krijg me pony niet door het water

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

treintje11

krijg me pony niet door het water

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 18:03

haaaii,
ik zit met een probleempje, mijn pony wil namelijk niet door het water ): .
als ik der benen afspoel dan gaat het gemakkelijk, door plassen loopt ze makkelijk maar door een beekje met 2 cm water vertikt ze . ik heb van alles al geprobeert maar niks lukt. weten jullie misschien hoe ik der door het water kan krijgen ?

groetjesss (:

BonteLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 18:05

ik volg even ;)

Aaronsroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 18:08

De mijne wou er ook nooit door, zelfs ni door plassen! Nu krijg ik ze zelfs in galop door vrij diepe plassen, eventjes om een beetje hoop te geven! ;)

Wat bij mij werkte was haar altijd voordat ze een plas in moest haar er naar laten 'ruiken' zeg maar. Ze kreeg als ze er voor stond lange teugel en dan ging ze er me haar neus in of juist boven het water. Als ze dan terug om hoog kwam gaf ik een beendruk van 'ga maar, het is niks' en na een beetje aandringen ging ze en zo oefenen en da ging steeds makkelijker. :) En als t diep was deed ze me paar poot zo wa kappen. :) Ma miss moet je haar zo wa vrijheid geven ofzo? kwe ni of ge da al geprobeert hebt? :)

capopjekop

Re: krijg me pony niet door het water

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 18:10

Ik laat ook altijd ruiken en na een tijdje word ik wat strenger en dan gaan ze er vrijwel altijd in. Alleen Hans wilde laatst echt niet, maar toen was het ook best vies water en vies weer. Dus de kans is groter als je het met warm weer doet en in helder water. Paarden vinden het vaak spannend omdat ze niet weten hoe diep het is.

treintje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 18:11

Aaronsroos schreef:
De mijne wou er ook nooit door, zelfs ni door plassen! Nu krijg ik ze zelfs in galop door vrij diepe plassen, eventjes om een beetje hoop te geven! ;)

Wat bij mij werkte was haar altijd voordat ze een plas in moest haar er naar laten 'ruiken' zeg maar. Ze kreeg als ze er voor stond lange teugel en dan ging ze er me haar neus in of juist boven het water. Als ze dan terug om hoog kwam gaf ik een beendruk van 'ga maar, het is niks' en na een beetje aandringen ging ze en zo oefenen en da ging steeds makkelijker. :) En als t diep was deed ze me paar poot zo wa kappen. :) Ma miss moet je haar zo wa vrijheid geven ofzo? kwe ni of ge da al geprobeert hebt? :)

haha ze gaat ook door plassen van 5 cm of nog wel wat dieper , maar dat is klein en heeft niet zo'n groot water gevoel voor der denk ik ? . maar ja ik heb dat ook al geprobeer haha , en dat hielp ook wel maar nu na 10 keer helpt het neit meer ): .. dus jaa, maar toch bedankt :)

treintje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 18:13

capopjekop schreef:
Ik laat ook altijd ruiken en na een tijdje word ik wat strenger en dan gaan ze er vrijwel altijd in. Alleen Hans wilde laatst echt niet, maar toen was het ook best vies water en vies weer. Dus de kans is groter als je het met warm weer doet en in helder water. Paarden vinden het vaak spannend omdat ze niet weten hoe diep het is.

jaaa ik wordt vaak ook wel wat strenger, maar dat helpt niet , en het is laastst hier 20 graden geweest mooi weer alles helder water bij dat stukje maar ze wou er nog niet door heen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 18:16

Loop je er dan naast of zit je erop? Ik loop meestal als eerste het water in,na een tijdje durven ze wel achter me aan te komen. Of ik loop zelf in het water en de pony langs me langs de waterrand. Dan stuur ik ze steeds meer richting water. Als ze eenmaal een voetje erin hebben dan is het al minder eng.

treintje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 18:22

capopjekop schreef:
Loop je er dan naast of zit je erop? Ik loop meestal als eerste het water in,na een tijdje durven ze wel achter me aan te komen. Of ik loop zelf in het water en de pony langs me langs de waterrand. Dan stuur ik ze steeds meer richting water. Als ze eenmaal een voetje erin hebben dan is het al minder eng.

jaa ik loop altijd er naast en ga ook heel vaak dopor het water lopen enzo zelfde wat jij doet .

Jliiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 18:35

het beste wat je kan doen vindik dat je je paard er eerst aan laat ruiken, zodat hij weet dat het water is.
Je zult zelf wel weten hoever je paard op dit moment wilt gaan, staat hij en 10cm vandaan of 1m?
Zorg ervoor dat je paard intresses krijg in het water(om ermee te spetteren ofzo...) als hij 1 stapje verder zet als normaal beloom hem da meteen, het makkelijkste is natuurlijk met een snoepje.
Zo ga je verder tot hij net voor het water staat, stap dan samen met hem weg van het water om hem tijd te geven om er over na te denken pak daar voor zo'n 2min of langer.
Als je terug bij het water komt beloon je hem weer pas als hij net voor het water staat, zo ga je verder als hij met 1 of 2 hoeven in het water staat al is het maar dat je verder bent als ervoor.
Ga dan weer even stappen zodat die weer kan nadenken en rust kan vinden en zo kun je elke keer verder.
oefen dit liefst dagelijk of dan toch een aantal keer in de week zodat het bijna een gewoonte wordt.
Veel succes!

Breezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 18:38

Misschien met nog een paardje mee? Mijn paard ging er ook never nooit in. Helemaal laten wassen deed ze wel maar owee als ze door een mini plasje heen moest. Laat staan een klein riviertje in of een meer. Maar met geduld en liefde kom je er wel hoor. Stap voor stap zette ze haar voetjes in het water en ging zelfs in diepere plassen staan uit zichzelf! Had zelfvertrouwen gekregen door mij en door het paard van mijn beste vriendin die een echte waterrat is. Succes ermee! :)

treintje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 18:40

Breezke schreef:
Misschien met nog een paardje mee? Mijn paard ging er ook never nooit in. Helemaal laten wassen deed ze wel maar owee als ze door een mini plasje heen moest. Laat staan een klein riviertje in of een meer. Maar met geduld en liefde kom je er wel hoor. Stap voor stap zette ze haar voetjes in het water en ging zelfs in diepere plassen staan uit zichzelf! Had zelfvertrouwen gekregen door mij en door het paard van mijn beste vriendin die een echte waterrat is. Succes ermee! :)

ander paard meenemen heeft geen nut , want er gaat al ander paard altijd mee haha

treintje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 18:41

Jliiien schreef:
het beste wat je kan doen vindik dat je je paard er eerst aan laat ruiken, zodat hij weet dat het water is.
Je zult zelf wel weten hoever je paard op dit moment wilt gaan, staat hij en 10cm vandaan of 1m?
Zorg ervoor dat je paard intresses krijg in het water(om ermee te spetteren ofzo...) als hij 1 stapje verder zet als normaal beloom hem da meteen, het makkelijkste is natuurlijk met een snoepje.
Zo ga je verder tot hij net voor het water staat, stap dan samen met hem weg van het water om hem tijd te geven om er over na te denken pak daar voor zo'n 2min of langer.
Als je terug bij het water komt beloon je hem weer pas als hij net voor het water staat, zo ga je verder als hij met 1 of 2 hoeven in het water staat al is het maar dat je verder bent als ervoor.
Ga dan weer even stappen zodat die weer kan nadenken en rust kan vinden en zo kun je elke keer verder.
oefen dit liefst dagelijk of dan toch een aantal keer in de week zodat het bijna een gewoonte wordt.
Veel succes!

maximaal 5 cm nu vanaf , en wat de rest wat je allemaal zei doe ik ook hihi heeft ook niet echt veel nut , maar ik ga minstens 1x perweek der naar toe , dus ik ga er nu wel vaker heen hihi , en ik ga het allemaal nog een keer proberen hihi bedankt :)

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 20:48

Wat bij mij goed zin had, was een soort 'overkant'. Een plas is te simpel, kunnen ze omheen. Maar een grote plas zeg maar, die de breedte van een pad bedekt, sja, daar moeten ze toch doorheen. Been geven, opsluiten van rechts en links, dus dat je pony geen zijkant op kan, ruimte geven van voren en achter de voorganger aan. Het voordeel is dat er een 'overkant' is, dus ze gaan ergens naar toe. Mijne deed eerst ook wat lastig, maar nu kijkt ie van geen plasje meer op :)

hannahvido

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 22:31

Je kan ook eerst oefenen met een groot stuk zijl. Bij veel paarden werkt dit wel. Je moet wel een heel groot zijl hebben. Je begint met het zijl heel klein te maken en dan erover heen lopen. (waarschijnlijk springen ze er eerst over) en dan steeds breeder leggen totdat ze er wel op moeten gaan staan en dit oefen je dan totdat ze zo over het zijl lopen en dan kan je er nog water opspuiten om het weer wat moeilijker te maken, Misschien helpt het, bij die van mij werkte dit goed heb het wel aan de hand getraind. Succes.

treintje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 19:45

hannahvido schreef:
Je kan ook eerst oefenen met een groot stuk zijl. Bij veel paarden werkt dit wel. Je moet wel een heel groot zijl hebben. Je begint met het zijl heel klein te maken en dan erover heen lopen. (waarschijnlijk springen ze er eerst over) en dan steeds breeder leggen totdat ze er wel op moeten gaan staan en dit oefen je dan totdat ze zo over het zijl lopen en dan kan je er nog water opspuiten om het weer wat moeilijker te maken, Misschien helpt het, bij die van mij werkte dit goed heb het wel aan de hand getraind. Succes.

