Tips voor ontspanning bij rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ManonVegas

Tips voor ontspanning bij rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 20:37

Heeej bokkers,

Ik heb een vraagje, hebben jullie tips om een pony ontspannen te rijden? Mijn pony is heel snel dribbellig en gaat dus korte pasjes maken en snel lopen. Als ik 'm lang laat galopperen dan begind hij zich wel te ontspannen. Maar hebben jullie tips om 'm ontspannen te 'hebben' voordat ik erop zit of als ik erop zit?
Laat het me weten! :)

xManon

luuklover

Re: Tips voor ontspanning bij rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:51

zonder zweep en alles dat hem op kan jagen, lekker lang doorzitten kan soms ook helpen en zelf ook erg ontspannen zijn natuurlijk. Ook wij hebben zo'n crospony, naar mate je hem steeds meer rijd, heeft hij meestal wel door van; oja ik moet rustiger. Dit leren wij hem gewoon door heel veel figuurtjes te rijden, bij bijna elke letter..en ook lekker lang doorzitten :j

Succes!!!

Chantal_00

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 07:37

luuklover schreef:
zonder zweep en alles dat hem op kan jagen, lekker lang doorzitten kan soms ook helpen en zelf ook erg ontspannen zijn natuurlijk. Ook wij hebben zo'n crospony, naar mate je hem steeds meer rijd, heeft hij meestal wel door van; oja ik moet rustiger. Dit leren wij hem gewoon door heel veel figuurtjes te rijden, bij bijna elke letter..en ook lekker lang doorzitten :j

Succes!!!

Ik ben het hier niet mee eens. Om je pony ontspannen en vloeiend te laten lopen, moet hij actief zijn. En dan mag je best met een zweepje rijden.
Pas als je hem met je zweep over zijn tempo jaagt, zou het kwaad kunnen. Als je het gewoon goed en consequent gebruikt, heeft je pony ook geen reden om hierdoor sneller te gaan lopen.

Ik zie ook het nut van doorzitten niet in. Lichtrijden doe je om de rug van je paard te ontlasten. En als je wilt dat hij ontspant, lijkt het me niet logisch om meer druk op zijn rug te gaan zetten.
Lekker blijven lichtrijden, zeg ik dus.

Ikheb een beetje het zelfde probleem als jij verder, vrees ik. Mijn verzorgpony is wat overbouwd, en houd van hard gaan.
Wat bij mij helpt zijn dingen als wijken, schouderbinnenwaarts en andere zijgangen. Deze laten je pony zijn energie kwijtraken, het kost hem kracht, maar zonder dat hij meer naar voren gaat.
Mijn verzorgpaard ontspant zich ook beter in gallop dat in draf. Meestal ga ik daarom na het losstappen en draven zo snel mogelijk een gallopje maken, kan hij even zijn ei kwijt, en gaat hij zijn rug beter gebruiken.

Je kan hem voordat je er op gaat zitten even longeren, eerst even zonder bijzet, en als hij warm is zou ik hem laag en lang bijzetten. Omdat hij bij het longeren geen ruitergewicht op zijn rug heeft, zal hij hopelijker wat losser zijn als jij er op gaat zitten.

Als je erop zit zou ik hem af en toe even zijn hals laten strekken, even de spanning laten afvloeien die er is opgebouwd...

Tijdens het rijden zou ik veel tempowisselingen maken. Let hierbij op dat hij vooral ruimer gaat lopen ipv harder.

Pff, lang verhaal.
Succes ermee! :)

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 08:13

Ik sluit me bij chantal_oo aan. Even van te voren longeren haalt de eerste "spanning" weg.
Probeer ontspannen in je hand te blijven, ik zeg niet dat jij dat doet maar, onbewust zetten sommige mensen hun hand vast als een paard/ pony wat dribbelig begint te worden.
Mocht het "fout" gaan terug nemen en eventueel even gaan stappen en gewoon opnieuw beginnen het gedrag negeren en niet boos worden..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 09:04

