vraagje over het springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rosja1

vraagje over het springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 21:09

Beste mensen, ik spring elke vrijdag met mijn paardje en ik merk dat ze eigenlijk heel goed kan springen, ze gaat vol enthousiasme op de hindernis af, weigert NOOIT, springt altijd maar gooit best wel vaak de balk eraf terwijl ze het echt wel kan, dat laat ze ook vaak genoeg zien, springt er dan ook nog vaak veel te hoog overheen.
Lesgever zegt lamlendigheid, gewoon geen zin om haar benen net iets hoger op te tillen, maar waarom laat ze dan ook zo vaak zien dat ze het wel kan? Vooral oxers springt ze geweldig. Ik vroeg me af of iemand misschien tips heeft voor me of waar dit aan kan liggen. Ik dacht misschien ziet ze niet goed maar uit andere dingen blijkt dat ze echt wel goed kan zien..

ik hoop op misschien tips of advies!
:)

paardje is trouwens een merrie van flemmingh, 157 en 10 jaar jong. ze wordt ook goed dressuurmatig gereden.

saskiakefie

Re: vraagje over het springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:12

Tja ik denk dat het ook gewoon een beetje lomp is, of niet goed ingeschat. Als ze er wel goed overheen springt heb je hem misschien net wat meer laten opletten.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:12

misschien heeft ze moeite met afzet bepalen, wanneer mijn paard een balk tikt is dat eigenlijk altijd een stijl, nooit een oxer. of er zit misschien te weinig uitdaging in? hoe hoog rijd je ongeveer, als ze er zo ruim overheen gaat misschien eens een gaatje hoger? :D

luuklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:13

Ik denk persoonlijk dat...
Nou kijk, ze moet aan zo veel dingen tegelijk denken en op letten, netjes op de hindernis af, luisteren naar de hulpen van de baas, kijken hoe hoog het is etc..dat ze misschien haar achterhand een klein beetje vergeet?!
Misschien werkt het om met een klein tikje net voor ze haar voorhoeven optilt te geven zodat ze dan weet van oja mijn achterbenen moeten ook mee.

Dat is mijn mening achtig iets. haha succes!!!!

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 21:18

het zijn vaak de voorbenen die ze laat hangen, dat is dan weer apart vind ik! oxers springt ze inderdaad altijd goed en de stijltjes gaan er vaak af.. ook de wat hogere, en de hogere oxers blijven altijd liggen..

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 21:18

ze vindt het wel leuk , daar ligt het niet aan...

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:24

Springt ze ze er altijd of af of heel ruim erover? Of springt je paard er normeel gewoon net overheen. Zonder heel veel over te hebben, maar wel netjes?

Als je paard alleen maar of heel hoog, of hem eraf gooit, kan ze misschien de hoogte gewoon niet goed inschatten. Heel overdreven hoog erover doen eigenlijk alleen onervaren paarden die moeite hebben om de hoogte te schatten. Dit kan ook wel kloppen met het eraf gooien van een stijltje, want dat is vaak moeilijker in te schatten voor een nog wat minder ervaren paard.

elisa_beth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 16:39

je kan misschien bij steilsprongen een drafbalk leggen zo kan ze het beter inschatten
ik zie ook veel onervaren paarden te hoog springen en de balk eraf gooien, dus springt ze allang?

Zavanellixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:08

Misschien is de afzet niet helemaal goed. Gebruik je altijd grondbalkjes? Dat helpt daarbij volgensmij :)

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 21:28

grondbalkjes voor de hindernis is helemaaal een drama! dan gooit ze hem er helemaal vaak af..
ze springt inderdaad vaak over de oxer erg ruim, veel te hoog ook en de stijl knikkert ze er heel vaak af..
lage kruisjes gaan meestal gewoon goed, lage stijltjes ook..

ze kan het dus wel en ze vindt t ook erg leuk! oortjes naar voren en trekt ook erg naar de balken toe, weigert nooit, daarom snap ik er soms echt niets meer van! ik vind het best jammer, vind af en toe springen erg leuk

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 21:29

ze springt nu ongeveer 1 jaar.. en is wel laat ingereden en toen ook nooit gesprongen.. ze is nu 10.

Gamblex17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 21:31

Herken het ook ,

ik heb nog een jong paardje waar ik dan ook af en toe mee aan 't springen ben ..

hij kan het hartstikke goed kruis & oxers gaat super !

maar zodra er gewoon een rechte balk ligt vliegt hij eraf , grondbalk helpt bij mij wel :j

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 21:33

ja echt jammer! dan denk ik soms.. ze kan t gewoon niet.. maar dan springt ze een oxer weer mega goed!

Gamblex17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 21:34

Jaa klopt heb ik ook , denk ik dan ook ..

Oxers spring die van mij ook heel goed , kan hij goed inschatten.
Maar rechte balken niet.

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 21:44

wel fijn dat er dus nog meer mensen met dat probleem zitten.. lesgever zegt gemakzucht en lompigheid maar toch is dat niet altijd waar denk k want waarom laat hij een oxer die veel hoger is dan de stijl dan netjes liggen

Gamblex17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 22:06

Jaa inderdaad , denk dat die van jouw de hoogst dan ook niet goed kan in zien met 1 rechte balk..
die van mij heeft daar echt last mee.

Ja ik heb het precies het zelfde met die van mij