Beginnen met springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

horshe1998

Beginnen met springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 07:48

Ik zou graag weer willen beginnen met springen. /3
Ik weet alleen niet goed hoe ik moet beginnen. Dat is dus mijn vraag of jullie weten hoe ik dat het beste kan doen?

Alvast bedankt,

Nynke_Mandy

Re: Beginnen met springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 08:33

Uuhm, door je evenwicht eerst weer te vinden.
Je zou kunnen beginnen met balkjes lopen en dan met een knoop in de teugels.
Armen opzij, Handen in de lucht etc.
Daarna zou je dit kunnen doen met cavaletti's.

Dit eerst maar even opbouwen en daarna gewoon laag beginnen met springen.

Amigo20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 08:43

eeuuhhmm... zorgen dat de basis erin zit, en dan beginnen met balkjes ? :)

sofie189

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 11:40

Als je begint met springen zou ik met balkjes beginnen en een goed een tempo natuurlijk anders kan je paard niet springen, het beste is natuurlijk een instructeur nemen maar als je dat niet wilt kan je het best.
1. beginnen met balkjes
2. je paard laten vrijspringen (dat is een hindernis in de bak zetten en hem er als het ware overheen jagen begin dan met ongeveer 40/50 cm)
3. ga daarna met kruisjes beginnen te springen.
4. en als je de smaak te pakken krijgt steeds hoger gaan springen.

veel succes!

horshe1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 17:16

heel erg bedankt voor de reacties
ik kan er vast wel wat mee. later als ik wat meer spring en het gaat goed dan wil ik ook wel een instructeur.

_xHaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 17:24

Ik begin net met springen, heb er wel een instructeur bij. Dit vind ik voor mezelf veiliger. Heb 1 les gehad en we zijn begonnen met balkjes en het tempo van m'n pony. Daarna met een kleine sprong begonnen, gelukkig kent m'n pony het springen wel en hadden we in onze 1e les al 40cm gesprongen!! Mijn advies is toch een instructeur! Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 17:27

horshe1998 schreef:
ik kan er vast wel wat mee. later als ik wat meer spring en het gaat goed dan wil ik ook wel een instructeur.

Draai het om, neem eerst een keer les. Springen is een vak apart waarbij je niet zo maar even over een hindernis heen kun gaan met je pony, je moet weten hoe je moet zitten, hoe je aan moet rijden,, wat boven de sprong moet doen, wat je na de sprong moet doen en hoe je een hindernis moet opbouwen. Dat is niet makkelijk en kan gevaarlijk zijn als je dat zonder enige kennis en hulp doet.
Dus kijk eens in je omgeving of je een keer ergens een springles kunt krijgen, NIET alleen beginnen.

Ook dingen zoals balkjes moet je weten wat de afstanden zijn etc. Dus ook dat doe je niet zomaar even.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 18:07

Ik heb daarnet voor de eerste keer gesprongen. Eerst drafbalkje en hier over in zowel draf als galop in verlichte zit, vervolgens 2 balkjes tegen elkaar en ook hier over in galop
Tot slot een piramide gebouwd, 2 balkjes tegen elkaar en eentje erop en hier over in galop. Vooral voor de houding en het gevoel. Dit was toch ongeveer 20cm.
Dit begin ging echt heel goed bij mij, super zelfs. Gewoon om de basis onder de knie te krijgen

horshe1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 10:04

Joolien schreef:
horshe1998 schreef:

Draai het om, neem eerst een keer les. Springen is een vak apart waarbij je niet zo maar even over een hindernis heen kun gaan met je pony, je moet weten hoe je moet zitten, hoe je aan moet rijden,, wat boven de sprong moet doen, wat je na de sprong moet doen en hoe je een hindernis moet opbouwen. Dat is niet makkelijk en kan gevaarlijk zijn als je dat zonder enige kennis en hulp doet.
Dus kijk eens in je omgeving of je een keer ergens een springles kunt krijgen, NIET alleen beginnen.

