Paard staakt met buitenrijden...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pinda_Dipje

Paard staakt met buitenrijden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 15:36

Even een kwestie waar ik zelf niet helemaal lekker uit kom...

Op kerstavond heb ik mijn oude ZZ-Z paard terug gekocht; In 2007 verkocht wegens tijdgebrek en financiën, helaas kort daarop geeindigd als manegedier en in oktober '11 officieel afgekeurd ivm een zeer ernstige peesblessure/artrose/insuline resistentie. Hij zou de kogel krijgen. Volgens verscheidene dierenklinieken geen schijn van kans om ooit te herstellen, maar na heel wat uurtjes man-werk en therapieën hebben we vorige week groen-licht gekregen om weer op te bouwen (recreatief uiteraard). Verder mag hij vooral van zijn pensioen genieten. Voor zijn hele verhaal zie... [ITP] Lagune... Tussen hoop en herinnering groeit nu geluk.....

Dit paard betreft nogal een eigenwijs en koppig dier dat maar al te graag grapjes uithaalt. Hij is in zijn jonge jaren dan ook erg weinig mee geweest naar buiten, enerzijds omdat ik dat zelf als jong meisje niet zo goed durfde vanwege alle streken die hij uithaalde :') en twee omdat we vaak te druk waren met onze trainingen.
Inmiddels is hij zijn wilde haren helemaal kwijt, nergens bang van, nergens van onder de indruk... Kortom een brave, gepensioeneerde oude sok. Maar nu we moeten revalideren in de buitenlucht, en kilometers moeten maken over asfalt en langgestrekte paden komen we niet verder dan de straat uit in ons eentje :')

Paard is altijd op een zeer consequente, klassieke manier geschoold geweest (waar ik mij voorheen erg in kon vinden, maar in tegenwoordige tijd niet meer in mijn straatje past), sukkelt aan de hand keurig mee, zelfs los... Maar negeert me echt dood als ik erop ga zitten; Staat stil, gaat in zijn achteruit. En alles wat binnen mijn ruitercapaciteiten ligt heb ik nu op hem losgelaten, maar nog altijd zonder succes; Hij blijft staan en ik kan het bekijken. Zetten we er echter een soortgenoot bij, loopt hij keurig zijn rondje. Zelfde in de bak, ook dan loopt hij enthousiast zijn rondje.
Helaas staan wij op een heel klein stalletje, heb ik zelden iemand die ons kan vergezellen en staan we aan een 80km weg. Kortom er moet iets gebeuren, waardoor de boel veilig en verantwoord blijft en tegelijkertijd het paard niet te zwaar belast.

Ik zie het eerlijk gezegd niet zo zitten om weer met allerlei hulpmiddelen aan de gang te gaan. Maar tegelijkertijd neemt hij me nu écht in de maling. :')

Wie heeft de oplossing of gouden tip waar ik misschien zelf nog niet aan gedacht heb? :)

Supervixen

Re: Paard staakt met buitenrijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:46

Tja, mijn paard deed dit ook anderhalf jaar geleden, en ze steigerde er dan het liefst ook bij.
Ik ben op mijn dooie gemak begonnen met na het rijden een stukje uitstappen op de weg. We kwamen niet verder dan een meter of 20, dan begon ze al te staken. Straffen werd het alleen maar erger van. Ik heb net zo lang erop gezeten tot ze klaar was met achteruit lopen. Ik gaf dan geen been, deed helemaal niks, alleen de kant opsturen die ik wilde. Op een gegeven moment ging ze dan stil staan en dan gaf ik weer been. Ging ze weer naar achteren, dan wachtte ik weer tot ze klaar was met achteruit gaan. Dan weer 10 meter verder, dan zelf de keuze maken om terug te gaan naar stal als het goed ging.
De week erna weer hetzelfde riedeltje.. dit een hele tijd volgehouden en nu kan ik een rondje van een uur alleen stappen.
Ik snap wel dat deze methode lastig is naast een 80 km weg, daar heb ik zo even geen oplossing voor of inschatting of je dit kunt proberen.
Iemand ernaast lopen heb ik in die periode ook veel gedaan, dan telkens als ze ging stil staan of achteruit pakte diegene haar even bij de teugel om haar te leiden (2 passen ofzo) en dat ging goed. Daarna ging iemand mee op de fiets en die bleef dan steeds wat verder achter haar fietsen.
Hier heb je natuurlijk hulp voor nodig.. is er echt niemand die je hierbij af en toe kan helpen?
Ik heb zo even geen andere ideeën.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:49

