Rug Trainen van Ouder Paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chantal_00

Rug Trainen van Ouder Paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 18:47

Heej Bokkers :)

Ik rijd elke week op een paard van 20 jaar, en zijn rug begint wat slechter te worden.
Ik probeer dus om hem zijn rug tijdens het rijden goed te laten gebruiken, maar vind het best moeilijk om hem aan de teugel te rijden..
Meestal gaat hij na een half uurtje swingend lopen, en begint hij nageeflijk te worden. Dan probeer ik hem lang en laag te laten lopen.

Weten jullie of hier, buiten het nageeflijk rijden dan, goede oefeningen voor?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:31

Die weet ik wel maar het is de vraag of je er wat mee kan want iedere situatie is anders wat werkt heeft ermee te maken waar de problemen vandaan komen, wat jouw niveau van rijden is, of anderen die met het paard werken ook consequent dezelfde aanpak volgen etc. Wij hebben ons paard onder behandeling van een fysio gehad die naast loswerken van de spieren gymnastische oefeningen mee heeft gegeven. Ook heeft hij kritisch naar ons eigen rijden gekeken, juiste houding, inwerken van zit en de hulpen etc. Instructie heeft dit verder opgepakt. Verder is het heel belangrijk dat het zadel goed past dus ook dat moet je zeker weten voordat je gericht je probleem aan wil gaan pakken.

De basis is echter voor ieder paard hetzelfde, eerst de achterhand activeren en werken aan de juiste lengtebuiging, rechtrichten. Als je er daarnaast netjes opzit en je paard in het werk ook je hand op wil zoeken dan werk je al aan de rugspieren want die doen automatisch mee.

Chantal_00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 13:31

Bedankt voor je reactie :)

Laatst hoorde ik het baasje van mijn verzorgpaard wel wat zeggen over rek- en strekoefeningen e.d.
Ik zal het nog een keer navragen wat ze ermee van plan is, en kijken of we dit dus kunnen gaan gebruiken.

Het is idd een goed idee om extra op mijn zit te gaan letten, ik denk dat ik daar wel een paar prive-lessen voor wil nemen.