fries actief in het bos in bak niet vooruit te branden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxanoukxx1

fries actief in het bos in bak niet vooruit te branden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 20:03

hallo ik heb een 7 jarige friese merrie ze is in het bos lekker vlot, makkelijk te rijden en kan dan gewoon andere paarden met gemak bij houden en ze vind het dan ook helemaal geweldig om een wedstrijdje te doen.

maar nu het probleem, als ik nou dressuur met haar wil oefenen in de bak dan word ze ineens een heel ander paard en krijg je haar gewoon bijna niet in draf en de galop is al helemaal een ramp, ook toen ik nog les met haar had (wat in momenteel niet heb vanwege last van mijn knieen als ik het iets zwaarder wordt) kon mijn instuctrice mijn maar alleen maar voor uit krijgen door met een longeer zweep in het midden van te bak te gaan staan, dit terwijl ik in het bos 1 heel lang pad achter elkaar galopeer en en wat dan daarna staat ze nog steeds niet te pompen en ze zo nog een keer de duinen door wilt, dus aan haar conditie kan het niet liggen, ik vind het wel lastig dat ze niet graag wil lopen in de bak nu komen we aan dressuren niet toe want ben dan de heletijd druk met haar voorwaard rijden, tot ik zelf helemaal moe bijna op haar in slaap val bij wijs van spreken... en ik hou er ook niet van om haar helemaal met de zweep vooruit te krijgen (wat natuurlijk ook niet zou moeten) zouden jullie nog tips weten of zouden wat er aan de hand zou kunnen zijn.

ik heb haar nu onderhand al 3 jaar en in het begin was ze in het bos ook zo erg schrikkerig en niet willen lopen maar dat heeft ze nu dus alleen nog in de bak , ze is daar niet schrikkerig maar ze blijft gewoon stil staan of heeel langzaam stapje voor stapje
Laatst bijgewerkt door xxanoukxx1 op 11-04-12 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Lottexxx

Re: fries actief in het bos in bak niet vooruit te branden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 20:07

Klinkt alsof ze er gewoon geen zin in heeft en je uitprobeert, heb je er wel een zweepje bij als je gaat rijden?

raketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 20:08

Een vriendin van mij heeft dit probleem ook met haar fries.
Ik ga mee lezen! :j

xxanoukxx1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 20:08

Lottexxx schreef:
Klinkt alsof ze er gewoon geen zin in heeft en je uitprobeert, heb je er wel een zweepje bij als je gaat rijden?

ja zweepje heb ik er altijd wel bij maar tijden buiten rit bijna nooit nodig ik de bak gebruik ik de zweep wel ietsjes meer

schotjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 20:13

dat hebben wel meer paarden idd. de pony van mijn vriendin wil soms zelfs de bak niet meer in. Wees één keer streng voor em (een harde tik of zoiets naja..) dan dat je de hele tijd aan het aandrijven bent (wat ook echt niet lekker rijd) mijn verzorgijslander probeert me ook uit door simpelweg met mij naar het hek te draven, en dan moet je ook streng zijn. Goed, klinkt wreed maar beter dan telkens schoppen. ( ik ben geen deskundige alleen iemand die iets een beetje professioneel uit probeert te leggen... ;) ) maar succes verder!

edit: dit had je eigenlijk zelf ook nog wel kunnen bedenken... sorry..
Laatst bijgewerkt door schotjes op 11-04-12 20:15, in het totaal 2 keer bewerkt

merithshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 20:14

reageert ze ook niet op beenhulp -> geen reactie -> tik met de zweep
tot dat ze wél reageert.

ik vermoed dat het gewoon lui is en je uitprobeerd.. succes!

schotjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 20:15

goede uitleg!

xxanoukxx1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 20:16

schotjes schreef:
dat hebben wel meer paarden idd. de pony van mijn vriendin wil soms zelfs de bak niet meer in. Wees één keer streng voor em (een harde tik of zoiets naja..) dan dat je de hele tijd aan het aandrijven bent (wat ook echt niet lekker rijd) mijn verzorgijslander probeert me ook uit door simpelweg met mij naar het hek te draven, en dan moet je ook streng zijn. Goed, klinkt wreed maar beter dan telkens schoppen. ( ik ben geen deskundige alleen iemand die iets een beetje professioneel uit probeert te leggen... ;) ) maar succes verder!