Zelf technisch beter leren rijden geeft heel veel meer rust bij een paard, als jij echt snapt wat je doet zal de pony jou echt gaan volgen, wees een leider en dat ben je niet als je zomaar op de rug zit.
De pony moet ook de hulpen lerenm, het wijken voor druk b.v , het probleem is je kan alle hulpen weg halen, zweep sporen, teugel , stem enz enz, maar je zit niet als je op zijn rug zit, dus word je ook bewust van je zithulpen, miss duw je te veel, klem je te hard.probeer alles is veel kleiner te maken, steun op je boven benen zonder te klemmen, geef het dier de ruimte ook in zijn rug spieren,
Maar wat echt het belangrijkste is leer de theorie, weet wat je doet en weet hoe een paard beweegt en waarom hij dribbelt en druk doet, in de wei zal hij dat niet doen in zijn vertrouwde kudde, maar zodra hij daar weg is zul jij hem moeten begeleiden en vertellen dat het goed is, doe dat met rust en geduld en weet wat je doet en waarom je iets doet. Ga zeker geen discussi aan met het dier dat brnegt jou lager in rang, te veel ruiter rijdne met te veel druk , van teugel, been en zit en zonder kennis van waar ze nu werkelijk op zitten. probeer met minder meer te bereiken, durf te teugels eens los te laten, je wilt dat je paard nageeflijk en ontspannen loopt maar ben jezelf wel nageelijk en ontspannen? geef eens teugel als hij dribbelt en probeer niet te remmen op het bit, want het bit is geen rem, rij niet op 2 teugels evenveel druk . veel paarden worden daarmee uit balans gehaald. ja en neem les van een goeie instructrice die ook weet dat het paard niet op het bit gereden moet worden.
Idd bewaar je geduld , dat is nog de grootste les die je moet leren, het probleem ligt tenslotte niet bij het paard maar de ruiter veroorzaakt het .

amberveldman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 16:19

Hem bezig houden door bv. Figuren en veel overgangen te rijden. Mischien dat hij daar na een tijdje wat rustiger van word. :)

luuklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 09:47

sorry hoor, probeer ook alleen maar te helpen. Zal al helemaal niks meer zeggen, altijd alles word afgekat.

Chantal_00

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 12:23

luuklover schreef:
sorry hoor, probeer ook alleen maar te helpen. Zal al helemaal niks meer zeggen, altijd alles word afgekat.

Het was niet mijn bedoeling om dit onaardig over te laten komen!

Maar dit is een site waarbij mensen hun meningen vertellen, en dan kan je verwachten dat mensen soms iets anders denken dan jij.
Ik geef een onderbouwde mening, en volgens mij zeg ik niks onaardigs.

Geen: 'Wat een sukkel ben jij dat je dat denkt, zo verpest je je paard alleen maar!'

Het enige wat ik zei was: 'Ik ben het hier niet mee eens' en 'Ik zie ook het nut van doorzitten niet in'.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 12:26

Ontspanning komt vanuit correct nageeflijk voorwaarts neerwaarts rijden met een deinende rug en hals waardoor het achterbeen kan ondertreden. Figuren rijden en overgangen hebben alleen maar zin als het paard eerlijk voorwaarts neerwaarts gereden wordt. Spanning verdwijnt alleen als het paard rustig in het hoofd wordt en dat bereik je door hem in een houding te rijden waarin alle spanning weg is.

ManonVegas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 19:06

Jullie hebben allemaal gelijk. En dit helpt ook wel,maar hebben jullie niet iets voor bij het eten te doen, of recepten voor koekjes ofzo waar iets in zit waardoor ze ontspannen worden. Zoals Magnesium (voeren wij ook en dat helpt, alleen hij eet het niet op waardoor hij het niet in zich opneemt :S).

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 20:09

Begint dit als je de teugels op maat neemt? Of altijd gelijk al?
Heeft het paard altijd spanning gehad of is het bv iets van de laatste maanden?
Is er iets gebeurd een keer of heeft het pijn?
Is het paard wantrouwend?

Waarom doet je paard dit? Dat moet je zelf even goed over nadenken en misschien terug denken....?
We kennen je paard niet en zijn verleden niet en hebben geen idee hoe hij loopt of wat zijn karakter is enz.

Als het komt door teugels op maat nemen:
Je kan ook proberen eerst met lange teugel te stappen. Gewoon ontspannen.
Paard zal niet gelijk ontspannen lopen maar leert het langzaam.
Daarna wat rondjes draven en galopperen met wat lange teugel.
Langzaam zoals je al zei in de galop na een tijd ontspant het paard.
maar als jij je hand dan wat meegeeft of wat lange teugel hebt komt de hals mooi naar beneden.
Je rijd ondertussen wat figuren die worden dan niet heel precies gereden.
Heb je alle gangen gehad neem je bv in draf teugels steeds wat korter en zet je paard dan aan het werk zoals hierboven al genoemd is.
Je kan ook korte diagonalen rijden naar bv E of B ipv van de lange diagonalen K-M.

Op langere termijn kan al die spanning echt voor problemen zorgen als dit nog niet is...

carditjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 20:19

misschien eerst even aan de lange teugel rondstappen om in te rijden?