4 jarige doorijden, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

schotjes

4 jarige doorijden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 18:58

Hallo!

Ik rijd sinds vandaag een pony van 4 jaar. Kan wel aan de teugel lopen, gaat best gemakkelijk. Maar verder is ze best schrikkerig en in galop gaat ze soms steeds harder. Uiteindelijk ging het goed, lekker onder controle, maar ik zat ervoor wel een beetje in die mond te raggen.. hoe los je dat op? zonder echt hard te trekken? Want ik heb geen zin om zo'n beessie te verpesten (niet dat ik dat gelijk doe maar toch :) ) En ze is dus ook een beetje schrikkerig. weten jullie daar een paar dingen voor? er raast om de 10 min een trein langs, dat is niet eng maar je jas uittrekken wel... weten jullie wat tips zonder zo'n heel schriktrainingsiparcour op te zetten? Ik hew weet niet of die mensen dat gelijk goed vinden..

alvast bedankt, groetjes Anne

upendo

Re: 4 jarige doorijden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 18:59

Wuh.

Neem les.

Esry

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 19:02

niet trekken dus...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 19:03

als je nu "in de mond loopt te raggen" / echt hard moet trekken, dan loop je naar mijn mening de pony wel te verpesten. Ga direct voor overgangen, dus aanspringen, en direct weer een overgang terug naar draf. Uiteraard gewoon met een zithulp, en wellicht een lichte teugelhulp daarna bij geen reactie. Bouw het aantal sprongen galop op. Bij een paard dat direct veel te hard gaat, zorgen dat je het paard met ruiter aan de longe laat galloperen, zodat de longeur het paard kan terug nemen met zweep en stemhulp. Is het aan de longe niet in orde? Dan eerst daarvoor zorgen (dus dat het paard op stem en zweephulp terug komt naar draf). Zowel het aanspringen als het terug komen belonen. Je kunt het maar 1 keer goed aanleren. Doe je dat niet goed, dan moet je dus iets gaan afleren, en dat vraagt nog veel meer kennis en kunde als het juist aanleren..

Verder lijkt gezien je vraag me les ook geen overbodige luxe...

schotjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 19:08

ja krijg ook les alleen moest ik nou alleen rijden.. het was naja mss niet echt raggen maar gewoon de hele tijd de teugels strak hebben... dus niet echt trekken maargoed, ik overdrijf wel es.. maar bedankt voor de reacties :')

xNadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 19:11

heb je privéles? die van mij was ook vier toen ik hem kocht, en de eerste maanden gewoon groepsles gereden alleen het ging voor geen meter vooruit. daarna heb ik privéles genomen van een ontzettend goede instructrice die mij echt vooruit heeft geholpen en sindsdien gaat het echt goed. bij die jonge dieren heb je toch wat meer begeleiding nodig

schotjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 19:21

ja! priveles ja.. maar dit was wel de 1e keer dat ik er op reed..

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 19:27

Goede les nemen of door iemand laten doorrijden die wel weer wat hij moet doen?

schotjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 19:28

hij is al wel doorgereden, alleen rijd soms nog wat schrikkerig.. dat is het (sorry ik verander even de titel )

schotjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 19:29

Hoe verander je de titel??

xNadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 19:30

oooh okee dan begrijp ik het. heb je hem bij de vorige eigenaar niet uitgeprobeert dan? is je pony trouwens ook gekeurd door een dierenarts? schrikkerig zijn veel jongere beestjes. probeer dan zelf rustig te blijven en zelf ook niet bang te worden om weer terug ergens langs te rijden waar hij schrok. wat voor ras is je pony?

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 19:32

Jeetje. Ik had jou allang van mijn knol afgetrapt. Lees dit nu nog eens door:

schotjes schreef:
Kan wel aan de teugel lopen, gaat best gemakkelijk.

''Aan de teugel lopen'' ?!?! Een paard moet je hand OPZOEKEN uit ONTSPANNING! Klik een topic open, en je ziet dat bijna alle jonge dieren dat doen :)

schotjes schreef:
Maar verder is ze best schrikkerig en in galop gaat ze soms steeds harder.

Opvangen met je zit en je stem.. NIET trekken.

schotjes schreef:
Uiteindelijk ging het goed, lekker onder controle, maar ik zat ervoor wel een beetje in die mond te raggen..

Vind je het geld dat je je paard niet onder controle heb als jij in de mond zit te raggen := ?! Trekken = pijn = vluchtgedrag = rennen.

schotjes schreef:
hoe los je dat op? zonder echt hard te trekken?

Stem, Zit... :)

schotjes schreef:
Want ik heb geen zin om zo'n beessie te verpesten (niet dat ik dat gelijk doe maar toch :) )

Daar ben je nu dus wel mee bezig.

schotjes schreef:
En ze is dus ook een beetje schrikkerig. weten jullie daar een paar dingen voor? er raast om de 10 min een trein langs, dat is niet eng maar je jas uittrekken wel... weten jullie wat tips zonder zo'n heel schriktrainingsiparcour op te zetten? Ik hew weet niet of die mensen dat gelijk goed vinden..

