Ik mag een 3-jarige pony inrijden..ma hoe moe dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 22:41

Witney, sla alsjeblieft deze tips en hulp NIET in de wind. Want je rijdt een paard in voor z'n hele leven. Zoiets moet goed gebeuren, daarom liever iemand met ervaring en genoeg kennis en niet zelf gaan prutsen.

Flutterby

Berichten: 8126
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 23:13

Ik ben 15, en ik heb mijn pony zelf ingereden ( was volledig groen ) Ik ben nu mijn vriendin met weinig ervaring aan het helpen. Je moet alleen niet vergeten dat het ook heel erg wennen is voor het beestje. Laat in ieder geval duidelijk zien wie de baas is, en pb maar als je iets wilt weten. Schijnheilig

btw. dit is dus het bewijs dat je niet persee iemand met veel verstand moet hebben; of een ouder iemand. Ik ben apetrots op mijn ponytje: in half jaartje kan ze zelfs al wijken. Alleen aan de teugel lopen is nog een ramp, en springen gaat ook al.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 23:23

Flutterby
Dan heb je mazzel met zo'n brave pony.
Maar zoiets is dus NIET aan te raden.

RoCKyLoVE

Berichten: 1766
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 23:54

Iedereen moet het een keer leren dat hebben die oudere mensen ook gedaan.. Luister goed naar al deze tips en laat die Henk je flink helpen

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 00:26

Een paard wat goed luisterd aan de hand en longeerlijn is het belangrijkste wat je nodig hebt!!!
Hij zal moeten leren luisteren en reageren op stemhulpen.
Dat neem je daarna weer mee in het beginnen met rijden. Geen enkel paard snapt wat jij bedoelt met jou hand en beenhulpen. Vandaar dat het eerste begin belangrijk is.
Daarnaast is het heel erg belangrijk om iemand te hebben die jou helpt.
Iemand die vlak bij blijft staan en ook zijn stem gebruikt om het paard op zijn gemak te stellen en te helpen bij wat er gevraagt word.
Wat ik zelf altijd doe, is zorgen dat het paardje het longeren en reageren op stemhulpen zoals, ho, stap, draf, klikke met de tong goed begrijpt. Dan geef ik de longeerlijn in handen van mijn hulp. Die neemt dus mijn taak over. Als ik goed oplet zie ik er een moment tussenzitten dat het paard zich op zijn gemak voelt en dat ga ik naast hem staan terwijl mijn hulp de longeerlijn nog vast heeft(naast zijn hoofd staan) We praten tegen het paard en aaien hem. Dan wiebel ik voorzichtig aan het zadel. Doet hij niks dan probeer ik voorzichtig over het zadel te gaan hangen. Wel zo dat je goed beet hebt, want mocht hij wegschieten moet je kunnen blijven hangen. Hangen is al genoeg voor de eerste dag. Beloon hem daar goed voor.
De volgende dag kan je na het hangen proberen of je er helemaal op kunt gaan zitten. Niks meer dan dat. Ook dat is genoeg.
De dag erna kun je bv het op en af stijgen een aantal keer achter elkaar doen. Vergeet nooit dat belonen heel belangrijk is!!!!!
Dan pas komt het echte werk.
Je begint weer zoals je elke dag doet, met longeren maar nu 5 minuten langer. Je probeerd weer op te stappen en zorgt er heel goed voor dat er vertrouwen is tussen jouw en het paard, en tussen jouw hulp en het paard. Ga heel ontspannen zitten en raak niks aan. Laat jouw hulp voorzichtig het paard een paar pasjes vooruit stappen. Schrik niet want die eerste passen zijn heel wankel. Zet hem stil en beloon!!!
Volgende keer ietsje meer passen.
Zo bouw je heel langzaam op eigenlijk.
Als je zo een paar dagen bezig bent voel je ook dat je elke dag iets meer mee kunt helpen met je handen en benen naast het gebruiken van de stem.
Nou dan kun je gaan proberen of hij wil draven. Ook dat gaat wankel en moet je weer heel stil zitten, maar wel flexibel.
Waarom je nu precies hulp nodig hebt?
Meestal wil een jong paard het allemaal wel toelaten dat erop zitten en eventueel ook nog een paar pasjes stappen, maar soms schrikken ze van je als je wil proberen te gaan draven. Er kan dus een bok komen. Een jong paard heeft geen stuur of rem en dan is hulp vanaf de longeerlijn erg fijn en vrij veilig.
Als ze een bok geven hoef je echt niet bang te zijn dat ze pijn hebben of bang zijn, het is puur een punt van he wat gebeurt er nu toch allemaal daar op mijn rug. De een is een sul darin en de ander springt wat af, maar dat gaat vanzelf over als ze weten wat de bedoeling is.
Een ander punt is dat ik als ik eenmaal erop ben gaan zitten dat ik dan een paar weken achter elkaar elke dag doorga, ze moeten het even onder de knie krijgen.
Praat duidelijk met je hulp, denk goed na als je erop zit over hoe braaf hij is en of je hem vertrouwd. Je zal op een dag los moeten kunnen gaan rijden en jij bent degene die die dag bepaalt. Ik zou zelf zeggen, blijf de eerste weken aan de longeerlijn en ga dan pas eens denken aan los rijden. Ook dat begint met bv na het werk(rijdend) even los uitstappen. Zo bouw je dat ook op tot je de longeerlijn niet meer nodig hebt.
Wel is het handig als er in het begin van dat los rijden alsnog iemand langs de kant staat met de longeerlijn, want mocht het nodig zijn dat die er even aan gehaakt word ivm een frisse bui bv. dan is het altijd handig als er iemand in de buurt is.
Inrijden is heel leuk en erg spannend. Je krijgt er tevens een leuke band met je paard mee. Vergeet niet om altijd te belonen voor alles wat hij nieuw heeft geleerd of goed gedaan heeft. Zo hoort dat op de grond maar ook op zijn rug.

