Ik rij vaak op een E-pony en alleen die gaat heel hard maar ik vind het zielig om haar te veel in haar mond te trekken weet iemand hoe ik zonder haar pijn te doen in haar mond van het bit toch haar langerzamer krijg
Veel overgangen maken, paar passen draven en gelijk weer terug naar stap, zo hele tijd door. Zo leert ze dat ze op jou commando langzamer moet gaan rijden. Dit is wel een proces van een aantal weken, dat heb je niet in een keertje gefixt. Wat hierboven ook al wordt genoemd is veel voltes rijden en die verkleinen en vergroten en vooral heel belangrijk is om je handen laag te houden.
Vooral niet trekken inderdaad, dan wordt ze alleen maar sterker. Kneepjes geven in beide teugels kan helpen, maar vooral overgangen terug rijden is een heel goede tip.
Ik weet niet of het zo'n 'race momentje' is? dat ze eerst gewoon kalm loopt en daarna gaat racen? als dat het geval is, kan ik je zeker wel wat tips geven! Wat ik altijd deed, en erg goed hielp, is zodra je voelt dat ze gaat versnellen, haar op een volte zetten, maakt niet uit waar, zodra ze versnelt, volte. En hou d'r bezig, figuurtjes rijden, geen eindeloze hoefslag rondjes.. vooral veel gebroken lijnen, slangevoltes, gewone voltes.. gewoon goed bezig houden helpt vaak ook wel.
@midgie ja het is een paard afkomstig van de manege ze heeft veel arbier in zich en de manege heeft haar niet echt goed geleerd wie de baas is, dus dat is een beetje last snapje
Ik zou les nemen en echt bij de basis gaan beginnen aangezien het dier waarschijnlijk niet snapt wat je wil en ook geen balans heeft een paard/pony gaat vaak harder omdat ze niet snappen wat je hulpen betekenen en dat kun ej verwachten van een manege pony, maar ook gaan ze harder omdat ze geen balans hebben en erg op de voorhand lopen en zich dus door harder gaan op moeten kunnen vangen, heeft denk ik niks met wie de baas is te maken maar met de rijtechniek van de ruiter, dus les is denk ik wel belangrijk en leer ook de theorie eens zodat je weet waarom een paard harder gaat, zadel enz kan daar ook een onderdeel van zijn jou zit jou hand geeft miss t eveel druk allemaal redenen om harder te gaan dus in de mond moet je dit niet op lossen door kneepjes te geven, maar je zal zijn lijf beter moeten trainen waardoor hij jou kan dragen
bellabeest
Geplaatst: 20-04-12 08:37
veel figuren rijden voltes, vlinders, gebroken lijnen. veel overgangen van stap naar draf paar passen weer terug naar stap, van stap naar halt en omgekeerd.
Inderdaad veel figuren rijden. Veel overgangen rijden doe ik vaak bij een wat slomere paard maar kan voor jou ook een goede oefening zijn om aan de basis te werken. Omdat jij de baas bent dus als jij wilt dat ze harder gaat moet ze gelijk luisteren maar als jij wil dat ze zachter gaat ook. Dus het is heel belangrijke om consequent te blijven. Je moet inderdaad niet trekken maar een kneep je in teugels mag zodra ze harder gaat zodat jij wel de 'baas' blijft. En dat is veel oefenen en elkaar leren begrijpen. Daarnaast kun je goed je zit gebruiken als ze te snel gaat. Door je zwaar te maken in het zadel en niet voorover te vallen rem je meestal je paard wel af. Als ze echt te hard gaat kun je haar altijd op de volte zetten. En bij het draven werkt het heel goed om langzamer te gaan lichtrijden dan dat zij draaft. Dus door achter haar tempo te gaan lichtrijden past zij zich automatisch aan