edit: dit had je eigenlijk zelf ook nog wel kunnen bedenken... sorry..

oke dankje voor je tip ja ik zal kijken of dat effect op haar heeft, ik moet zeggen ben nu ook al tijdje de bak niet meer in gegaan omdat dat me hele rijplezier gewoon weer verpest is hahah want van dat steeds aandrijven word je echtt NIEET vrolijk van , wat je al zei ;p

merithshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 20:16

dankje, neem aan dat dat voor mij was? :o

xxanoukxx1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 20:17

merithshadow schreef:
reageert ze ook niet op beenhulp -> geen reactie -> tik met de zweep
tot dat ze wél reageert.

ik vermoed dat het gewoon lui is en je uitprobeerd.. succes!

oke dankjewel, ik zal het eens gaan proberen, ga van het weekend even de bak in.

merithshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 20:19

werkt bij die van mij heel goed.. ook een beetje lui. maar ze staat daardoor nu wel scherp aan de hulpen! een dag heeft 24 uur, en daarvan kunnen ze best een uurtje naar ons luisteren!

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 12:13

Ik heb juist het zelfde probleem met mijn paardje.. nu ik heb me er bij neer gelegd. Ik wil van hem genieten en
mij vooral niet frustreren in het dressuur dat totaaaal niet lukt.. Je moet een beetje zien wat je paard leuk vind,
houdt ze van vrijheidsdressuur? Rondlopen in de bak met jou? Misschien ligt parelli haar wel en krijg je haar op deze manier wel gemotiveerd..

Maar als je echt gewoon aan dressuur wilt werken, ik heb nog een klein middeltje (nog nooit uitgeprobeerd) maar als je een lepel honing aan je paard voert, tschijnt gaat ie dan sneller lopen. Nou meer luie paarden sneller en frisse paarden worden er rustiger van. Ik heb het nog niet kunnen uitproberen omdat hij dat snoepje met honing niet wou aanpakken..

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 10:35

Misschien is het geen kwestie van niet willen, maar van niet kunnen. In het bos ga je op een lang pad rechtuit, dus geen bochten. In de bak kom je geregeld een bocht tegen. Als nu blijkt dat het zadel niet lekker past bij de schouders of een te smalle ruimte voor dit betreffende paard heeft tussen de beide kussens, dan 'stoot' het paard zich telkens tegen het zadel. Je paard wordt dan belemmerd in de buiging door het zadel, die houdt hem tegen. De rug kan niet in de juiste buiging komen terwijl je een hoek inrijdt. Dit betekend dan dat je paard zich in een 'andere' houding door de bocht moet wringen en vindt dat niet echt aangenaam. Vandaar die aversie tegen het lopen in de bak. Er is nl geen gebrek aan looplust buiten de bak, dus dat is niet het probleem. Ga er nooit vanuit dat je paard dit doet om je te vervelen, hij heeft er een reden voor. Aan de ruiter is het de taak om uit vinden wat deze reden is.
Succes
http://www.zadelpasservicelibertad.nl

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 10:45

Probeer eens op een veldje ofzo te gaan trainen, als het daar wel gaat dan is het de motivatiespier.
Als het daar ook niet lukt dan is er meer aan de hand. Zadel, rijtechnisch, variatie, verlatingsangst,....

xxanoukxx1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 17:46

Marjolijnvdh schreef:
Misschien is het geen kwestie van niet willen, maar van niet kunnen. In het bos ga je op een lang pad rechtuit, dus geen bochten. In de bak kom je geregeld een bocht tegen. Als nu blijkt dat het zadel niet lekker past bij de schouders of een te smalle ruimte voor dit betreffende paard heeft tussen de beide kussens, dan 'stoot' het paard zich telkens tegen het zadel. Je paard wordt dan belemmerd in de buiging door het zadel, die houdt hem tegen. De rug kan niet in de juiste buiging komen terwijl je een hoek inrijdt. Dit betekend dan dat je paard zich in een 'andere' houding door de bocht moet wringen en vindt dat niet echt aangenaam. Vandaar die aversie tegen het lopen in de bak. Er is nl geen gebrek aan looplust buiten de bak, dus dat is niet het probleem. Ga er nooit vanuit dat je paard dit doet om je te vervelen, hij heeft er een reden voor. Aan de ruiter is het de taak om uit vinden wat deze reden is.
Succes

nou in het bos zijn meer bochten dan in de bak en we hebben laatst nog gebeld om te kijken voor nieuw zadel maar de zadelmaker zegt dat thet niet nodig is en dat alles goed ligt op haar rug.