Ga nooit alleen aan het prutsen. Dat is niet veilig voor jezelf.

Flutterby

Berichten: 8126
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 08:58

Ze was alles behalve braaf; was heel karwei. Maar weetje.. Je kunt ok eerst longeren en dan zadeltje erop en gewoon verder longeren ( alhoewel die van mij dan altijd ging bokken omdat ze dizzy werd van al die rondjes ) K weet nog wel een goed adres btw. Maar ik denk niet dat het bij jou in de buurt is Tong uitsteken

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 09:03

Flutterby schreef:
Ze was alles behalve braaf; was heel karwei. Maar weetje.. Je kunt ok eerst longeren en dan zadeltje erop en gewoon verder longeren ( alhoewel die van mij dan altijd ging bokken omdat ze dizzy werd van al die rondjes ) K weet nog wel een goed adres btw. Maar ik denk niet dat het bij jou in de buurt is Tong uitsteken



kneem aan dat dit een grap is Haha! Haha! Haha! , wel een hele leuke overigens Haha!

Flutterby

Berichten: 8126
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 09:08

runningkawa, waarom kraak je alle mensen die hier zelf hun pony hebben ingereden af ? Jij zit alsof dat nix is, en we het allemaal stom hebben gedaan en of het puur geluk was. Misschien zou je met oordelen kunnen wachten tot je een keer rijfoto's van die pony's ziet ? Ik begrijp het wel dat ze niet moet gaan prutsen. maar het schijnt mj dat die henk ook wel wat ervaring heeft met dat beestje.

En nu weer ontopic: Als je iedere dag gaat poetsen ( als je zoveel tijd hebt ) leer je de pony ook een beetje kennen. Bovendien krijg je er een goede band mee. Je zou ook een stukje met de pony kunnen gaan wandelen als hij braaf is geweest met longeren; en niet meteen terugzetten in de wei of op stal. Maar ga gewoon langzaam een stapje verder. Ik weet zeker dat het je gaat lukken !!

p.s. Mijn pony houd van crossen; en dat kon ze met voltes lopen niet. Dat was flink balen voor haar, vandaar het bokken. Inmiddels ook al 2 keer in het bos wezen crossen met vriendin en haar haffie. Vond ze stikleuk Haha!

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 10:43

Flutterby, het gaat hier niet om afkraken.
Runningkawa geeft advies en weet heel goed, dat het ook gevaarlijk kan zijn. Op een jonge leeftijd zie je dat vaak niet en is het dus geweldig als zoiets je gevraagd word om te doen. Toch is het ook heel goed als iemand je ook eens de andere kant van het verhaal verteld, want het zal niet de eerste keer zijn dat er ongelukken gebeuren omdat iemand nog niet genoeg ervaring heeft in het rijden zelf.
Ik heb ervaring genoeg erin, maar ook ik weet dat ik mijn gedachten er goed bij moet houden. Dat een paard bokt of effe niet mee wil werken, vind ik helemaal niet erg, want ik ben er inmiddels op voorbereid dat dat kan gebeuren. Toch heb ik tussen alle paarden er eentje tussengehad een jaar of 8 geleden, en als ik nu terug denk dat ben ik blij dat ik nog leef. De eerste drie weken heb ik niks anders meegemaakt dan vreselijke bokpartijen, echt om mij eraf te krijgen, recht op een hek af en dan 180 graden draaien en weer richting de andere kant van de bak bokken. Het punt is dat ik toen geen hulp had, omdat met zo'n paardje dat gevaarlijk was. Je stond gewoon niet veilig. Ik kon niet anders dan gewoon in zijn bewegingen meegaan, want het was gewoon wachten tot hij klaar was met crossen en springen. Na drie weken kwam bij hem het punt pas van overgeven en fatsoenlijk rondlopen zoals ik dat graag zou willen.
Je hebt dan echt wel lef nodig op elke dag opnieuw op dit paardje te kruipen. Stel nou dat ik een onervaren iemand zou zijn geweest, wat dan?
Ik wil hiermee niet zeggen dat dit altijd gebeurt want zoals ik al zei is dit op deze manier mij maar een keer overkomen en heb ik ook paarden er tussen gehad die juist heel makkelijk mee werkten maar het is wel iets wat je in je achterhoofd moet hebben zitten dat dit ook kan gebeuren.
Dat is ook wat runningkawa bedoelt denk ik. Jonge paarden inrijden lijkt en is leuk, maar soms moet je aardig stevig in je schoenen staan, want je kan plots rare dingen meemaken met gevaar voor eigen leven en die van het paard. Dat is iets waar je gewoon rekening mee moet houden als je aan een paard inrijden wil beginnen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 13:47

Ik kraak idd niemand af.
En dat jezelf je paard zadelmak maakt, daar is ook niks mis mee, MITS!!! je goede!!!! ervaren hulp hebt.
Iemand die er al honderd heeft gedaan of zo, niet 2 pony's.

