Ik was onlangs wat wedstrijdfilmpjes van mij en mijn pony aan het terugkijken(filmpjes van ong. 2/3 jaar oud), en wat me daar heel erg opviel, was dat zodra hij naar iets buiten de ring ging kijken, ik rukjes ging geven aan de teugel om zijn aandacht er weer bij te krijgen. Dat dat niet de goede manier is, weet ik zelf ook wel, en daar wil ik graag iets aan doen. Als ik nu mijn merrie train (we zijn van plan om E te starten in de zomer) en haar aandacht ligt even ergens anders, geef ik haar, desnoods iets harder, benen, en leg haar een opdracht op, zoals een cirkel draaien of een tempowisseling. Dit helpt enorm goed, en het is veel fijner om van achter naar voor te rijden dan om in haar mond te plukken, ook voor haar, uiteraard.
Maar helaas, op wedstrijd kan ik niet zomaar beslissen om een cirkel te draaien of een tempowisseling te maken, dus vrees ik terug te vallen op plukken aan de teugels, wat ik absoluut niet graag doe. Mijn instructrice vind dat ik het tijdens de lessen altijd goed oplos, door dus de aandacht van mijn paard even af te leiden. Het is nog niet ter sprake gekomen wat ik tijdens een proefje het beste zou doen, en om zelf ook met ideeën voor de dag te kunnen komen, zou ik graag hier wat tips vragen. Als er mensen zijn die hier ervaring mee hebben, hoor ik het graag!
Edit: Gauw een filmpje bijgevoegd van onze laatste wedstrijd, http://www.youtube.com/watch?v=twkcgTdx ... e=youtu.be, hier kan je vanaf 3.06 tot 3.20 het probleem goed zien. Geen verdere commentaar op houding graag, filmpje is 2 jaar oud.
Alvast bedankt