misschien een domme vraag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-01 13:03

maar, waarom rij je een paard eigenlijk aan de teugel? Ik weet dat het iets met de rug te maken heeft, maar hoe zit het nu precies?


Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-01 14:00

je kunt het heel makkelijk zelf voelen. Ga op handen en knieen op de grond zitten. laat iemand op je rug zitten. Als je je hoof omlaag houd (aan de teugel) dan wordt de rug vanzelf bol. De belasting is nu veel makkelijker. en beter voor je rug.

Duw nu je hoofd in de lucht. De rug wordt hol en de belasting hoger. Als je zo jaren moet lopen kun je bergrijpen dat je vlugger verslijt.

Waarom doen paarden het dan niet vanzelf? het gewicht van de ruiter is niet echt veel. (ook al weeg je zwaar) je kunt het vergelijken met een rugzak. Paarden willen graag vanalles zien en met de neus in de lucht zie je meer.

Bovendien worden de spieren iets opgerekt metde neus omlaag. Bij stelling etc voelen ze de spiertjes helemaal. daarom lopen paarden liever met de neus in de lucht. maar is ook logisch want van nature hebben ze geen belasting op de rug. Wij willen op ze rijden en dus moeten we ze goed rijden en trainen.

_________________
"Riding: the art of keeping a horse between you and the ground"

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Heike op 2001-03-12 13:00 ]</font>

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-01 14:38

hardstikke goed uitgelegd. Dat had niemand beter gekund.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-01 14:42

dank je wel. Lachen

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-01 15:22

Ja dit maakt een hoop geneuzel overbodig.
Kunnen jullie geen pagina maken met 'gouwe adviezen', een soort infomaat dus.

De enige vraag die over blijft na de uitleg van Heike is het onderscheid tussen spanning en aanspanning vs ontspanning.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: misschien een domme vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 21:43

Een oud topic, maar ik kan het even niet laten om te reageren.

Heike, fantastische uitleg!

Op de hoogte blijven van paardgerelateerde activiteiten? Tips over houding en zit ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
paardplus.nl
Paardplus op Facebook

Sirius_

Berichten: 10945
Geregistreerd: 09-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 21:44

hoe kom je hier nu op om zon oud topic te openen

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 22:09

Tsja, ik heb hem niet geopend, en zag hem ook net, maar vind het op zich geen punt, het is prima om eens te lezen of bv even over te denken.

Mijn instructrice pakt wel eens een buigzame dressuurzweep, en legt dan uit dat je van achter naar voor moet rijden, en voor moet opvangen.
Ze pakt die zweep, duurt er een boog in,en laat hem schieten, dat gebeurd als je het niet opvangt..

Op de hoogte blijven van paardgerelateerde activiteiten? Tips over houding en zit ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
paardplus.nl
Paardplus op Facebook

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 22:34

Ik ben het met je eens dat het een zeer heldere uitleg is, maar misschien had je dat beter via pb aan Heike kunnen vertellen in plaats van zo'n oud topic omhoog te halen

Ik zet dit topic op slot.

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 bezoekers