Ik heb er al wel al heel veel gedaan, nog elke keer met goede hulp.
En idd de meeste daar stap je op en rij je zo mee aan.
Maar, zo zijn echt niet allemaal.
En wat dan?
Ik weet het wel, dat waren de paarden die ik daarna weer op mocht knappen en dat is helemaal niet leuk en super jammer van de leuke paarden, die hun hele leven onthouden hoe het niet moet.
Ze worden ook vaak bestemeld als gemeen en lastig, terwijl het baasje de oorzaak was. Verdrietig

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 13:56

Jep

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 14:10

Ik heb vrij veel pony's en paarden zadelmak gemaakt ... en ik vind het zelf in ieder geval heel fijn als er iemand vanaf de grond begeleiding geeft ...
Je hebt toch een jong paard onder je wat niets gewend is ... en als je een grove fout maakt ... blijft dat wel vaak hangen bij je paard of pony ...

En de meesten maken ook de fout om veel te snel alles te willen ... helaas ...
Ik ga met running mee ... Zoek begeleiding die je vanaf de grond kan helpen ... die ziet vaak stukken meer met wat je fout doet dan dat jezelf doet als je erop zit ...

MelodyT

Berichten: 3246
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 17:07

ik wou mijn pony ook eerst zelf inrijden heb dr aant zadel laten wennen en hoofdstel geeft ze nix om..nou hangen maakte dr ook nix uit maar erop was een ramp nu heb ik het 4x geprobeerd maar steeds zonder succes zo gouw ze je volle gewicht op dr rug voelt begint ze te bokken dus heb nu gewoon besloten zelf er niet in verder te gaan dus half nov gaat ze een maandje weg om ingereden te worden...en dan weet ik teminste zeker dat het goed gebeurd hun zijn ervaren en hebben dr al zoveel gedaan die toen ze weer bij ons op stal geen kik hebben gegeven en allemaal fijne rij paardjes zijn geworden!het is dus ook nog eens fijnwant je krijgt m gewoon mak terug...en kunt zo ermee verder rijden..maar de basis kent ze dan teminse..

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 10:15

Tja, ook wij hebben Tiko zelf ingereden, zonder ervaren begeleiding erbij. We waren toen denk ik 13 en 15.
Maar we hebben er eigenlijk nog steeds spijt van. Het is uiteindelijk allemaal goed gekomen en heeft ook geen gevaarlijke situaties opgeleverd. Maar als ik het over zou moeten doen, zou ik het toch echt anders doen.
Op dat moment vind je het alleen maar geweldig om met die pony aan de slag te gaan, en heb je helemaal geen oog voor wat er allemaal fout kan gaan (en fout gaat). Ik kan niet anders zeggen dan dat we er vreselijk veel van geleerd hebben, maar wel ten koste van Tiko. En het had ook heel anders kunnen aflopen, als Tiek een wat ander karakter had gehad.
Uiteindelijk is het/ komt het allemaal wel weer goed, maar je bent veel langer bezig. En het kost zo veel moeite om fout aangeleerde dingen af te leren. Kortom, begin er gewoon niet aan!
Ik heb tussendoor nog een paard ingereden, en eigenlijk toen weer met te weinig (maar wel meer, dan bij Tiko) ervaring. Dit paard had echter wel al eens iemand op zijn rug gehad, en de eigenaar (die ervaring heeft) is er veel bij aanwezig geweest).
Afgelopen jaar heb ik er ook eentje ingereden, en hiermee heb ik vrij snel les mee genomen (misschien achteraf gezien nog iets te laat, maar hier is niets fout gegaan wat ik zonder begeleiding op heb moeten lossen ).
Nu zie ik eigenlijk pas in hoe belangrijk de goede begeleiding is.
Zoals gezegd weet niemand hier hoe ervaren Henk is. Dit kan iemand zijn die al jaren ervaring heeft met jonge paarden, maar voor hetzelfde geld is het een boer (niets tegen boeren hoor) die een ponietje achter z'n huis heeft staan en het wel grappig vindt als er iemand mee gaat rijden (zoals het geval is met het laatste paard dat ik ingereden heb, en nu nog rijd).
Kortom haal er alsjeblieft een ervaren iemand bij! Hoe leuk en makkelijk het nu ook lijkt, baat het niet, dan schaadt het niet.

joortje

Berichten: 10504
Geregistreerd: 06-05-03
Woonplaats: Stadskanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 12:35

dat is moeilijk uit te leggen gaa eens een keer kijken bij mensen die dat bijn a elke dag doen!!!!!!