Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
En als t diep was deed ze me paar poot zo wa kappen.
Ma miss moet je haar zo wa vrijheid geven ofzo? kwe ni of ge da al geprobeert hebt?
Aaronsroos schreef:De mijne wou er ook nooit door, zelfs ni door plassen! Nu krijg ik ze zelfs in galop door vrij diepe plassen, eventjes om een beetje hoop te geven!![]()
Wat bij mij werkte was haar altijd voordat ze een plas in moest haar er naar laten 'ruiken' zeg maar. Ze kreeg als ze er voor stond lange teugel en dan ging ze er me haar neus in of juist boven het water. Als ze dan terug om hoog kwam gaf ik een beendruk van 'ga maar, het is niks' en na een beetje aandringen ging ze en zo oefenen en da ging steeds makkelijker.En als t diep was deed ze me paar poot zo wa kappen.
Ma miss moet je haar zo wa vrijheid geven ofzo? kwe ni of ge da al geprobeert hebt?
capopjekop schreef:Ik laat ook altijd ruiken en na een tijdje word ik wat strenger en dan gaan ze er vrijwel altijd in. Alleen Hans wilde laatst echt niet, maar toen was het ook best vies water en vies weer. Dus de kans is groter als je het met warm weer doet en in helder water. Paarden vinden het vaak spannend omdat ze niet weten hoe diep het is.
capopjekop schreef:Loop je er dan naast of zit je erop? Ik loop meestal als eerste het water in,na een tijdje durven ze wel achter me aan te komen. Of ik loop zelf in het water en de pony langs me langs de waterrand. Dan stuur ik ze steeds meer richting water. Als ze eenmaal een voetje erin hebben dan is het al minder eng.
Breezke schreef:Misschien met nog een paardje mee? Mijn paard ging er ook never nooit in. Helemaal laten wassen deed ze wel maar owee als ze door een mini plasje heen moest. Laat staan een klein riviertje in of een meer. Maar met geduld en liefde kom je er wel hoor. Stap voor stap zette ze haar voetjes in het water en ging zelfs in diepere plassen staan uit zichzelf! Had zelfvertrouwen gekregen door mij en door het paard van mijn beste vriendin die een echte waterrat is. Succes ermee!
Jliiien schreef:het beste wat je kan doen vindik dat je je paard er eerst aan laat ruiken, zodat hij weet dat het water is.
Je zult zelf wel weten hoever je paard op dit moment wilt gaan, staat hij en 10cm vandaan of 1m?
Zorg ervoor dat je paard intresses krijg in het water(om ermee te spetteren ofzo...) als hij 1 stapje verder zet als normaal beloom hem da meteen, het makkelijkste is natuurlijk met een snoepje.
Zo ga je verder tot hij net voor het water staat, stap dan samen met hem weg van het water om hem tijd te geven om er over na te denken pak daar voor zo'n 2min of langer.
Als je terug bij het water komt beloon je hem weer pas als hij net voor het water staat, zo ga je verder als hij met 1 of 2 hoeven in het water staat al is het maar dat je verder bent als ervoor.
Ga dan weer even stappen zodat die weer kan nadenken en rust kan vinden en zo kun je elke keer verder.
oefen dit liefst dagelijk of dan toch een aantal keer in de week zodat het bijna een gewoonte wordt.
Veel succes!
hannahvido schreef:Je kan ook eerst oefenen met een groot stuk zijl. Bij veel paarden werkt dit wel. Je moet wel een heel groot zijl hebben. Je begint met het zijl heel klein te maken en dan erover heen lopen. (waarschijnlijk springen ze er eerst over) en dan steeds breeder leggen totdat ze er wel op moeten gaan staan en dit oefen je dan totdat ze zo over het zijl lopen en dan kan je er nog water opspuiten om het weer wat moeilijker te maken, Misschien helpt het, bij die van mij werkte dit goed heb het wel aan de hand getraind. Succes.
dat ga ik zekers proberen

.... bah- nat -vies (denkt jouw paard mss ook....) , maarja, als jouw paard denkt dat jij het goede voorbeeld geeft - wie weet! Maar een paard meenemen die 't een "eitje" vindt, trekt jouw paard wss het snelst over de streep.
toen ze er eenmaal door was nooit meer problemen mee gehad eigenlijk. dit werkt natuurlijk niet voor alle paarden, maar bij die van mij wel.