even een vraagje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Morrow_Less

even een vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 17:13

Hallo,

Voor ik heel bokt over me krijg, lees het eerst goed.
Ik hoef alleen een ja of nee met wat uitleg. Geen afkrakende berichtjes. Alvast bedankt :)

Bij het rijden gebruik ik altijd een martingaal, dit om te voorkomen dat hij zen hoofd hoog doet en er ervandoor gaat (enkel recreatief).
Nu gebruik ik al een tijdje bij het rijden een elastiek, dit om het verplicht te laten zakken en hem zijn rug lekker los te laten wat tot nu echt al super vorderingen geeft.

Nu was mijn vraag, is het verstandig om die martingaal te vervangen door de elastiek. Dit ook om hem tijdens het rijden lekker laag te houden zodat hij zij rugje lekker ontspant? Of laten we die elastiek maar tot bij het longeren, deze word langs de voorbenen gebruikt :)

Bedankt :)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:17

Als jij je testament in orde hebt kun je gewoon met elastiek rijden hoor :') !

Nee gekkigheid, ik zou het te onveilig vinden en verder denk ik dat er een hoop beter manieren zijn om je paard te laten ontspannen onder het zadel :)

Morrow_Less

Re: even een vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 17:17

Mag ik vragen waarom het zo gevaarlijk is onder het rijden ? :)

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:19

Nee, hou die lage houding voor het longeren. Hou ermee rekening dat je paard niet gaat ontspannen door die elastiek, alleen lijkt het zo. Probeer de elestiek in het begin af te wisselen met gewoon rijden... En je martingaal voor je eigen veiligheid op buitenrit (niemand wil een achterhoofd tegen z'n voorhoofd ;-) ).

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:21

Een elastiekje is prima te gebruiken hoor. Reed vroeg daar mijn pony die niet wilde nageven mee. Niet heel strak natuurlijk! Maar net dat stukje waar je zelf niet doorheen komt voorbij gaan.
Je kunt sowieso een goede instructeur zoeken die je daar eens in de zoveel tijd mee helpt.
Succes!

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 17:44

Maar wat moet ik nu doen :D

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:51

Die elastiek eraf laten...

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 17:52

Ok bedankt :)

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:54

Elastiek kan best. Maar helaas weet ik uit ervaring dat het niet altijd goed gaat. Mijn paard gaat gewoon door de elastiek heen, niets ontspanning en ruggebruik! Als ze echt niet wil nageven blijft ze zelfs door de elastiek heen sterrekijken. Als je ermee bekend bent kun je het best veilig proberen hoor! Ze is het van het longeren gewend. Gewoon even testen of je het in het bos prettiger vindt. Ik rijdt de mijne in de les met elastiek en buiten met magtingaal.

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:56

als je denkt dat je een paard ontspannen krijgt door hem in een bepaalde houding te dwingen zit je wel ergens mis vrees ik.
Het is overigens ook niet zo dat als een paard zn hoofd beneden is dat ie dan ook ontspannen is ;)

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 18:01

Nee maar je ziet het echt dat hij er ontspannen door loopt, hij heeft zo dat extra duwtje in zijn rug nodig snap je :)
Ik dacht dat dit effect onder het ridjen misschien ook zo wat extra te helpen was :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:02

Miss elastiek en martingaal eraf bij longeren en rijden en leren voelen in je eigen handen en zit wat er gebeurd?

jolienrotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:34

Ik zou zeggen.. geen martingaal of elastiek? het beste is om het zonder al die hulpmiddeltjes te doen.. nou kan ik me voorstellen dat je een martingaal gebruikt tijdens een buitenrit ofzo, maar als je bijvoorbeeld als je lekker in de bak/wei gaat rijden, dat jij je dan vooral op het ontspannen van je paard gaat richten, daar lekker mee bezig gaan. Nou weet ik totaal niet hoe je paardje is, maar vooral leren zonder die middeltjes te doen is toch wel het beste vind ik zelf :)

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 11:39

hallo,
ik zal niet met elastiek gaan rijden ik vind vaak dat mensen hem te strak gebruiken en ik zal een tiedeman gebruiken.

Louise74

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 12:03

Wat bij ons goed geholpen heeft is longeren met pessoa. Ze is sterker geworden in haar rug, gebruikt hem beter en kan ze zich makkelijker ontspannen tijdens het rijden zonder dat je gebruik hoeft te maken van een elastiek of andere hulpteugel. Je ziet en merkt duidelijk het verschil zowel tijdens het longeren als tijdens het rijden. Door die ontspanning (van zowel ruiter als paard) is ze makkelijker nageeflijk te rijden.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 12:09

Had ik ook aan gedacht maar ik ken niemand dat me uitleg kan geven over een pessoa en dan gebruik ik liever iets waar ik mee vertrouwd ben voordat ik het slecht doe :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 12:13

Ik vind elastieken ondingen en gebruik ze dan ook liever helemaal niet. Er zijn te veel paarden die er alleen maar sterker en hangeriger van worden.

