Van koele kikker naar scheitluis (zowel paard als ruiter)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dobel

Van koele kikker naar scheitluis (zowel paard als ruiter)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 12:08

Ik zit al een tijdje met een 'probleem' en vraag bokt om tips. Ik heb een merrie die dit jaar 4 jaar word. Vorig jaar rustig ingereden en rijd haar 2 keer per week ongeveer een half uur a een uur. Ik heb geen bak dus rijd eigenlijk altijd buiten, dat vind ik ook veel leuker. Het inrijden ging super, nooit problemen gehad kon er eigenlijk zo mee wegrijden. Ook buiten geeft me pony geen kik, traktors, honden voetballende kinderen het maakt haar niks uit. Tot ze er pas vandoor ging, niet omdat ze schrok maar omdat ik niet consequent genoeg ben geweest. Het ging zo goed de laatste tijd dat ik alles zelf ook wel prima vond; pony ging draven, ok prima dan draven we toch en als de pony ging stappen dan stappen we toch. Hier is het mis gegaan. Me pony ging draven en uiteindelijk in galop en uiteindelijk zo naar huis gerent omdat ik haar niet gestopt kreeg. De oorzaak ligt bij mezelf: consequenter zijn.

Nu dit gebeurd is zit ik met een spanning op de pony, het vertrouwen is wat meer zoekgeraakt en moet worden terug gevonden. Het probleem: in de wei is het volle vertrouwen er en is er niks aan de hand. Als er iemand mee gaat op buitenrit naast de fiets of andere pony is er ooik niks aan de hand. Puur als ik weer alleen ga rijden en vooral dan de terugweg zit ik redelijk gespannen waardoor mijn paardje ook gespannen word en dus gaat schrikken van alles en erg dribbelerig is. De oorzaak ligt hier weer bij mezelf: Ik moet ontspannen dan zal het paard dit ook doen. Alleen hoe? in de wei en als er iemand mee gaat is alles super, de drempel met alleen rijden moet dus overwonnen worden. Ik ga nog wel gewoon op buitenritten maar het is niet meer zo ontspannen als voorheen. Iemand tips?

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 10:48

Een vervelend probleem. Wel prettig dat je de schuld bij jezelf zoekt. Is het mogelijk om je pony een paar keer buiten te laten rijden door en ander? Wanneer je dan merkt dat er niets gebeurd geeft het jezelf ook weer vertrouwen. Een ander idee is om wannneer je in de wei gereden hebt, een klein stukje naar buiten te gaan. Al is het maar 100 m. Goed zorgen dat je pony dan in jouw tempo blijjft. Ook in de stap kun je goed tempowisselingen doen buiten. En dit kan je dan verder uitbreiden. Verder is het belangrijk dat het in de wei erg goed gaat, dit werkt door wanneer je naar buiten rijdt. Misschien is een keer extra in de week geen overbodige luxe. Bijv. longeren, goed leren luisteren naar de stemhulpen.
Succes.

midgie

Re: Van koele kikker naar scheitluis (zowel paard als ruiter)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 12:06

Als het al die tijd goed is gegaan zou je ook het zadel eens laten nakijken, ook is ze erg jong dus nog aan het wisselen,kunnen allemaal factorenn zijn,
Miss als je op de terug weg merkt dat ze gespannen raakt af stappen en er voor gaan lopen.

Je hebt geen bak , maar je zou wel wat technische oefeningen kunnen gaan doen, dat kan ook heel goed in het bos,oefeningen zoals schouderbinnen en traver geeft het paard meer balans maar ook meer leiderschap vanaf de rug.
Als je zelf al angst hebt is dat best lastig, dus bouw het weer terug op, voe lje spanning stap af en adem in en uit en loop een stukje , geef het dier vertrouwen door af te stappen en te zeggen dat het ok is, als alles weer rustig stap je weer op en dat bouw je uit, maar ga geen gevecht aan en ik zou er zeker ook geen ander op zetten , dit zul jij moeten doen, weet niet of je les hebt, maar je zou je lesgever eens kunnen vragen om mee te gaan op de fiets en jou tips in het buiten rijden kan geven.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 15:16

