Mijn paard schudt met haar hoofd.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MOONH

Mijn paard schudt met haar hoofd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 13:00

Als ik aan het rijden ben gaat mijn paard heel erg met haar hoofd schudden. Ik kan het niet zo goed uitleggen, het is meer 1 grote zwaai en dat een paar keer per rijles. Ik kan het niet corrigeren met mijn teugels want ik rij bitloos western. Het is niet zo dat het een drama is, maar het is wel irritant. Het ligt niet aan het tuig want ook in de wei zonder halster doet ze dit. We hebben haar kort geleden helemaal na laten kijken door een osteopaat (als ik het zo goed schrijf) dus eigenlijk kan het ook niets lichamelijks zijn. Er zat wel een blokkade bij haar hoofd maar als het goed is heeft de osteopaat die weer 'losgemaakt'. Heeft iemand ideeën waardoor het zou kunnen komen en wat ik eraan kan doen?

Ze is wel heel chagrijnig tijdens het rijden, ze is namelijk heel sloom, dus misschien is het verzet. Maar in de wei doet ze het ook als ze de onze shet wil opjagen om samen te rennen, dus dat is dan weer het tegenstrijdige. Misschien is het gewoon speelsheid en gaat het vanzelf over, maar ik zou graag jullie ervaringen/tips willen weten. :)
Ik maak trouwens gebruik van Parelli Natural Horsemanship, als dat nuttige informatie is. :)

eline95enile

Re: Mijn paard schudt met haar hoofd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 15:51

Ik zit druk mee te denken maar weet zo snel de oorzaak niet. Doet ze het de hele les door? Of bijvoorbeeld alleen als je voor jou gevoel ook slomer rijd. Misschien zou het dan helpen om haar vooral heel vlot naar voren te rijden?

Sill_Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 15:53

Misschien vind ze het moeilijk of zit haar iets dwars?? Mijn paard schut altijd als hij het moeilijk vind.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 15:54

Wat zegt je lesgever er van?

MOONH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 18:36

xMercury schreef:
Wat zegt je lesgever er van?

Mijn lesgever zegt dat ik het gewoon moet negeren. Ze vond het wel een beetje vreemd maar ze had er niet echt een oplossing voor.

@LoveLuckyBoy, in de wei doet ze het ook dus ik zie geen reden waarom ze het moeilijk zou vinden eigenlijk..

@eline95enile, ze doet het meer als ik aan ga draven of juist been geef, dus het kan ook een vorm van verzet zijn omdat ze ook naar de puberteit toegaat natuurlijk.. Het is eigenlijk iets wat nog niet zo lang speelt, ze doet het pas sinds 2 maanden ongeveer.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 18:39

Sloom kan zijn van het verharen verschilt erg per paard
Nu paard op stal begint nu pas weer wat actiever te worden heeft elk jaar erg last van het verharen kost hem veel energie.
Af en toe geven we hem ook vitamine spuiten.
Kan het zijn dat je met nieuwe dingen bezig bent en dat je paard het moeilijk vind en daardoor wat dwars wordt?
Je kan altijd de osteopaat nog eens laten komen of de blokkade niet terug gekomen is.
Weet niet hoelang het geleden dat diegene geweest is.

En wij hebben nu op stal allemaal mini rot mugjes net ook weer helemaal aangevallen en paard ook.
Kan ook zoiets zijn?

MOONH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 18:47

linnie050 schreef:
Kan het zijn dat je met nieuwe dingen bezig bent en dat je paard het moeilijk vind en daardoor wat dwars wordt?
Je kan altijd de osteopaat nog eens laten komen of de blokkade niet terug gekomen is.
Weet niet hoelang het geleden dat diegene geweest is.

Het kan wel zijn dat ze dwars word van die nieuwe dingen ja, want we zijn met heel veel nieuwe dingen bezig. Eigenlijk is alles nog nieuw omdat ze nog maar 1 jaar bij ons is en de helft daarvan stil heeft gestaan vanwege de blokkades en het ontbreken van een passend zadel. Dus dat kan het inderdaad wel zijn.
De osteopaat is nu ongeveer 4/5 maanden geleden gekomen, dus de blokkade kan wel teruggekomen zijn (dan zouden we wel een ongelukspaard hebben, haha) maar ik denk het niet. Voordat de osteopaat was gekomen had ik een heel dwars paard die me er zo vanaf bokte als ik gewoon aan het stappen was, en daar merk ik nu niets van, dus ik denk niet dat er nog blokkades zijn.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 17:43

Bij de paarden op stal waar ik help gebeurd het nog weleens dat de paarden vaker behandeld moet worden.
En staan ook ook onder controle zeg maar komt de osteopaat regelmatig even langs en bij twijfel ook.
Hoop dat je er achter komt wat het is

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 17:46

mag ik vragen wat voor ras het is?

MOONH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 15:51

Ik geloof niet dat er een blokkade is want toen er nog blokkades zaten was ze ook heel dwars en agressief in alles en dat is nu niet het geval. :)
Bedankt!

