paard loopt echt niet goed

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TTessa

paard loopt echt niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 20:04

Hey bokkers

Ik heb een verzorgpaardje, waar het wel mee klikt.
Maar het probleem.. ik krijg haar echt niet goed aan de teugel.
Ik moet wel zeggen dat ze niet veel kent (vooral op het gebied van dressuur, springen kan ze daarin tegen wel goed), haar eigenaar heeft haar zelf ingereden zegt zij.
In het begin wist mijn verzorgpaard zelf niet wat 'halt houden' was. Ze begreep het gewoon niet.
Hier even een voorbeeld:
Afbeelding
Het is misschien geen duidelijke foto en ze is al wat verouderd...

ik weet dat mijn houding ook echt slecht is :( Mijn handen en voeten leiden een eigen leven en ik zit op het paard alsof ik op een stoel zit... ik zit te veel naar achteren maar leun wel naar voren -O- (Maar mijn houding is al wel wat verbeterd :) )

Kunnen jullie mij een hoop tips geven?
Blijf wel vriendelijk alstublieft, paardrijden is een hobby en ik wil er plezier in hebben.

Merel_Claire

Re: paard loopt echt niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 20:07

Misschien een idee om les te nemen?

TTessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 20:09

Ik neem al les, maar ik kan het echt niet vinden met de lesgeefster :(

Maar omdat het de moeder van het lief van mijn zus is, mag ik niet veranderen van mijn ouders...
Rare situatie...

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 20:11

Probeer wat meer te ontspannen in je armen en schouders! :) En draag je handen wat meer, dus wat hoger, zodat je armen een rechte lijn met je teugels vormen.. Nu zit daar en optische knik in... Succes!!!

Zavanellixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:49

Als je aan de teugel wil rijden moet je dus ook wat meer in het zadel gaan zitten en wat naar achteren leunen. Ik had zelf ook een pony die ik echt niet aan de teugel kreeg. Ik ging gewoon heel veel technieken proberen. Kneepjes, kneepjes in de ene hand en andere hand eraan houden en andersom, elastieken (is trwns ook Miss goede tip voor jou) en van alles en nog wat. Nu ik mijn pony een jaar heb zijn we pas echt een goed team geworden. Ik heb nu als techniek dat ik gewoon mijn handen stil houdt bij het rijden. Eerst wel hathouden, mooi nageeflijk maken en dan voorwaarts gaan stappen maar aanleuning houden en dus nageeflijk houden.

Chantal_00

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 20:02

Het is idd goed om aan je zit te werken, dat maakt het voor je paard makkelijker om te lopen :)
Om je paard aan de teugel te hebben lopen moet ze (haar achterbenen) lekker actief zijn. Als jij ontspant in je handen, en goed contact houd, dan gaat ze je hand 'vertrouwen'.
Het kan ook helpen om af en toe een stukje hals te strekken (Wel teugels in contact houden) en haar er daarna dan weer bij te pakken.
Mischien is het handig om het aan de teugel rijden te oefenen tijdens een uurtje springen (aangezien jij laat weten dat zij daar goed in is), omdat door het springen haar achterbenen aan het werk moeten..

Succes ! :)

TTessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 10:38

erg bedankt voor de tips!

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 10:42

Zavanellixx schreef:
Als je aan de teugel wil rijden moet je dus ook wat meer in het zadel gaan zitten en wat naar achteren leunen. Ik had zelf ook een pony die ik echt niet aan de teugel kreeg. Ik ging gewoon heel veel technieken proberen. Kneepjes, kneepjes in de ene hand en andere hand eraan houden en andersom, elastieken (is trwns ook Miss goede tip voor jou) en van alles en nog wat. Nu ik mijn pony een jaar heb zijn we pas echt een goed team geworden. Ik heb nu als techniek dat ik gewoon mijn handen stil houdt bij het rijden. Eerst wel hathouden, mooi nageeflijk maken en dan voorwaarts gaan stappen maar aanleuning houden en dus nageeflijk houden.

TS, luister hier NIET naar! Dit is namelijk een goede uitleg om je paard te verpesten.

Aan de teugel rijden kan je een paard niet leren, dit kan ieder paard zelf. Je moet dus zelf goed zitten, rechtrichten, achterhand onderplaatsen,..... Kijk in het centrale topic over aan de teugel rijden. Superwoman en Yamcha hebben daar veel goede adviezen gegeven.

TTessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 10:53

Mijn lesgeefster zei dat ik heel de tijd moest piano spelen met mijn vingers op de teugels omdat je anders helemaal geen aanleuning hebt, is dit een goede methode of net niet?

Bandaloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 10:58

Dat vind ik zeker geen goede methode, kijk eens in het centrale topic over 'aan de teugel'. Daar staat veel informatie hierover.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 13:29

Dat is een zeer slechte methode.

Ikku97

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:14

Mijn instructrice zegt altijd dat je er eens erg verwaand op moet gaan zitten :) Echt, het werkt! Rug recht, schouders naar achter...
En gewoon een kwartiertje EXTREEM op je houding letten! Desnoods in delen: Eerst je boven lichaam, dan het onderste deel.
Kan je evt iets regelen dat je jezelf ziet? Wij hadden altijd een spiegel in de bak, en dan kon ik zien hoe ik zat! Ik had altijd een 'te ver naar voren' probleem... :o

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:59

Thuis op een harde stoel gaan zitten, handen onder je billen en dan met je bekken van voren naar achteren rollen en weer terug. Dan voel je heel goed waar je zitbeenknobbels zitten, want die prikken in je handen. Nu zoek je een basispositie NET achter je zitbeenknobbels, je bekken zit dan in een goede neutraalstand voor te paard. Van hieruit rek je je bovenlichaam nog boven op alsof er een koordje aan je kruin zit, je benen gaan naar beneden, met je enkels als veer. Ellebogen in je zij, ben je gewend om je armen naar voren te strekken dan moet je ze voor je gevoel zelfs achter je lichaam houden, en je handen voelen en volgen de bewegingen van de mond van je paard.
Aan de teugel is finaal niet interessant, je gaat je eerst concentreren op de controle van je tempo, je paardje moet precies dat tempo lopen wat jij wil zonder dat jij steeds moet drijven en zonder dat ze onder je uitrent.
Het is handig om iemand langs de kant te zetten die je kan vertellen wanneer de achterbenen ook echt actief eronder komen, dan kun je dat gevoel 'opslaan' en herinneren. Als je vooruit rijdt wil je dat ze op lichte beendruk actief weg is, wil je juist terug in tempo dan moet ze dat gewillig gaan doen zonder dat jij hoeft te trekken of zij aan je handen trekt of doordramt.
Als dat lukt (en dat is niet in een keer, dat blijft wat lastigs waar je aan moet werken), ga je werken aan de reactie op 1 been, dat je paardje de hoeken mooi doorbuigt, dat ze bij voltes en wendingen mooi gebogen blijft in het lijf.
Als je dat voor elkaar gaat krijgen zul je merken dat je paardje naarmate ze losser gaat lopen, vanzelf haar hoofd zal laten vallen en 'je hand opzoekt' zoals we dat noemen. Dat moment, hoe klein en kort ook, moet je natuurlijk uitgebreid belonen dat ze weet dat je dat graag wilt bereiken.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:09

Urielle: je kunt de dingen puntig en duidelijk uitleggen ;) thumbs up.
eerst de basic's dan verder bouwen.
Het gebogen blijven in wendingen doe je dmv begrenzen, weet TS wel hoe dat gaat ?

Leg nog effe uit hoe jij op je zit tempo vertraagd 8-) met geen teugel gebruik.

TTessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 21:27

Erg bedankt voor de tips, en urielle mooie uitleg :)

Ze loopt nogal vaak onder me uit waardoor ik ook soms al redelijk hard moet 'trekken' in haar mond. In het begin heb ik haal zelfs nog moeten leren dat ze moest vertragen wanneer er meer druk op de teugels komt, want ze kende dit nog niet helemaal.
Ik ben dan ook vaak bezig met vertragen en dan kan ik me niet volledig concentreren op mijn houding.
Ik moet zeggen dat het rijden vandaag al wel wat beter ging, vooral in stap. Ze liep al beter en meer ontspannen. Maar van het moment dat ik in draf ga moet ik haar echt tegen houden, dus dan is die mooie, ontspannen houding van mijn paard en mij weg... ;(

Yvettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:36

Probeer je paard eens op je zit terug te rijden. Dus net iets langer blijven zitten dan eigenlijk moet met lichtrijden. Je paard past dan als het goed is haar tempo daar op aan. Want die ophouding die je maakt ervaart zij als te veel en daardoor gaat de ontspannen houding van je paard weg.
Het paardje waar ik op rijd is daar namelijk ook erg gevoelig voor, dus probeer haar zo veel mogelijk op mijn zit terug te rijden. En ik moet zeggen wanneer ik dat doe ze een stuk ontspannender is.

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 20:46

Jeetje, van sommige dingen gaan m'n haren hier overeind... Piano spelen op de teugels?

TTessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 16:48

Mijn lesgeefster heeft heel lang op hoog niveau in dressuur gereden, dus ik geloofde wat ze zei. Ik moet wel zeggen, ze liep inderdaad wel veel beter en lager met haar hoofd als ik dat deed... :\