aan het bit hangen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kyarahh

aan het bit hangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 11:25

Hoi bokkers :wave:

Mijn zus is net begonnen met rijden, en daarvoor wordt mijn paard gebruikt. Alleen heeft ze nogal de neiging om, als ze haar evenwicht verliest, aan de teugels te gaan hangen en zo dus, onbedoeld, in de mond van mijn paard trekt. Is er misschien een manier om haar óf het af te leren, óf ervoor te zorgen dat mijn paard niet zo hard in zijn mond getrokken wordt?

Alvast bedankt!

MarlonNaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 11:27

Heej, ik heb wel een idee,

zet dr een keerte op je paard aan de longe en dan zonder teugels.
Jij stuurt, en zij hoeft alleen maar te zitten, werkt goed voor je balans.

Als ze die heeft kan je met de teugels gaan werken, dit is namelijk oneerlijk voor je paard.

Succes

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 11:27

Bokriempje voor aan het zadel maken? En haar daar aan vast laten houden tot ze een betere zit heeft? Eventueel kun je haar ook aan de longe doen, en dan zonder teugels. Dat ze eerst met haar armen 'los' haar balans en evenwicht leert vinden in alle gangen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 11:28

Touwtje om de nek, zodat ze daar haar balans aan kan houden en daarvoor niet de teugels gebruikt,
of bokriempje voor aan het zadel.

Maar beter is natuurlijk om haar eerst wat zitlessen te geven aan de longe zodat
ze onafhankelijk en in balans leert zitten en niet de teugels of wat dan ook als steun gebruikt,
om haar balans te houden.

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 11:30

Voorkant van het zadel vastpakken? Misschien een bokriempje of een touw/riem omde hals? Of nog even niet zelf sturen tot ze wat meer balans heeft.

Ik vermoed dat je haar al hebt verteld dat een ruk in de mond erg pijnlijk kan zijn, maar dit herhalen maakt misschien indruk. Ze zal het ongetwijfeld niet met opzet doen, maar in de mond van je paard naar evenwicht zoeken, gaat geen van beiden helpen vrees ik :)

Kyarahh

Re: aan het bit hangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 11:36

Maar bedoelen jullie met een touwtje bijv. een halstertouw?

Alvast bedankt iig :j

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 11:54

Kyarahh schreef:
Maar bedoelen jullie met een touwtje bijv. een halstertouw?

Alvast bedankt iig :j

Ja, haltertouw of beugelriem om hals knopen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 13:08

Bit eruit halen, zou ik altijd doen bij een beginnende ruiter die nog geen balans heeft,

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 13:10

midgie schreef:
Bit eruit halen, zou ik altijd doen bij een beginnende ruiter die nog geen balans heeft,

:j mee eens.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 14:09

midgie schreef:

Is helemaal afhankelijk van het paard, maar dat is een bit/bitloos discussie die niet hier thuis hoort.

Zitles is de beste optie en dan rustig opbouwen. Zelf kan ze ook zonder paard een onafhankelijke zit trainen door op een grote yoga-/joybal te gaan zitten uiteraard voetjes van de vloer. Dit is eerst even heel moeilijk en zijn het kleine stukjes, maar uiteindelijk zit je zonder er bij na te denken in balans.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 07:48

brighteyes85 schreef:
midgie schreef:

Is helemaal afhankelijk van het paard, maar dat is een bit/bitloos discussie die niet hier thuis hoort.

.

Geen enkele beginnende ruiter zou op een paard mogen zitten met bit in , of sporen aan, maar helaas gaat dat in de manege al fout.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 07:56

Ik ben het eens met midgie, het is niet verstandig om er een bit in te hebben bij een beginnende ruiter. Jouw zus is net begonnen met rijden, dus heeft nog geen onafhankelijke zit. Daar zou ik eerst maar eens met haar aan werken, dus bijvoorbeeld rijden zonder steun van de beugels en teugels. Zodra dat goed zit zal ze de teugels niet meer nodig hebben om zichzelf in balans te houden. Maar zolang ze haar evenwicht en balans nog niet heeft gevonden zou ik ook de mond van je paard beschermen.

brenndaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:35

beugelriem om de hals, dan kan ze zich daar aan vasthouden. En idd aan de longe zetten zodat ze eerst leert zitten!