ohh bedankt :) dat ga ik zekers proberen :):)

Ingriddd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 21:21

Wat een ingewikkelde oplossingen allemaal.
Simpeler kan ook: het is aanstelleritis, want 100.000 andere paarden kunnen het ook.
Confronteer je paard ermee door m achterwaarts erin te zetten.
Schrikt-ie er wel een keer uit, maar dat wordt vanzelf beter.
Is je paard zover dat hij zover achterwaarts erin gaat, dat alle 4 de benen erin staan, dan draai je zijwaarts eruit ipv vooruit.
Gelukt !
Deze manier is zonder veel omhaal maar wel met een klein beetje mij gelukt bij 6 paarden, dus die van jou kan het ook !
Succes

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 21:27

Waarom je paard dwingen als hij liever niet wil? Voor je eigen plezier?
Ik zou gewoon lekker de ontspanning opzoeken met je paard en lekker langs die waterlijn gaan rijden, kun je best af en toe eens proberen of je haar dichterbij het water kunt krijgen, eens een paar pasjes wijken richting water als ze lekker loopt, of op de volte eens kijken of je haar kunt verassen.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 23:26

tsja... 2 vragen... waarom moet jouw paard door water lopen??

Heeft het bijv. nut omdat het ruiterpad "versperd" is door water?
Of vind je het gewoon leuk dat je paard door het water spettert zoals in één of ander romantisch filmpje...

Wat goed is om te weten is dat paarden geen diepte zien in water. Wat hun betreft kan dat plasje waarvan jij weet dat het 5 cm diep is, wel 5 METER diep zijn....

De tip van Ingridd is zo gek nog niet, zeker niet voor kleine plasjes, kan ze net het "duwtje" geven.
Zelf voorop gaan - :D .... bah- nat -vies (denkt jouw paard mss ook....) , maarja, als jouw paard denkt dat jij het goede voorbeeld geeft - wie weet! Maar een paard meenemen die 't een "eitje" vindt, trekt jouw paard wss het snelst over de streep.

Succes!

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 23:44

ik heb eens een jong paard gereden dat als de dood voor water en bruggen was, ook miniplasjes ging ze niet door...
Hoe ik t heb opgelost pff zou t niet kunnen uitleggen, met veeeeel gedult en zonder echt druk te leggen liep ze er uiteindelijk in ene hele korte tijd (2 weken ofzo) doorheen, bruggen vond ze ook niet meer eng... Ze leerde snel en bij ons klikte t ook enorm vanaf de eerste dag al. Dat helpt wel :D
Vertrouwen wederzijds zat gewoon goed

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 01:18

ik had een pony die ook niet door plasje durfden, ze sprong erover liep er loeihard langs, mijn techniek was eigenlijk moe maken. zo had ze geen fut meer om echt tegen te spreken en vond ze alles best. geen fut meer om erover te springen en uiteindelijk er maar doorgestapt. ponylief heeft nog nooit zoveel knuffels gehad denk ik := toen ze er eenmaal door was nooit meer problemen mee gehad eigenlijk. dit werkt natuurlijk niet voor alle paarden, maar bij die van mij wel.

@ loe_loe: ik denk voor op buitentocht en er komt dan een snelheidsduivel aan, en je kunt dan niet aan de kant omdat je paard niet door water wil.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:22

Daarom ook mijn vraag, is het noodzakelijk dat je paard het kan, of vind je het gewoon leuk...
Ik rij zelf niks anders dan buiten langs de weg (ruiterpaden hebben we hier eigenlijk niet) en mijn Suus loopt niet door water. Hoeft ze ook niet van mij. Buitenrijden betekent ook super opletten en je niet laten verassen. Hier in de open polders is dat gelukkig niet zo moeilijk. Snelheidsduivels zien we aankomen en daar wachten we even op.

Mimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:32

Is al eerder getipt maar bij mijn paard werkt achterwaarts het beste. Ik rijd er gewoon op af, zo ontspannen mogelijk, even ruiken maar zo gauw als ik voel dat ie zich spant of moeilijk gaat doen zet ik hem andersom en gaan we achteruit. Werkt prima! Eerst schrok hij een beetje dat hij toch in dat water terechtgekomen was maar na een paar keer ging hij zelfs voorwaarts door.
Hier hebben we ook snelstromende beken en daar heb ik de gouden tip nog niet voor gevonden...

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:46

Ik lees even mee want mij lukt het ook niet :')

En waarom? Tja, je weet maar nooit, misschien raak je ooit in een situatie waar het noodzakelijk is om door het water/ een plas te gaan. Ook is het gewoon handig om een (jong) paard aan zoveel mogelijk dingen te laten wennen. Zo kom je later niet voor vervelende verrassingen te staan.