Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Izmir_Condor schreef:Hoe oud is je paard? Rijd je altijd binnen of ook eens buiten? Hoe is zijn conditie ? Wat voor oefeningen doe je? Hoelang rijd je al als hij begint met zwaar ademen?
Citaat:Je merkte gewoon dat hij heel graag wilde werken, maar hij kon het op een gegeven moment niet meer. Het is eigenlijk begonnen met zijn peesblessure. We hebben in dat halfjaar 3x daags met hem aan de hand gestapt, daarna rustig onder het zadel en zo in etappes verder opgebouwd. Toen dit weer genezen was hebben we hem rustig weer opgepakt. We merkten dat hij snel moe was en soms wat stijf. We hebben hier verder niet veel achter gezocht. Hij was immers niet meer de jongste en hij had meer dan een half jaar stilgestaan. Uiteindelijk werd het steeds een beetje beter en zijn we zelfs weer wat wedstrijdjes gestart. Tot een maand of twee geleden. Spirit was erg down en ontzettend snel moe. Zelf als hij 20 minuutjes in de molen had gelopen hij hij zijn tong op de knieen hangen. Met rijden begon hij erg stijf. Soms zelfs erg kreupel. Op zulke dagen liet ik hem zoveel mogelijk in zijn waarde en zat er nauwlijks aan. Na een halfuurtje was hij dan weer hartstikke fijn. Maar tegen die tijd begon hij ook alweer ontzettend te hijgen.Soms piepde hij erover. Ik had het gevoel dat ik eerst ergens door heen moest rijden. Ook had hij soms van de een op andere dag dikke achterbenen die ook niet weg gingen na lichte arbeid. Dus de da laten komen. Hij kon er verder niets aan zien. Op aandringen heb ik hem bloed laten afnemen. Was niks mis met zijn bloed. Net als de vorige keer overigens. Ondertussen waren de osteophaat en de fysiotherapeut al meerdere keren langsgekomen. Deze konden verder niets vinden.
Omdat ik het toch niet vertrouwde zijn we gister naar de kliniek gegaan. Ik was klaar met dat gekwakkel en wilde uitsluitsel. Er was duidelijk íets mis, maar niemand kon er de vinger opleggen. Zo ook de da op de kliniek niet. We hebben eerst een gewoon algeheel kreupelheids onderzoek laten doen. Hij was duidelijk onregelmatig maar wat de oorzaak was kon ze niet vinden. Wel was hij met de buigproeven extreem slecht. En dan met name lv en ra. Dus eerst lv verdoofd om te kijken of de onregelmatigheid daar weg kwam. Dit was niet het geval. Uiteindelijk Ra ook nog verdoorfd. Ook hierna werd het niet beter.
Toen hebben we besloten zijn pees nog eens te laten scannen. Deze zagen er nog net zo uit als de vorige keer, met andere woorden daar kon het niet aan liggen. Als allerlaatste optie hebben we z'n achter benen op de foto laten zetten. Z'n sprongen waren super, zeker voor een pony van zijn leeftijd. Maar de kogels daarintegen, waren om te janken... hij heeft onregelmatige sesambeentjes door waarschijnlijk overbelasting (sesamoïdose) en daarbij ook nog eens ernstige verkalking in de peeschedes....