Zoals je zelf ook al aangaf, je moet de fout zeker bij jezelf zoeken. Maar neem dit niet kwalijk op, er is eigenlijk geen sprake van fout, nee het is eigenlijk een beetje te veel nonchalonge, het te veel toelaten, het niet echt aan het werk zetten, niet echt zelf de leiding nemen, het paard het zelf een beetje te veel laten uitzoeken, als je die dingen meer en heel consequent onder controle kan houden dan is heel je probleem gewoon opgelost.
Wel is het zeer belangrijk een goede basis te instaleren, en die is er voorlopig nog niet echt, en basis is echt meer dan alleen een braaf paard waar je kan op zitten en wat rondhobbelen, basis is echt controle over waar en hoe het paard zijn voeten verplaatst, en dit dus heel exact en precies, zonder toegevingen.
Dus een goede vooruit, achteruit, voorhand verzetten, achterhand verzetten, wijken voor het been, en als eerste het nageven en wijken voor druk. Uiteraard al het genoemde in de 3 basis gangen de stap, de draf en de galop.
Ook een recreatieve ruiter heeft dus een flinke hap dressuur opleiding nodig, om dit te kunnen waarmaken, maar alleen als dit alles er goed inzit kan je spreken over een goed en betrouwbaar bestuurbaar paard.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 15:27

Belangrijk is dat als je op de wei rijdt en iemand begeleidt buiten het goed gaat. Dat is dus je uitgangspositie. Je kunt het dus wel en je paard ook zoals je zelf terecht heb opgemerkt. Paard is dus nog steeds een koele kikker en heeft de ruimte die hij kreeg genomen door eens goed naar huis te rennen.
Wat ik wel eens doe als mijn paard erg heet is en op de tenen loopt en ik voel dat ik zelf wat bang wordt, dan ga ik zingen. Hardop. En ondertussen maak ik dan een beeld van mezelf als van een slappe ontspannen pop die diep in het zadel zit en ondertussen vrolijk zingend met mijn paard op stap ga. Werkt absoluut want paardje wordt dan ook ontspannen. Dus als je voelt we gaan terug dan ga je b.v. zingen en we gaan nog niet naar huis enz. Ik weet dat dit heel idioot klinkt, maar doordat het zo idioot is en lachwekkend heeft het humor en moet je er zelf ook om lachen. En lachen is ontspannen. En dat is watje wilt.
Tevens wat je kunt doen is als je alleen buiten gaat rijden. Dat je de eerste keer vraagt aan iemand om zo laat daar op jou te wachten. Dat vraag je paar keer en dan die persoon steeds dichter bij de manege. En dan vraag je die persoon om achter jou te rijden. Want dat doe je het ook alleen.
Volgens mij heb je een fijn paard en moet je gewoon weer even de leid merrie worden en dan voor altijd *\o/*

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 17:09

bedankt. De basis zit er prima in zowel bij paard als ruiter dus daar ligt het niet aan. Instructie fietst soms mee maar het probleem is : Dan ben ik ontspannen als de instructrice 100 keer meefietst gaat het super als ik de 101 x alleen ga is het spanning haha. ik rijd altijd zonder zadel dus aan het zadel ligt het niet. Ik heb toevallig vandaag het zadel een keer opgedaan omdat ik dan beter blijf zitten, maar heb iets aan me lies waardoor met zadel rijden erg pijnlijk is voor mij. Ik heb de teugels eigenlijk gewoon los laten hangen met het idee ach ik heb nu een zadel dus blijf wel hangen. Toen was er niets aan de hand en ben ik stappend aan een lange teugel terug gereden. Ik heb paar keer in de wei gereden om consequenter te worden en heb het idee dat de basis weer terug begint te komen.. die was beetje zoek geraakt bedankt voor de tips an dat zingen is wel een handige als niemand me hoort hahaha

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 09:59

Ik herken je probleem, ben zelf een angsthaas en kan dat gemakkelijk op paarden overbrengen waardoor je als het ware in een vicieuze cirkel verzandt

Zingen is iets wat ik ook vaak doe en dat werkt echt! Door te zingen ga je ook automatisch goed ademhalen, wat jou en je paard spanning laat afvloeien
Verder kan het ook helpen om voor jezelf je spanning te erkennen. Zeg tegen jezelf (en je paard) dat je bang bent en erken hiermee je gevoel. Vaak ga je het bang zijn namelijk als iets frustrerends zien, waardoor daardoor ook weer spanning ontstaat

Succes! Hopelijk kun je weer snel genieten van fijne, rutige buitenritjes :)