pony niet meer te houden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RobinBuck

pony niet meer te houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 18:17

hoihoi,
ik heb een (verzorg) pony. hij heeft door omstandigheden een half jaar niks gedaan (alleen in de wei ect.)
ik train hem nu ong. 4/5 maanden en hij is nu in top conditie!
de eerste 3/4 maand was hij eigelijk nog niet vooruit te branden, het gaat nu heel veel beter!
alleen heb ik wat probleemjes zoals bijv. dat ie nu niet meer te houden is.
als ik aan het draven ben en de draf ietsje wil versnellen springt ie aan in de galop (soms racet ie weg)
en dan krijg ik hem amper terug naar de draf. ik rijd bitloos, dus ik weet niet of ik daardoor ook minder controle heb.
weet iemand wat hier tegen gedaan kan worden? heeft iemand het zelfde probleem?
ik heb ook wel eens gehoort van een martigaal, alleen wat bereik je daar nou precies mee,
en wat is een reden om dr 1 te gaan gebruiken?

ik ben wel van plan les te gaan nemen, dus aan die tip heb ik nu niet zo veel.

Chantal_00

Re: pony niet meer te houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 18:55

Een martingaal heeft alleen nut als ze haar hoofd omhoog gooit, en dan wegrent.

Krijgt ze buiten het uur dat jij rijd ook beweging, zoals weidegang of lopen aan de longe?

RobinBuck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 19:02

als hij wegrent in de galop gooit ie zn hoofd ook omhoog.
ja, ze staan van 10.00u tot 16.00 uur op de wei.
en voor het rijden laat ik hem meestal los of longeer ik hem.

Chantal_00

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:03

Oke, dat klinkt goed :)

Tijdens het longeren, doet hij dan wel alle gangen normaal, ook als je hem vraagt iets te versnellen?

RobinBuck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 19:06

ja, nouja dat doet ie het eigelijk prima. wel wil ie altijd liever galoperen dan draven lijkt het...
onder het zadel en ook aan de longe....

Chantal_00

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:30

Ik vind het moeilijk om hier iets over te zeggen..
Het zou kunnen zijn dat hij pijn/ongemak voelt, maar ook dat hij gewoon eigenwijs is.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:49

Op de volte zetten zodra hij/zij ongevraagd versneld. Dan moet het paard wel langzamer gaan lopen, maak de volte zo groot dat het paard wel in de gang kan blijven (dus ook echt niet laten terugvallen!) maar dus trager moet. Dan weer rechtdoor en zodra hij versneld hup terug op de volte enzovoorts. Dat betekent dat je de eerste keer dat je dit probeert misschien wel 15 voltes op 1 lange zijde gaat maken. Maar dat is niet erg. Stel je erop in dat dat je doel is: een stukje op hetzelfde tempo lopen! En je zult merken dat het met een kwartier/20 minuten al een stuk beter gaat. Paarden zijn slimme beesten, voltes lopen kost energie dat willen ze liever niet en zolang jij consequent blijft (TOVERWOORD!) heb je haar dat vlot afgeleerd.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 09:13

Idd les nemen en je eiegn techniek verbeteren, ook de theorie leren is erg belangrijk, kijk eens op de site van paardenbegrijpen.nl miss heb je er wat aan, ik zou zeker geen hulp teugels gebruiken, maar zelf leren rijden.

DieselVince

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 09:20

Wij hebben ook een voorwaarts paard, (bitloos) en die zetten we op de volte om terug te nemen....en heeeeel veel overgangen rijden..
Het is ook fijn om een bitloos paard een stem comando aan te leren....dat kan easy zijn dat woord kan je lekker rekken...eaaassssyyyy...!! En leer hem vooral dat ho..ook echt stilstaan is...als hij dat kan heb je buiten je zit een extra hulpmiddel om zijn tempo te reguleren... succes..

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 10:40

mijn (vorige) bijrijdpony werd alleen maar heter als je die op de volte zette als ze te hard ging, ik reed haar met martingaal omdat ze het bit vast pakte in de galop en dan niet meer te houden was. Wat tegen mij werd gezegt was: uitzitten die galop en als ze terug wilt, niet toelaten dan moet ze ook door gaan! na een tijdej kreeg ze er genoeg van en liep ze "redelijk" normaal (voor haar doen dan:P, was ook n crossertje) dus ik zou zeggen uitzitte nen door zitten, zolang je ZELf maar geen spannings opbouw krijgt, want dat voelt de pony ook en dan gaat ze/hij onder je uit rennen omdat hij/zij de angst voelt die jij hebt.
x

RobinBuck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 15:08

oke, nee ben niet bang ofzo en vind het ook niet eng. dus dan ga ik dat wel proberen. het gaat al wel wat beter...

jolienrotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 16:07

Ik denk dat het wanneer je les neemt, het al een groot verschil gaat vormen, omdat jouw instructeur je er bij kan helpen en er bij is zodra het gebeurt.. dus waarschijnlijk kan hij/zij het beste advies geven, want wij zien niet precies hoe het gebeurt..
Ik heb ook op een pony gereden die wel van racen hield, en opgegeven moment was het toch wel voltes rijden wat wel werkte.. ik denk dat je meerdere tips moet gaan uit proberen voordat je weet wat bij het paardje past.

RobinBuck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 16:50

ja, ga ik ook doen. en ik wil esg aan nemen met hem.
ik heb mn antwoorden gevonden, bedankt allemaal!