Op zich, als je perse met hulpteugel wilt rijden, is het wel een van de veiligere opties omdat het paard niet zo vast staat als bijvoorbeeld met bijzet. Maar goed, ik stap niet op een paard dat is bijgezet, of dat nou met elastiek, touw of bijzet is, ik klim er niet op. Wil nog langer mee.

Trouwens, martingaal vind ik ook best wel ondingen eigenlijk. Je kan namelijk je hand niet meer naar binnen zetten. Nouja, je kan je hand wel naar binnen zetten, maar het effect is nihil omdat de teugel vanaf het bit nog steeds dezelfde positie heeft. Heb daardoor altijd het gevoel dat paarden er alleen maar stugger van worden, rechter blijven en dus juist minder los en nageeflijk zijn.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 17:44

Elastiek , martingaal, of iets heel anders , eigenlijk moet je in je eigen bedenken waarvoor zijn die dingen gemaakt ???????
Je weet zelf het antwoord hoor, het zijn hulpmiddelen , en die hulpmiddelen zijn ontworpen om een bepaald doel te bereiken, en dan zonder die hulpmiddelen weer verder te kunnen.
Het zijn dus geen hulpmiddelen die bedoelt zijn om te blijven gebruiken, nee ze zijn bedoelt om te helpen bij het aanleren van ....... houding, gedrag , nageven, ....... noem maar op.
Dus daaruit kan je dus afleiden dat het een rijtechnisch probleem is, en dat moet je dan ook rijtechnisch gaan oplossen, dus door les te nemen , door dus beter , technischer te gaan rijden.
neem les, privéles dus.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 20:31

je hebt nu hele gemakkelijke trouwen bij de EJ te koop.
dat is een wit touw die je op je rug van je paard legt en dan tussen de benen doet vast aan het hoofstel en dan moet je natuurlijk niet gelijk op zijn strakst doen en dit gebruiken ze bij ons op stal allemaal met longeren erg handig je kan niks fout doen en het is nog goed ook ik zie dat mijn paard erg ontspannen loopt en het zelf een beetje kan bepalen zonder dat hij in een houding word gedrukt erg handig dierenarts bij ons in de buurt had dit bij een stal genoot aangeraden met haar paard.
dacht 30 euro echt zijn geld waard

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 08:33

Waarom dwing je je pony om laag te lopen? Er zijn zoveel andere betere manieren.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 08:39

Ik zou dat elastiek er niet omdoen :n
Paard loopt nu verplicht met z'n hoofd laag, waardoor hij misschien wel iets verrekt (verplicht ontspannen lijkt me een sterk verhaal).
Daarnaast moet je paard nu het achterbeen sterker inzetten om z'n krachtverlies uit de rug op te vangen, maar is daar lichamelijk misschien helemaal niet aan toe?
Ook recreatieruiters hebben baat bij les, dat is de beste tip die ik je kan geven.

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 08:43

Ik zou het elastiek niet zo vaak gebruiken, het moet natuurlijk ook zonder kunnen. Ik zou er dan voor kiezen hem 1 keer per week te gebruiken.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 13:48

Zelf zou ik mijn paard zonder hulpteugels willen rijden, dat je het tijdelijk gebruikt begrijp ik. Maar je moet dat niet altijd willen. Dat lijkt mij niet goed voor het paard om altijd met hulpteugels te lopen.

Persoonlijk zie ik het nut van een martigaal niet ik tijdens het dressuur rijden. Ik zou zelf voor een slofteugel kiezen. Die kun je zelf bedienen.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 13:51

Haha nou, hier heb je echt wat aan :=
Wel niet wel niet..

Ik zou het wel doen, waarom niet :D

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 13:59

ralphtdw schreef:
je hebt nu hele gemakkelijke trouwen bij de EJ te koop.
dat is een wit touw die je op je rug van je paard legt en dan tussen de benen doet vast aan het hoofstel en dan moet je natuurlijk niet gelijk op zijn strakst doen en dit gebruiken ze bij ons op stal allemaal met longeren erg handig je kan niks fout doen en het is nog goed ook ik zie dat mijn paard erg ontspannen loopt en het zelf een beetje kan bepalen zonder dat hij in een houding word gedrukt erg handig dierenarts bij ons in de buurt had dit bij een stal genoot aangeraden met haar paard.
dacht 30 euro echt zijn geld waard

De longeerhulp! :j
Hier ook hele goede ervaringen daarmee! Mijn Fjord doet het er fijn op, maar die heeft sowieso geen moeite met ontspannen.
Uiteraard is deze hulp wel alleen te gebruiken bij het longeren! Maar hij helpt bij het longeren inderdaad om het hoofd omlaag te krijgen, zonder dat het echt in een houding wordt gedwongen. Daarnaast is het ding erg gebruiksvriendelijk en je kunt niks verkeerd afstellen zoals bij een pessoa of touwtjes.
Wie weet wordt je paard OHZ ook makkelijker als je een poosje op deze manier longeert!