Oefenen. :)

veronique1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 19:39

vooral rustig blijven...tegen haar praten als je je jas uit doet en gewoon oefenen jas aan jas uit en zo maar door....nooit door de mond heen raggen...word het paard alleen maar vervelend van;)

schotjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 19:42

veronique enz. dankje!

Ik had het alleen de eerste 5 min. Ik heb het denk ik een beetje "schokkend" opgeschreven. hij ging later aan de teugel lopen, eerst niet. ga maandag weer ga jullie tips 'opvolgen' :)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 19:43

Nogmaals..

Aan de teugel lopen is niet een doel op zich..
Als jij nu al onzeker bent over hoe je zo'n paard moet rijden ben je daar nog helemaal niet aan toe in mijn ogen.

schotjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 19:46

bedankt. ik ga goed les nemen!! sorry, ik ga het echt proberen beter te doen. maar ik verstijf een beetje als ze een beetje rare beweging maakt en dan gaat het automatisch..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 07:56

Een 4 jarig hoort nog niet door gereden te worden en zeker nier door een onervaren ruiter, ga zelf eens je meer verdiepen in het paard , waar je op zit b.v en hoe moet je erop zitten en heb wat meer respect voor het dier want je taal gebruik getuigt van erg weinig respect voor het dier.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 08:07

Ik zou zeggen, neem les!

Ten tweede, aan de teugel rijden moet geen doel zijn. Een onervaren paard moet je aan de hulpen maken en zorgen dat de basis goed gaat voor in de toekomst. Een paard zonder basis is een paard zonder toekomst. ( Bij wijze van )
Ten derde, als de pony zo hard gaat, goed je been er aan houden en op een volte zetten, overgang terug maken en weer opnieuw proberen, vaak is het ook een kwestie van balans. Maar niet van voren lopen raggen of trekken, maar rustig blijven spelen.
En dat schrikkerige, ga vertrouwen opbouwen! Waarschijnlijk is het een wat sensibel pony'tje, en word dit wel minder.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 13:20

Aieshja,

Goed advies.. Maar dat ''rustig blijven spelen'' ?!?! Pardon?! Een paard hoor je niet in zijn mond te spelen. Een paard moet je van achter naar voren rijden.

Mijn 4.5 jarige liep met zijn hoofd/halshouding ook overal en nergens, ik heb niks aan de mond gedaan maar ben hem gewoon blijven rijden.. Nu kan ik hem zo ver, diep en hoog laten lopen zoals ik zelf wil. Door middel van mijn beenhulp.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 13:27

Ja dat betekent dus niet dat je je strak houdt in de onderarmen, dit is dus niet zagen.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 13:35

Nee maar wel spelen?! Je mag niet spelen, trekken, zagen..

Verplaats je eens in het paard. Hoe zou jij het voelen als er iedere keer ''gespeeld'' wordt in je mond :\ ?!

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 13:38

Wat zie jij als spelen, denk niet dat wij elkaar begrijpen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 13:46

Aieshja schreef:
Wat zie jij als spelen, denk niet dat wij elkaar begrijpen.

Ik denk dat met spelen bedoeld wordt door jou Aieshja, zachte ophoudinkjes geven met hand zit en been. Of zoals ik het altijd noem de subtiele communicatie met je paard onderhouden middels de halve ophoudingen. Het knabbelen op het bit is de "muziek" of melodie of het spelletje dat dan over en weer gespeeld wordt want als ruiter beantwoord je dan dat knabbelen. Ik zie het als een beeldspraak.
Ik denk TS dat als je start met rijden en wat bang bent omdat je paardje een beetje warmbloedig reageert dat je jouw paardje vertrouwen geeft door rustig met hem aan het werk te gaan. Voltes met beetje stelling in stap links en rechtsom en met behulp van instructie vragen hoe je jouw verzorgpaardje kunt loswerken (goede warmingup kunt geven) en recht richten. Belangrijk is als je paardje schrikt dat je zelf rustig blijft en als je jong bent is dat moeilijk. Wellicht dat de eigenaren je kunnen helpen hiermee want je mag immers hun paard rijden.
Vier jarige mondjes zijn gevoelige mondjes en belangrijk is dus dat je niet de hele tijd je paardje bij je houdt door aan de teugels te trekken want dat is niet fijn en niet goed voor je paardje. Fijner is dan iedere keer vingers ontspannen en lichtjes aanspannen, diep in het zadel gaan zitten (zorg dat je jouw beenknobbels voelt) en je kuit super zacht als het ware tegen je paardje vleien. Ga maar eens oefenen. Goed dat je advies vraagt want daar leer je van.
Alleen is internet een beetje beperkt vandaar dat mensen veel advies geven van neem les.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 13:49

Zoals het bovenstaande bedoel ik inderdaad, ook wel halve ophouding maar ik heb het geleerd als "spelen".