het paard het eenmaal snapt kun je dat afbouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 10:47

Zoals kleinvosje zegt, let op dat je de hulpen juist aangeeft.
Verder, doe kleine stukjes vanaf de 2e hoefslag zodat hij aantrekt naar de hoefslag. Je kunt hem daarbij iets aantikken met het zweepje achter dat hij deze goed meeneemt.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 11:12

Ik begrens hem inderdaad goed, dat moet wel anders dan blijft hij niet recht. De lichte stelling is vooral op links een probleem, hij is wat links gebogen en valt daarin dus erg snel over zijn schouder weg.
Wanneer ik voor mn linkerbeen wijk hou ik hem vooral recht, want dat inbuigen komt daarin vanzelf wel.
Ik focus dus op het rechtstellen, en dan opzij gaan, maar krijg daarin weinig reactie. Wanneer hij echt recht is, vindt hij het zijwaarts geen veel moeilijker (logisch ook) en gebeurd er dus weinig, hoe zeer ik hem ook aanmoedig en hoe uitbundig ik hem ook beloon als hij het wel doet, er zit weinig vooruitgang in.

Ik ga zeker proberen om er iemand naast te zetten die hem even op zn bil aantikt als een soort van extra reminder.

Thanks voor je reactie, en fijne verjaardag!

Ministukjes naar de hoefslag doet hij overigens wel goed. Maar als ik dan de 3e hoefslag pak snapt hij er weer niks van.

Zweepje krijg ik helaas geen reactie op, hij gaat er in ieder geval niet voor opzij, alleen maar harder van ;)

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 11:18

Hoe geef je been? Ik leg mijn been aan en zodra er genoeg reactie is haal ik mijn been er weer af. Ik oefen veel kleine stukken in plaats van weinig lange stukken. Dat werkt voor mijn gevoel makkelijker en motiverender, is best een zware oefening om goed te doen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 11:18

Ik ga daar eigenlijk hetzelfde mee om als wanneer een paard niet voorwaarts gaat op je been. Dus hulp geven --> geen reactie --> tikje.
(uiteraard alleen met paarden die wel al zijwaarts kunnen he, niet als ze het nog moeten leren)

En wat wel handig is, lange zweep gebruiken, je moet je hulp daadwerkelijk op het achterbeen kunnen geven dat is zo veel duidelijker voor je paard. Duidelijke eenzijdige kuithulp geven, buitenschouder begrenzen, bij geen reactie je hulp verduidelijken met je zweep en daarbij niet toestaan dat hij onder je vandaan rent. Gewoon niet goed vinden, doet hij het toch stilzetten of een kleine volte rijden en dan je hulp weer vanaf het begin herhalen. Hoe consequenter je daarin bent, hoe sneller hij het oppakt.

Oja, geef je je hulpen wel op het goede moment? Bedenk dat je paard een been alleen zijwaarts kan zetten als het in de lucht is...Zijwaartse hulpen geven als het binnenachterbeen aan de grond is heeft geen nut!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 11:26

Geen reactie op het been is een tikje!
Zorg dat jij je zweep wel in de juiste had hebt dan.

Misschien kan j een filmpje plaatsen hoe je nu wijkt.
Hoe is de druk op je teugels? je buitenhand moet je er wel bijhouden.
Blijf je rechtop zitten en kijk je waar je naar toe gaat?

Wat bij mij weleens helpt bij een wat luiere paard tikje met de zweep achter me been 1 niet genoeg dan nog een klein tikje dan doet die het in 1x wel goed.

het kan namelijk ook zijn dat je denkt ik geef de juiste hulpen maar als iemand anders er naar kijkt of je ziet het zelf terug dat er toch ergens iets niet klopt

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 12:13

Ik geef korte hulpen op gevoel en ga er eigenlijk altijd wel vanuit dat dat goed is. Dat zijn van die dingen waar ik ondertussen niet meer over nadenk. Ik weet haast zeker dat ik het goed doe, maar ga er eens extra op letten!