Ook dingen zoals balkjes moet je weten wat de afstanden zijn etc. Dus ook dat doe je niet zomaar even.

wat jij zegt klopt wel helemaal. ik kan wel verlichte zit etc want ik ga ook vaak naar buiten jou advies zou ik op volgen bedankt

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 19:31

Nynke_Mandy schreef:
Uuhm, door je evenwicht eerst weer te vinden.
Je zou kunnen beginnen met balkjes lopen en dan met een knoop in de teugels.
Armen opzij, Handen in de lucht etc.
Daarna zou je dit kunnen doen met cavaletti's.

Dit eerst maar even opbouwen en daarna gewoon laag beginnen met springen.

Op zich een goede tip, maar hoe doe je dit met een paard dat je heel goed bij je moet houden (teugels heel kort) omdat ze anders over 4 balkjes tegelijk heen springt?

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:33

Ik heb straks mijn tweede springles, en ik zal je op de hoogte houden van hoe wij het opbouwen.

Ik zou inderdaad een instructeur of instructrice nemen. Zij kunnen je altijd op fouten wijzen en helpen bij je houden, etc. Ik zou er zelfs niet anders aan durven beginnen.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:38

De dressuur basis moet er goed in zitten. Je moet je pony kunnen sturen, maar ook laten versnellen en langzamer gaan wanneer jij dat wilt. En goeie instructie is wel heel belangrijk ;)

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:43

Ik rijd ondertussen 2 jaar terug (na een pauze van 10 jaar) en begin nu pas met springen omdat ik mij er klaar voor voel, maar ook de instructrice acht mij er klaar voor. Ook heel belangrijk natuurlijk

daphne_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 15:51

zorg alsjeblieft dat je iemand bij je hebt die er verstand van heeft. want die kan je dan eventueel wijzen op fouten die je maakt maar ook kan zeggen wat je goed doet, zodat je daar weer van kan leren.

begin rustig met wat balkjes heb je dat onder de knie maak er eventueel een klein kruisje van.
heb je ook dat onder de knie maak parcourtjes zo leer je je paard onder controle te houden. ga niet gelijk van laag naar hoog daar leer je niet zoveel van.
zorg dat je alles lekker rustig opbouwt. maak het niet te moeilijk voor jou en je paard.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 19:45

Vandaag de piramide balkjes herhaald en dan een sprongetje van 30cm, de laatste keer ging ze in een echte sprong erover, ervoor was het er eerder over galopperen.
Ook sprong niet meer op de hoefslag, maar in het midden van de piste, mede om te leren aansturen op een sprong, dus dit is ook heel belangrijk

sofie189

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 15:17

debravanesch schreef:
Vandaag de piramide balkjes herhaald en dan een sprongetje van 30cm, de laatste keer ging ze in een echte sprong erover, ervoor was het er eerder over galopperen.
Ook sprong niet meer op de hoefslag, maar in het midden van de piste, mede om te leren aansturen op een sprong, dus dit is ook heel belangrijk

zo te horen gaat het goed maar, ik zal wel een instructeur nemen voor als je verder wilt komen of misschien iemand van stal of je moeder die hier verstand van heeft.
succes!

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 14:12

Ik doe het met instructeur hoor. Dit beveel ik ook zeker aan, er zonder zou ik er zelfs niet aan begonnen zijn!!

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 17:12

Inderdaad begin met een instrcuteur, die weet ook goed de afstanden tussen de sprongen/balkjes. En kan je met dingen helpen. Ik dacht zelf ook altijd dat ik wel redelijk kon springen (in manegelesje wel eens gedaan) tot ik echt springles kreeg, ik bakte er eigenlijk niets van, zat m'n paard in de weg met m'n houding enz. Echt les nemen! :j

horshe1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 08:53

Oké allemaal heel erg bedankt maar het feest gaat even niet door ik had al een instructeur gevonden, Maar dat feest gaat niet door. Mijn paard is ziek geworden en moet met haar naar de kliniek vanwege haar longen en keel.......

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 17:22

Oh nee, dat is niet leuk. Hopelijk wordt ze snel beter!!!!