Stalplakker, zou hij ook zo in een totaal vreemde omgeving zijn? anders kun je eventueel ergens anders uitladen km maken en daarna terug naar stal

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 15:52

Nee helaas niemand die een helpende hand kan bieden, hooguit in de weekenden. Helaas (of nouja.. gelukkig!) moet dit paard dagelijks mee naar buiten, waarvan meestal s'avonds na 9'en en dan ben ik standaard alleen op stal helaas. De bak is geen (tijdelijke) optie voor hem wegens de ernst van zijn blessure.

Ik heb afgelopen zondag achter 2 andere paarden aan kunnen rijden, en dinsdag heb ik het inderdaad op jouw manier gedaan; Alleen sturen, geen been en af en toe wat extra ruimte geven (hand naar voren)... Na 45 minuten heeft hij ongeveer 7 meter naar voren gestapt, heb ik hem zelf omgedraaid en ben weer naar stal terug gegaan druk belonend.

Maargoed je zou zeggen dat er mogelijkerwijs een effectiever manier bestaat...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:54

Hij heeft het nooit gedaan, dus je kunt niet van hem verwachten dat hij het nu plots wel doet :-)

Wat mltex zegt: heb je de mogelijkheid om hem in te laden en elders je buitenritje te doen? Of inladen en dan te paard terug?

Je kunt ook nog aan de hand heen en dan te paard terug. Je bent aan het opbouwen dus voorlopig heb je toch nog geen hele wilde lange ritten, dus een stukje ernaast lopen kan niet zoveel kwaad.

Stukje achterwaarts wil trouwens ook nog wel helpen (mits dat past in zijn revalidatie proces).

Gewoon volhouden en blijven doen :-) Zolang hij niet gevaarlijk wordt heb je alle tijd en wellicht valt na verloop van tijd vanzelf het kwartje dat hij ook best van huis af kan.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:58

Eventueel zelf op fiets? krijgt ie iig zijn beweging en als ie verder nergens bang voor is is fietsen veilig.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 15:59

mltex schreef:
Stalplakker, zou hij ook zo in een totaal vreemde omgeving zijn? anders kun je eventueel ergens anders uitladen km maken en daarna terug naar stal

In een totaal andere omgeving loopt hij gemiddeld 500 á 600 meter netjes door, draait dan 180 graden om en peert hem weer terug naar stal/beginpunt als het hem uitkomt. :D
Ergens anders uitladen zou ik wel een keertje kunnen proberen met hulp van de staleigenaresse, terug naar stal is nooit een probleem namelijk :')

@Apple: Mee lopen en halverwege erop is voor mijzelf helaas geen optie ivm een bekkenprobleem; Vanaf de grond lukt het mij niet meer om zonder verhoging op een paard te komen van 1.70 helaas, dichtsbijzijnde bankje is +- 4km verderop dus dat is misschien wel een keer het proberen waard *Hoopt dat de oude sok braaf blijft staan zonder gelijk als een malle weg te galloperen* hihi, dank voor de tip!

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 16:03

mltex schreef:
Eventueel zelf op fiets? krijgt ie iig zijn beweging en als ie verder nergens bang voor is is fietsen veilig.

We wandelen veel sowieso, maar dat verveelt hem mateloos (hij zou zelf het allerliefste gewoon weer in de bak aan de slag gaan :')). We wisselen het al regelmatig af met balkjes lopen, keertje inspannen (zonder karretje), vrijheidsdressuur, paardenvoetbal, stukje grazen, stukje draven aan de hand.
Als het uiteindelijk echt niet blijkt te werken zadelen we hem gewoon alleen in de weekenden als manlief en ik met beiden paarden op pad gaan. Maar tot die tijd proberen we nog even verder :D