Ik geef dus een korte hulp en bij reactie haal ik mn been weg. Blijf hem niet doorduwen ofzo. Probeer ook inderdaad korte stukken te doen, wel middenlijn afwenden maar dan een paar meter opzij, weer rechtuit, weer wijken of eerst een andere oefening of figuur rijden.]

Heb wel filmpjes van het wijken, maar die zijn vreselijk onduidelijk ben ik bang.

Voor zover ik weet zijn mijn hulpen correct:

Ik zit rechtop, gewicht minimaal verplaatst richting kant waarin ik wil wijken.
Paard is recht tussen twee teugels, buitenteugel tegen de hals om te begrenzen wanneer hij daarover weg valt.
Benen op de plaats, binnenbeen een fractie naar achter wanneer zn achterhand niet fijn mee komt. Als ik mn binnenbeen teveel op de plaats houdt dan wil hij daar wel eens teveel omheen buigen en juist teveel buiging nemen en dus wegvallen over zn schouder.

Ga binnenkort weer beginnen met les, maar instructeur is nu verhinderd dus dat gaat even niet a la minute.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 12:41

De meningen verschillen daarover, ik heb zelf altijd het idee dat je het je paard erg lastig maakt als je naar buiten gaat zitten met wijken. Misschien kan je dat nog eens uitproberen om of gewoon recht te blijven (is je paard immers ook) of een fractie met je gewicht naar binnen te komen.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 12:50

Daar experimenteer ik wel eens mee, maar hij wil graag onder mn gewicht blijven dus gaat daarin wel mee als ik opzij leun :)

EquiLibra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 12:56

Als je meezit in de beweging van het paard, zit je om en om op beide billen ;-)
Maar het wijkende been moet meer ondertreden, dus daar zak je net iets meer.
Dus bij wijken voor linkerbeen: zak rechts, zak links meer en schuif je been tegen de buik (=zijwaartse beweging), zak weer rechts mee met paard, zak links mee maar meer en schuif tegelijk weer aan.

Paar passen schouderbinnenwaarts en van daar uit wijken werkt ook goed. Door de schouderbinnen krijg je betere vertikale balans en betere gewichtsverdeling.

Als ik je verhaal zo lees ben je goed bezig :-) en is het nu vooral de recht gerichte spieren opbouwen in kracht, zodat je paard ook netjes recht gericht kan wijken.

Succes!

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 14:26

Met iPhone gefilmd, dus erg irritant maar wie weet hebben jullie er wat aan.
Eerste keer wijken op 30 sec. 2e x vlak erna.
Moet zeggen dat dit beeld wat vertekend, hij was erg stout die dag dus ik kon er amper aan rijden.
Wel zie je hoe ik mn hulpen geef. Valt me op dat ik mn handen bij het wijken breed zet.
Heb ze altijd breed, maar in het wijken gaan ze ineens nog breder. Das al een begin punt dus.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 14:28

Dat hij het vorig jaar wel kon zegt dat je hem toen los genoeg in zijn lijf had. Daarna een tussenstop gehad dus het lijf is wat stijver geworden door geen training. Heel logisch verhaal dus. Ik raad je aan om veel losmakende oefeningen te gaan rijden, veel schouder-voor om het binnenachterbeen meer onder te laten treden en de achterhand losser te maken bijvoorbeeld. Dan verbetert het wijken ook weer.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 14:33

Ik denk dat je je buitenteugel er beter aan moet houden, iets meer opsluiten.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 15:19

Je hebt nog teveel halsbuiging. Vooral bij het wijken voor het rechterbeen valt hij over de buitenschouder weg, daar dus veel meer begrenzen met je buitenteugel. Je handen gaan inderdaad breed, daardoor is het voor je paard niet duidelijk wat je nou bedoelt. Verder wordt hij redelijk lang, wat zou kunnen komen doordat jij zo met het wijken bezig bent dat je alles eruit laat lopen. Probeer hem geslotener te krijgen, zonder spanning op te wekken, en meer met je binnenbeen naar buiten duwen.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 11:32

Heel erg duidelijk! Ik ga er gelijk mee bezig vandaag.

