paard aan het wisselen wat zou ik doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dodyg

paard aan het wisselen wat zou ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 19:02

ik zit een beetje te dobben op het volgende:

mijn paard is bij iemand gestald die paarden zadelmak maakt nu was ik net daar en vertelde hij mij dat mijn paard zijn onder hoek tanden aan het wisselen is.
oke dat kan.. nou liet hij mij de keuze of het paard stil zetten tot hij gewisseld heeft of dat hij haar blijft rijden?

nou euhh... ik weet het niet hebben jullie misschien ervaringen tips of goede raad?

ik heb gezocht en kon niks vinden als het fout staat mag het dan verplaatst worden?
Laatst bijgewerkt door dodyg op 04-04-12 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Re: paard aan het wisselen wat zou ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 19:04

Je kan ook kijken of dit paard bitloos verder gereden kan worden. En laat hem even door de TA nakijken.

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 19:08

tamary schreef:
Je kan ook kijken of dit paard bitloos verder gereden kan worden. En laat hem even door de TA nakijken.

tandarts is geweest deze zag verder geen problemen en vertelde dat we de natuur zijn werk moesten laten doen

bitloos hebben we al geprobeerd jammer genoeg is mijn paard nog niet de makkelijkste onder het zadel en is bitloos voorlopig geen optie

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 19:26

Ik zo dan niet rijden. Als ze wisselen, dan kan het bit pijn gaan doen, en je wilt niet dat ze het bit als onplezierig gaan zien.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 06:12

Als je paard al niet de makkeljkste is zoals je zelf zegt, zou ik er gewoon een paar weken niks mee doen. Totdat het wisselen eer over is. Het ene paard kun je gewoon door rijden tijdens het wisselen, het andere paard wordt er strontvervelend van en kan dat na het wisselen ook nog lange tijd blijven, omdat ie dan het rijden associeert met pijn. Wisselen hoort nu eenmaal bij een jong paard en daar moet je rekening mee houden. Ik vind het heel correct van diegene die je paard traint dat ie je er op heeft gewezen. Veel africhters rijden gewoon door namelijk. Succes, enneh...het is maar tijdelijk dat gezeur met wisselen. Straks pak je hem zo weer op en ga je gewoon weer verder waar je gebleven bent {wat een paard kent, vergeet ie niet!}

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 07:53

En vaak is een rustperiode tijdens het inrijden ook fijn om het voor het paard allemaal even te laten bezinken. Als je daarna weer met ze aan de slag gaat, pakken ze het vaak juist nog fijner op.

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 09:50

zoo zen tanden zijn er uit... moet ik nu wachten tot de nieuwe tanden helemaal terug staan????

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 10:10

Volgens mij denken de meeste ruiters er niet eens bij na of het paard aan het wisselen is tijdens het inrijden. Een goed passend bit zit niet of nauwelijks tegen de tanden aan overigens. Wat bedoel je met hoektanden?

Ik zou er alert op zijn, maar gewoon rustig doorgaan met inrijden. Je merkt snel genoeg of je paard er last van heeft.

En dat bitloos meteen als optie wordt genoemd... Zucht... Nee, dat is lekker voor de continuïteit bij het inrijden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 10:14

Ik merk het doorgaans direct in de aanleuning als de tanden een probleem zijn, dan is de verbinding ineens slecht.
Als de dop eraf is, is het probleem doorgaans weg dus ik zou het gewoon proberen, is hij lastiger in de mond, dan stoppen en een weekje wachten.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 10:17

Tanden wisselen geeft bijna nooit problemen met rijden, kiezen wel. zodra de melkkies (dop) er af is, is het meestal snel over.

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 10:24

ze heeft er inderdaad toch wel last van (lees: schudden en scheef houden van het hoofd)
haar onderste tanden op het hoekje stonden los en zorgde voor het nodige bloed in de mond tijdens het rijden hiervoor heb ik ook gekozen om even te stoppen tot de tanden eruit waren. ze zijn er nu uit en nu vroeg ik me dus af of het weer terug kon oppakken of best even kan wachten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 10:44

Aan je paard vragen. Als jij normaal gesproken eerlijk naar je paard bent zal je paard ook gewoon duidelijk aangeven dat iets niet fijn is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 11:31

ik heb ook eentje gereden die aan het wisselen was. was een hele makkelijke pony en ook nog niet zo lang zadelmak. aangezien ik hem met een los teugeltje kon rijden en een zachte hand had kon ik hem gewoon steeds rijden. als je echt merkt dat hij er last van heeft zou ik hem even stilzetten.