Slecht aan het been > geen reactie op zweepje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xJess

Slecht aan het been > geen reactie op zweepje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 11:02

Hoi allemaal,
ik reed laatst voor het eerst een paardje van mensen bij mij op stal. Ze rijden er zelf altijd op, maar niet nageeflijk en gewoon een beetje 'hobbelen' om het maar zo te noemen. Toen ik erop stapte merkte ik gelijk dat hij enorm slecht aan het been was. Als ik dan een tikje met de zweep gaf, sloeg hij met z'n staart en dat was de reactie. En het was niet dat ik hem een aaitje gaf, het was wel echt een tikje. Het viel me nog wel mee, want hij liep wel fijn nageeflijk en in draf en galop ook voldoende voorwaarts. Alleen als ik wil verruimen doet hij dat gewoon niet, of met een volte valt hij naar binnen. Als je in galop of draf een tikje geeft, geeft hij een klein protest bokje (stelt niets voor). Hij schijnt, volgens de vorige eigenaar, niet tegen sporen te kunnen. Dan gaat hij echt bokken en komt in protest. Nu vroeg ik mij af, wat kan ik hier nu aan doen? Ik wil eigenlijk geen les nemen met dit paard, omdat ik hem heel af en toe eens rijd, ik heb geen tijd om er nog een paard bij te gaan rijden. Maar we hebben afgesproken dat ik er af en toe even opstap. Ik hoop dat iemand een goede tip heeft. :)

Mariekyy

Re: Slecht aan het been > geen reactie op zweepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 11:13

Mijn paard is ook slecht aan het been en mijn instructeur heeft mij geleerd door juist op de lichtste hulpen te gaan rijden. Dus heel licht je kuiten aan drukken, krijg je geen reactie, dan met je zweep een tik op je been of beugels.
Veder wat is ook wel eens doe als hij niet reageert is met me zweep omhoog rijden. En dan met de lichtste hulp vragen om te verruimen, geen reactie dan zwaai ik even met me zweep in de lucht van 'hé reactie'!
Dus ik denk dat voor dit paard ook erg belangrijk is dat je hem op de lichtste hulpen rijdt anders gaat hij zich alleen maar meer verzetten tegen je been.
Hoop dat je hier iets mee kunt.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 11:15

Een tik op jouw been of beugel? Lijkt me weinig effectief en pijnlijk bovendien..

@TS: geen reactie is een grotere hulp. Dus eerst met je been, dan een tikje en als hij niet reageert een hardere tik. Vaak leren ze snel en kan je vervolgens met kleinere hulpen rijden. Het accepteren van dit gedrag maakt het alleen maar erger en het paard stompt meer af. Je zult de grens op moeten zoeken.

Wel een kleine kanttekening: ik ga ervanuit dat dit paard medisch goed is :)
Laatst bijgewerkt door SophievdV op 15-04-12 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 11:15

Als je weinig tijd hebt om dit paard te rijden zou ik er al niet aan beginnen, dat hij bokt op de sporen is waarschijnlijk omdat ze verkeert gerbuikt worden, voor het tempo maar daar zijn ze dus niet voor, ook de zweep is daar niet voor bedoelt, als de eigenaren er gewoom op willen hobbelen waarom moet hij dan boij gereden, dat hij niet op been hulp reageert komt waarschijnlijk omdat hij totaal niet weet wat de bedoeling is, dus als je dit paard wil helpen of eigenlijk de eigenaar zou ik hem laten staan of gewoon bij de basis beginnen en dat is het paard leren kennen vanaf de grond.
Laat de eigenaren ook les nemen b.v ??

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 11:19

Pletje123 schreef:
Een tik op jouw been of beugel? Lijkt me weinig effectief en pijnlijk bovendien..

@TS: geen reactie is een grotere hulp. Dus eerst met je been, dan een tikje en als hij niet reageert een hardere tik. Vaak leren ze snel en kan je vervolgens met kleinere hulpen rijden. Het accepteren van dit gedrag maakt het alleen maar erger en het paard stompt meer af. Je zult de grens op moeten zoeken.

