Subtiele teugelhulpen tussen 2 hindernissen bij snel paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fleury

Subtiele teugelhulpen tussen 2 hindernissen bij snel paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 12:44

Bij mij op de manege rij ik een paard in de maandelijkse springles. Het paard had nog nooit eerder in een springles gereden en ik heb er nu 3 keer op gereden. We zijn rustig begonnen en het gaat best goed! Het paard is van nature best snel en gevoelig en ik probeer dus ook zelf heel rustig te rijden. Dus stil te zitten en rustige hulpen te geven.
Nu heb ik er gisteren ook heel even mee gesprongen en we hadden een lijntje staan met een mini kruisje en dan iets verderop weer een lage hindernis. Tussen de hindernis wil ze heel graag hard en ik wil dat ze in een arbeidstempo doorgaloppeerd. Ik probeer rustig te zitten, benen er rustig aan en mn handen laag en ontspannen. Toch gaat ze te hard en wil ik naast het terug zitten ook een kleine teugelhulp (ophouding) geven. Ze reageert hier echter heel erg op en gooit haar hoofd dan hoog in de lucht, bijna zelfs zover dat als je wat naar voren zit dat je een kopstoot kunt krijgen. Ik probeer daarom om de hulp ook gelijk los te laten en niet te gaan trekken maar toch geeft die ophouding op dat moment zo'n reactie. In het gewone dressuur rijden geeft dit een veel minder heftige reactie ookal blijft het een gevoelig paard.
Weet iemand misschien hoe ik in zo'n situatie het beste met de teugeldruk om kan gaan? (ik let natuurlijk eerst op houding, been hulpen ed maar teugelhulpen kunnen geven zou ook wel prettig zijn ;) ).

Apple

Re: Subtiele teugelhulpen tussen 2 hindernissen bij snel paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 14:56

Rij je het paard met martingaal? Dat zou in elk geval kunnen voorkomen dat je een kopstoot krijgt :-)

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 15:07

Ja ze heeft al een martingaal, zo blijft ze wel goed stuurbaar maar komt een omhoog gooiing wel soms wat hard aan volgens mij. (en ook met martingaal kan ze nog een kopstoot geven dus goed achterover zitten is ook wel belangrijk ;) ).

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:17

Oefenen, oefenen en nog eens oefenen..
Je kan bv ook over het eerste kruisje komen en gelijk een kleine volte inrijden.. komt ze terug in tempo dan galoppeer je rustig door naar de 2e.
Komt ze niet terug op je hulpen, blijf je net zo lang cirkelen tot je de juiste reactie krijgt, en als beloning mag ze over de 2e..

Verder super dat je zo stil mogelijk zit, en subtiele hulpen wilt geven.. +:)+

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 15:22

Ik heb 2 kleine filmpjes ter verduidelijking.
Het eerste filmpje voel ik dat ze wil versnellen, geef een ophouding, die geeft een flinke reactie en daarna galoppeerd ze wel heel mooi door. 2e filmpje gaat het al beter en ging ze in een net tempo maar alsnog wel reactie

http://www.youtube.com/watch?v=R-yu4UDvGh4

http://www.youtube.com/watch?v=68c6THDtWCE

Ze gaat hier trouwens wel in een mooi tempo maar daarvoor is dus wel die kleine ophouding voor nodig en dan vind ik het een erg grote reactie en dus geen prettig gezicht. Want ik probeer juist heel rustig te zijn in mn handen.

Edit: Casarell, ik doe mn best maar weet ook wel dat het nog beter kan ;). ik probeer iig zo stil mogelijk te zitten. Als ik het lijntje trouwens gesprongen heb dan galoppeerd ze wel heel rustig en fijn door.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:03

Niet het lijntje willen uitrijden als ze niet rustig is, dus eigenlijk wat Casarell zegt. Je kan bv. het kruisje springen en dan een cirkel rijden, opnieuw het kruisje en een cirkel de andere kant op, dan enkel de tweede hindernis gevolgd door een cirkel enz enz. Hier kan je dan natuurlijk wat mee spelen. En doe dit dikwijls, maak gerust zo 10-20 sprongetjes, maar rij niet rechttoe rechtaan het lijntje. En waak erover dat ze het basistempo behoudt. Zo kan je tussendoor ook eens gewoon cirkels rijden zonder een sprong mee te pakken, dat je even dressuurmatig aan het werk gaat. Pas dan rij je het lijntje. Heb je 1 keer het lijntje gesprongen, begin dan weer opnieuw met enkelvoudige sprongetjes te nemen en cirkels te rijden om dan nog een keer het lijntje te springen. Ga niet wanneer het lijntje de eerste keer lukt, het meteen 5 keer na elkaar springen, want dan heb je de kans dat het paard overenthousiast wordt, vooruit gaat denken en dan zit je weer met hetzelfde probleem.

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 16:14

Gini, bedankt voor je antwoord. Ik zou zo ook te werk willen gaan als het mijn eigen paard was maar het is een manegepaard en ik rij er 1 keer in de maand een springles mee. Dan kunnen we niet de hele tijd voltes gaan rijden want dan hou ik de rest enorm op. Ik doe verder ook gewoon met de les mee dus kan helaas niet zo veel varieren.
Het is dus ook niet perse de vraag wat ik aan t rennerige kan doen maar meer hoe ik haar zo rustig mogelijk op mn teugelhulp kan laten reageren want ik vind haar reactie nogal overdreven.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 17:11

Wat mij opvalt aan de filmpjes, is dat je de ophouding gelijk maakt na de landing..
Probeer ze eerst eens een pasje door te laten galopperen, en dan halverwege een minimale ophouding te maken.

Verder kan je ook eens kijken of ze terugkomt op een ophouding bij je knieën.. je 'knijpt' gewoon een fractie van een seconde met je knieën, evt icm een teugelhulp.. ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 17:14

Dat gaat dan heel moeilijk gaan. Er is namelijk geen poef paf trucje waardoor ze haar hoofd laag houdt. Goed dressuurmatig trainen, dat je goed kan schakelen in de verschillende gangen. Maar of dat voldoende is om haar enthousiasme te temperen tijdens het springen, is nog maar de vraag. Zeker een manegepaard waar je maar 1 keer in de maand opzit kan je moeilijk omvormen, want de 29 andere dagen (bij wijze van) mag ze haar kop wel de lucht insteken.
Een martingaal is dan de enige oplossing om geen kopstoot te krijgen.

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 17:15

Ik zal het de volgende keer eens proberen! Maandag hebben we onze eerste wedstrijd op 50 cm!

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 20:06

probeer haar anders eens vlak na de hindernis stil te zetten. Ze focust nu veel te veel op de andere hindernis. Ze moet met jou bezig zijn. Als je haar na de hindernis stil zet en ze luistert belonen en rustig weg stappen. Je ziet op het filmpje ook heel duidelijk dat ze erg aantrekt op de volgende hindernis. Aantrekken op de hindernis mag wel, maar je ze moet wel bij jou blijven.