Help! Hoe kan ik hem het beste 'zadelmak' maken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eva14
Berichten: 11
Geregistreerd: 17-04-12

Help! Hoe kan ik hem het beste 'zadelmak' maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 17:32

Ik heb een 18 jarige pony, (D-pony)
Hij heeft vroeger onder de man gelopen, voornamelijk recreatief.
Dit is ongeveer 3 tot 4 jaar geleden.
Het is niet echt een pony waar je qua karakter opstapt en mee wegrijdt.
Eentje om bij op te letten zeg maar.. ;)
Maar hoe kan ik het beste beginnen het weer op te pakken?
Longeren, en dan?


Groetjes, Eva *D

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:36

Ik zie dat je 13 (of 14?) bent? En zo te lezen heb je geen ervaring? Ik zou zeggen: huur iemand in die dit vaker doet (maar dan met jonge paarden), en laat die het doen, waarschijnlijk kun je na 2 keer weer op pad met je paard :j

_Prisca_

Berichten: 309
Geregistreerd: 19-05-11
Woonplaats: Schijndel

Re: Help! Hoe kan ik hem het beste 'zadelmak' maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:03

Ik zou langzaam beginnen met longeren en dan zadel etc er op. En onder begeleiding eens gaan hangen op het zadel. En dan onder begeleiding eens gaan opstappen etc. Ik zou alles wel onder begeleiding doen, mocht het paard rare fratsen gaan uithalen, heb je er altijd iemand bij!
Succes!

jolienrotti

Berichten: 221
Geregistreerd: 27-03-11
Woonplaats: Vaassen

Re: Help! Hoe kan ik hem het beste 'zadelmak' maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 20:18

Ik denk dat het beste wat je kan doen, is om iemand om hulp te vragen, iemand met ervaring met bijvoorbleed het zadelmak maken van jonge paarden.. ga niet alleen lopen knooien, want je weet niet wat voorn rare fratsen die uithaalt zodra jij bijv op het zadel gaat hangen, of uberhaupt een zadel erop legt..
veel succes!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 20:20

Uit handen geven, zelfs op een paard dat "zogenaamd zadelmak" is, maar dat ik verder niet ken, zou ik gewoon doen alsof het een paard is dat ingereden moet worden. voordeel van de leeftijd is dat je langere sessies in kunt lassen, paard kan het lichamelijk en geestelijk beter aan dan een puppie van drie. En als hij echt al wat kan, fiets je zo door de basis heen. Maar ik zo het wel door iemand laten doen die verstand heeft van paarden inrijden. Mocht het namelijk echt een groen paard zijn, kan hij heel onvoorspelbaar reageren en kan het gevaarlijk worden.

Ladyson_oud
Berichten: 122
Geregistreerd: 04-04-12

Re: Help! Hoe kan ik hem het beste 'zadelmak' maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 18:16

Ik ben het met mijn voorgangers eens, doe het zeker niet als je alleen bent! De kans dat er wat gebeurd is groot, dit geef je zelf al aan.

Dobel

Berichten: 4976
Geregistreerd: 18-02-07

Re: Help! Hoe kan ik hem het beste 'zadelmak' maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 18:24

met Cassidy eens als je paard echt gereden is in het verleden zit je er zo weer op en als dit niet het geval bleek te zijn verkl**t je het niet voor jezelf en je paard omdat je bij het begin begonnen bent.

Fiebie

Berichten: 4572
Geregistreerd: 17-07-04

Re: Help! Hoe kan ik hem het beste 'zadelmak' maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 18:27

Zoals anderen zeggen, inderdaad iemand erbij halen die er verstand van heeft....
En niet alleen die claimt het te hebben ;)

Vertrouwen is denk ik van groot belang, aangezien je aangeeft dat hij 18 is en niet de makkelijkste....
Hoe professioneel iemand het ook aanpakt, zonder vertrouwen ben je nergens...

Succes ermee!

Eva14
Berichten: 11
Geregistreerd: 17-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-12 15:46

Heel erg bedankt voor alle reacties! Ik houd jullie op de hoogte! :j

Groetjes, Eva.

ralphtdw

Berichten: 2633
Geregistreerd: 05-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 12:47

begin met het zadel op te longeren. en vaak als de pony al heel lang onder het zadel is geweest dan kun je vaak zo weer opstappen.

Ragdollcat
Berichten: 14684
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Help! Hoe kan ik hem het beste 'zadelmak' maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 12:52

Als je roept van "help hoe moet dat" dan geeft dat al aan dat je niet weet hoe en wat en kan je het beter met hulp erbij doen, aangezien het hier om een oud paard gaat, is het vaak een fluitje van een centje en kan je er zo opstappen en ermee wegrijden.

Maar je weet nooit wat het dier allemaal meegemaakt/geleerd heeft, dus geheel ongevaarlijk is het niet.

Eva14
Berichten: 11
Geregistreerd: 17-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 16:46

Ik doe het liever zelf (geen andere die 'erop komen zitten'), anders moet je weer op zoek en meestal kost dat geld.. :)
Wel met begeleiding natuurlijk!

Zertab

Berichten: 12361
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Help! Hoe kan ik hem het beste 'zadelmak' maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 17:07

Als ik jouw was zou ik wel goede begeleiding zoeken. En diegene hoeft niet persé op je paard te gaan zitten. Ik heb met behulp van iemand ook een paard ingereden en hij heeft er ook niet opgezeten. Maar gaf wel goede tips waardoor het allemaal goed ging :)

daphne_xxx
Berichten: 645
Geregistreerd: 25-02-12
Woonplaats: veenendaal

Re: Help! Hoe kan ik hem het beste 'zadelmak' maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 21:08

zoals vrijwel iedereen zegt doe het onder goede begeleiding. zij kunnen jou goed helpen het te leren zodat je het eventueel later zelf zou kunnen toepassen.
zelf ermee gaan klieren zou ik niet doen, want je hebt geen idee wat het paard dan allemaal zou kunnen uithalen.

LiVetime
Berichten: 4369
Geregistreerd: 18-08-06

Re: Help! Hoe kan ik hem het beste 'zadelmak' maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 21:10

Precies, gewoon even een ervaren iemand erbij zoeken die jullie even begeleid naar het rijden.
En dan bedoel ik iemand die er even naast kan blijven lopen zodra je erop wil, maar ook in aanvang al goed doorziet welke stappen er evt nog ondernomen moeten worden voordat er gereden kan worden.
Komt vast goed! :)

Brievenbus
Berichten: 2116
Geregistreerd: 25-01-12

Re: Help! Hoe kan ik hem het beste 'zadelmak' maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 18:04

Hulp zoeken lijkt mij ook het beste :) Zo kan er iig niets meer 'verpest' worden.. om het maar even onaardig te zeggen.. (wat ik uiteraard niet zo bedoel!)
Succes ermee :D