@Mindfields, dat leek voor mij ook heel logisch, maar het gekke is dus dat uit alles blijkt dat hij nu veel soepeler is in zijn lijf dan vorig jaar. Moet wel zeggen dat ik schouder voor en binnen even heb gelaten voor wat het was, maar zal daar ook weer mee aan de slag gaan, al is het maar om de soepelheid te bevorderen, ook al is dat rijtechnisch ook nog niet wat het moet zijn.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 17:53

Meiden, een hele dikke DANKJEWEL voor jullie hulp en tips.
Vandaag eens extra erop gehamerd, consequent zijn met reactie voor eenzijdige kuitdruk, eerst goed links rechtsom losgereden, stukjes schouderbinnen etc om hem los te maken. Toen aan het werk gegaan met het wijken.

Paard was nogal onrustig, heb lekker buiten gereden voor het eerst in 5 maanden en er stond nogal wat wind. Hij werd een beetje kriebelig omdat hij het moeilijk vond, maar hieronder het resultaat. Ben er erg blij mee, gezien ik pas vandaag zelf consequenter ben.
Als ik zo door ga moet het vast beter worden.

Eerste keer werd ie ongeduldig aan het eind, tweede keer :)

Klein stukje wijken, recht uit en dan weer een stukje wijken:

Bokt op zn best, jullie hebben me echt geholpen!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 18:34

Niet verkeerd inderdaad, blijf erop letten dat je niet teveel aan je binnenteugel zit. In het tweede filmpje kun je zien dat je afwendt door voornamelijk je binnen teugel te gebruiken, waardoor hij al over de buitenschouder gaat. In het eerste filmpje kun je het inderdaad goed zien dat je hem rechter houdt. Hij komt nu bijna met de achterhand voor, probeer dat te voorkomen want dat kost je punten.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 18:37

Zoals klein vosje al zegt ik heb dat ook vraag vaak teveel stelling naar binnen.

wenden, rechtstellen en opvangen als dat nodig is en dan wijken

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 19:19

Dat viel mij inderdaad ook al op, maar was al heel blij met het feit dat hij vanuit de achterhand mee komt. Nu nog een goede balans vinden.
Ga nog eens rustig kijken en weer lekker verder oefenen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 21:52

Je bent goed bezig zo, het is nu een kwestie van goed de hulpen afpassen en het kwartje helemaal laten vallen! Komt wel goed!

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 22:02

Waaauw! Wat een leuk topic! Bokt zoals Bokt bedoelt is! Er worden goede adviezen gegeve, de ts staat er voor open en plaatst zelfs ondersteunende filmpjes. En uiteindelijk is er daadwerkelijk een verbetering te zien. Jippie! Daar word ik vrolijk van! Complimenten! +:)+ *\o/*

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 10:14

Gisteren weer vol goede moed opgestapt en verder gegaan met het loswerken. Hij begint beter te reageren op mijn been, ik kan de achterhand ook makkelijker naar binnen plaatsen en het meer afstemmen.

Heb op beide handen slechts 3x een stukje gewijkt, want het kwartje was denk ik 's nachts gevallen, hij deed het elke keer supergoed, nam zijn achterhand goed mee. Goed erop gelet dat hij daar niet te snel ging en de voorhand echt als eerst ging.

Kan niet anders zeggen dan dat het genieten was!

Fijn fijn fijn :)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 10:27

Wat goed! Al zijn het maar enkele pasjes die goed zijn het is een goed begin!
kan je steeds steeds verder uitbreiden. Leuk hoor!