Wel een kleine kanttekening: ik ga ervanuit dat dit paard medisch goed is :)

Ja joh je paard slaan is lekker effectief..

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 11:20

Slaan of een tik verkopen, daar zit verschil in :) Jezelf slaan, dat heeft zin :+ :Y)

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 11:22

Ik zie het verschil niet hoor tussen slaan en een tik verkopen..
Daarbij zeg ik niet dat jezelf moet slaan, dan kun je dus beter op de beugel een tikje geven.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 11:22

Het paard snapt het wel, het is namelijk een paard die in zijn jongere jaren hoog in de dressuur heeft gelopen.
Ik gebruik mijn sporen ook niet om mijn paard vooruit te trappen, maar bij het huidige paard dat ik rijd, als ik dan been geef moet hij daar een reactie opgeven, zo niet? spoor. Dat werkt super, ik hoef hem maar een aaitje met mijn voet te geven en hij verruimt. Ik hoef maar heel licht 'ho' te zeggen en mezelf iets zwaarder maken en hij komt terug. Het is super om zo met een paard te kunnen rijden.

Bedankt voor de tips, maar het is wel een beetje een 'koel' paard, als ik met mn zweep zou gaan zwaaien zou hij daar denk niet echt op reageren. De eigenaren waren, zoals ik heb begrepen, inderdaad van plan binnenkort te gaan lessen. En waarom zouik dit paard niet gaan rijden? Het heeft wel zin gehad, want toen ze er zelf weer opstapte raakte ze hem per ongeluk aan met dr been en hij begon gelijk te lopen. Dus het heeft wel enigzins zin gehad dat ik er even op ben gegaan.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 11:27

Mariekyy schreef:
Mijn paard is ook slecht aan het been en mijn instructeur heeft mij geleerd door juist op de lichtste hulpen te gaan rijden. Dus heel licht je kuiten aan drukken, krijg je geen reactie, dan met je zweep een tik op je been of beugels.
Veder wat is ook wel eens doe als hij niet reageert is met me zweep omhoog rijden. En dan met de lichtste hulp vragen om te verruimen, geen reactie dan zwaai ik even met me zweep in de lucht van 'hé reactie'!
Dus ik denk dat voor dit paard ook erg belangrijk is dat je hem op de lichtste hulpen rijdt anders gaat hij zich alleen maar meer verzetten tegen je been.
Hoop dat je hier iets mee kunt.

Hoop dat je zelf in ziet dat je jezelf nu tegenspreekt :) Verder wil ik er niet te diep op in gaan, want dit wordt een welles-nietes verhaal waar de TS niks aan heeft.

Slaan is in mijn optiek zonder enige controle je paard een mep verkopen en een tik uitdelen is het met beleid corrigeren met de zweep.

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 11:30

Tja ik ga hier ook niet veder op in. Ik vertel alleen mijn ervaring die bij mijn paard heeft geholpen.
Ieder op zijn eigen manier of niet?

ayas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 11:34

Heel veel overgangen rijden. En ook eens iets heel anders doen. Misschien moet je terug naar werken op de grond.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 11:34

Mariekyy: Natuurlijk :) De TS vraagt om tips en advies. Dit is een discussieforum dus je kunt reacties van andere bokkers verwachten of je post :) Als jouw paard goed reageert op jouw manier, dan zou ik me er niet te druk om maken.

Ladyson_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 17:27

Ikheb geleerd zoals pietje123 te rijden, ik heb wel altijd paarden gehad die op een tikje reageren.. Ik vraag mezelf dan ook af hoe ik het moet oplossen als dat tikje met de zweep niet voldoende is. Ik heb weinig zin om dat paard dan keihard te gaan slaan en schoppen, daarbij denk ik dat ik er dan ook snel af lig of dat hij het op een andere manier wel wint. Qua kracht is een paard toch veel sterker.. Bij een gevoelig paard zal een zwaaien of tikje op je beugel wel helpen, bij een koele kikker niet. Wat dan?