xxanoukxx1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 17:47

pieps schreef:
Probeer eens op een veldje ofzo te gaan trainen, als het daar wel gaat dan is het de motivatiespier.
Als het daar ook niet lukt dan is er meer aan de hand. Zadel, rijtechnisch, variatie, verlatingsangst,....

op een veldje gaat het gewoon goed, naast me huis is een grote wei, daarin vind ze racen wel leuk en lekker rondje gallopeeren

xxanoukxx1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 17:50

xTitanic schreef:
Ik heb juist het zelfde probleem met mijn paardje.. nu ik heb me er bij neer gelegd. Ik wil van hem genieten en
mij vooral niet frustreren in het dressuur dat totaaaal niet lukt.. Je moet een beetje zien wat je paard leuk vind,
houdt ze van vrijheidsdressuur? Rondlopen in de bak met jou? Misschien ligt parelli haar wel en krijg je haar op deze manier wel gemotiveerd..

Maar als je echt gewoon aan dressuur wilt werken, ik heb nog een klein middeltje (nog nooit uitgeprobeerd) maar als je een lepel honing aan je paard voert, tschijnt gaat ie dan sneller lopen. Nou meer luie paarden sneller en frisse paarden worden er rustiger van. Ik heb het nog niet kunnen uitproberen omdat hij dat snoepje met honing niet wou aanpakken..

nee ik vind het dressuur ook niet noodzakelijk, maar ik vind het wel gewoon leuk om afentoe een wedstrijdje te doen, maar ik rij ook vooral in het bos en gewoon lekker tutten met haar, vrijheids dressuur vind ze wel leuk ze kan dan ook voetje buigen en op comando stijgeren(dit wel alleen in de paddock bij mij in de tuin dan, want wil dit niet op straat.)

clauutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:21

Ik denk dat hij gewoon geen zin heeft om te lopen, of is niet goed aan het been,
probeer been geen reactie direct been+tik met zweep, nog geen reactie dan harder.

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:59

als je niet wil slaan met je zweepje of als ze daar niet zo op reageert (zoals de mijne) kan je je zweepje tijdelijk bovenhands nemen, ipv te slaan zwiep je ermee in de lucht.

Gaan ze goed van vooruit hoor :):)

_Prisca_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:32

Friesjes zijn soms liever lui als moe he haha!
Met je kuiten aan duwen, geen reactie tik achter je kuit met de zweep. En dan als ze vooruit schiet niet meteen aan de teugels hangen maar haar even flink laten lopen. Daarna op jouw pas terug nemen. Werkt bij mijn fries érg goed! Succes

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:36

niet genoeg uitdaging denk ik het eerste aan. misschien een keer springen? slalommen? in elk geval iets nieuws proberen en kijken of ze dan wel actief is. voordat je haar begint te slaan omdat je denkt dat ze lui is.

xxanoukxx1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 15:09

oke bedankt allemaal

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 16:21

Marjolijnvdh schreef:
Succes

Hier kan ik in meegaan. Mijn merrie loopt buiten zonder problemen, in de bak is ze moeilijk voorwaarts te krijgen. Puur omdat ze het zo moeilijk vind en het niet kan. Mijn merrie is blijkbaar enorm scheef, en het is dus enorm moeilijk lastig, en ongemakkleijk voor haar om in de bak te rijden, en dat doet ze dan ook liever niet. Buiten kan ze in eigen houding rechtuit rondsloffen en gaat het allemaal prima. Nu ik op een juiste manier les gaat het beter, voorwaarts krijgen & houden is lastig, maar ze doet wel stinkend haar best dus ik weet dat het gewoon echt een moeilijkheid van haar is.

Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 16:33

Mag ik vragen hoe deze friese merrie heet? :S
kende namelijk ook een fries met hetzelfde probleem, aantal jaaar geleden verkocht + zelfde leeftijd ;)
ik weet dat het erg vervelend is, die merrie die ik dus kende, was ook liever lui dan moe, van haar moeder geërfd...

xxanoukxx1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 18:51

nina heet ze