Het is officieel een appaloosa, maar wij denken dat er ook wat arabier inzit vanwege haar uiterlijk, bewegingen en gedrag.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 17:26

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 18:45

Een paard dat bij mijn verzorgpaarden staat doet ook zoiets raars, ook in de wei, tijdens het rijden, en hij doet het vaker als zijn enthousiast/zenuwachtig is. Zo echt zijn hoofd en een boogje omhoog in zijn nek gooien. Is het dat?
Ik weet ook niet wat het is, maar het is zeker niet dat 'sterrenkijken' of hoe dat ook heet. Wij negeren het ook gewoon, op den duur stopt hij, maar het is idd irritant, mijn teugels vliegen zelfs soms over zijn hoofd.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 23:17

MOONH schreef:
Ik geloof niet dat er een blokkade is want toen er nog blokkades zaten was ze ook heel dwars en agressief in alles en dat is nu niet het geval. :)
Bedankt!

Het is officieel een appaloosa, maar wij denken dat er ook wat arabier inzit vanwege haar uiterlijk, bewegingen en gedrag.

of Arabieren hoofdschudden weet ik niet. maar ik weet van Dravers wel dat die vaak 1 grote draai/zwieper met hun hoofd maken. van Appaloosa's heb ik het eigenlijk nog nooit gezien of gehoord dat die dat ook doen. dus in dat geval zou ik kwa ras niet kunnen verklaren.

ik heb wel enkele dravers gereden die dit ook deden. wat ik op dat moment deed was echtra aansporen tot voorwaarts. ik had vaak het idee dat ze dit deden zodra ze hun hoofd niet helemaal bij de les hadden. als je dan even voorwaarts drukt en daarbij wat figuren rijden krijg je de aandacht weer.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 23:26

Mijn 3/4 arabier doet het ook, meestal als ze los loopt, maar ook een enkele keer bij het rijden. Bij haar is het echt speelsheid. Als ze goed aan het werk is, doet ze het niet meer.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 23:38

Kijk eens bij het headshakingsyndrome topic. Misschien dat je je daar in kan vinden.
Kan vanalles zijn, verkeerd zadel tot vliegjes, even zoeken denk ik.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 07:26

Ik zou er zeker niet te veel aandacht aan besteden en ook met bit is dit niet te verhelpen.
Zelf rij ik sinds kort een paard die dit ook doet , bij haar ligt het echt aan balans, b.v de overgangen vind ze soms erg lastig en dan maakt ze ineens een grote zwaai met haar hoofd.
Dat ge drag zie ik idd ook wel eens in de kudde terug komen als ze aan het dolle zijn, dus denk dat het zwaaien een vorm van irritatie uiten is en dat je als ruiter daar zeker rekening moet houden om te kijken hoe en wat je vraagt , maak dus de oefeningen niet al te moeilijk en bouw het op en laat het zwaaien met het hoofd gewoon gebeuren, dat is nu eenmaal de manier waarop zij verteld, er zijn ook paarden die gaan bokken b.v als ze het lastig vinden. dan heb ik liever een zwaai met het hoofd;-)

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 08:05

Mijn paard doet dit vooral bij fel licht (sneeuw, zon).
Bij hem helpt het goed als ik hem zijn "hoofdcondoom" :+ op doe. Het gaas filtert het licht en het schudden is dan voorbij.

Afbeelding

Het ziet er niet uit, maar het helpt wel goed :D .

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 10:10

kan het ook zijn dat je bak en misschien land waar je paard staat stoffig is? dat ze het doet om het stof te ontweiken?

of is ze nu of in het verleden gereden met veel druk in de mond/hoofd? dat ze door die zwaai jou uit balans probeerd te krijgen zodat zij zeker weet dat ze geen druk op het hoofd krijgt? vind ze druk op het hoofd vervelend? evt in het land zou het dan van het halster kunnen komen?

verder denk ik dat het speelsheid/gewoonte is voor haar. in de wei kun je hier natuurlijk niks aan verranderen. maar kwa rijden zou je kunnen proberen om zo fanatiek mogelijk te gaan rijden dat ze haar aandacht echt volledig bij jou heeft. waardoor ze het zwaaien vergeet. en dan niet fanatiek met je hand gaan worden. maar echt met been er aan mooi voorwaarts veel overgangen rijden, veel figuren rijden.

verder zou ik nu even geen verklaring kunnen noemen maar ik zal er nog even over na denken.

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 16:30

Haha hoofdcondoom :D
Tja, dat paard dat bij dat verzorgpaard van mij staat is wel een Arabier, een ruintje. De eigenaar denkt dat het hengstengedrag is die er nog in zit. Ik verzorg daar een hengst (ook arabier) en die deed het als hij jong was, nu al 5 jaar niet meer..

clauutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:12

Zoek op google eens op headshaking syndroom
kan je kijken of je paard die symptomen heeft. :j