Paard "gooit" met hoofd.. Tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IsaBeautje

Paard "gooit" met hoofd.. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 07:51

Hoihoi,

Sinds kort heb ik een verzorgpaard en we lopen rijtechnisch tegen wat problemen aan. Het is een nog redelijk jong paardje, en hij is nog niet zo lang ingereden. Momenteel is hij bijna 2 jaar onder het zadel, maar hij word niet elke dag gereden. Wel een paar keer per week, de ene keer meer dan de andere week.

Met haar word lekker rustig aan gedaan en alles op 'n tijd, waar ik zeker een voorstander van ben. Tijdens het rijden merk je soms dat ze nog wat balans zoekt, zeker in de galop. Daardoor ben ik ook begonnen met haar te longeren wat ze ontzettend goed oppakt en waardoor er nu eigenlijk al verbetering in is te zien. Maar dat is niet het probleem waarover ik wil praten, aangezien ik daar zelf verder mee kan.

Het paardje, gooit vaak in draf, als het wat ontspannen word haar hoofd heen en weer. Dan loopt ze van ontspanning fijn nageefelijk en dan "uit het niets" gooit ze haar hoofdje van iets lager naar wat omhoog. Niet zo hoog dat ze mij een kopstoot geeft. Het is meer dat ze vanuit de nageefelijk houding haar hoofd op een wat "gespannener" houding gooit en dan weer terug komt naar de begin houding. Nu vind ik het niet juist om te zeggen ze het "uit het niets" doet. Ik vind dat er eigenlijk altijd een reden voor moet zijn.

Nou zijn wij (paard en ik) nog wel elkaar aan het zoeken, zowel onder het rijden als vanaf de grond. Maar ook de eigenaar loopt tegen dit probleem aan. Nu is haar zadel pas geleden nog nagekeken en ook lichamelijk mankeert ze nog niks. Ik denk echt dat het rijtechnisch een foutje is maar helaas heb ik geen idee hoe je dit rijtechnisch op kunt lossen. Helaas is de lesgeefster al een tijdje op verlof en wou ik het dus via bokt.nl eens proberen.

Iemand een goed idee? Tip?

Anoniem

Re: Paard "gooit" met hoofd.. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 07:53

Hoe zit jij met je handen? wat doet je binnenhand? Ben je los in je schouders, ellebogen en polsen?

IsaBeautje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 07:54

Bedankt voor de reactie al!

Met mijn handen probeer ik zoveel mogelijk contact te houden en hier en daar wat stelling te vragen. Ik probeer zoveel mogelijk mee te gaan met haar beweging en haar zo te ondersteunen. We "spelen" niet met de teugels om haar in de teugel te trekken etc.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 07:57

Meestal is dit een probleem dat komt door een losvast verbinding met de mond, en vaak ook door een net niet actief genoege achterhand.

Ik zu dus eens proberen om goed verbinding te houden,wat meer te activeren en veel te blijven schakelen en kijken of er verbetering in komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 08:00

Ik zou het stelling vragen maar even laten voor wat het is, dat is niet zo belangrijk, stelling kunnen ze allemaal, een nek is flexibel zat, eerst je verbinding waarborgen. Los in je schouders, ellebogen en polsen, zodat je soepel mee kunt gaan met de mond, paard goed aan je been zetten.

IsaBeautje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 08:01

Ik kom mezelf inderdaad tegen dat ik niet altijd een even goede verbinding met haar mond heb. Ik probeer wel altijd om de teugels op maat te houden maar dat schiet er soms bij in. We rijden inderdaad al veel overgangen en veel figuren. Maar juist bij het activeren van haar, want het gebeurd wanneer ze echt ontspannen is en dus vaak ook wat langzamer loopt, gooit ze haar hoofdje omhoog.

Wanneer ik wat aanspoor om haar actiever te krijgen heb ik gemerkt dat ze op die momenten meer met haar hoofd gooit dan wanneer ik m'n benen stil en aangesloten houd.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 08:05

Ik heb dit probleem ook gehad met mijn paard, en dat is opgelost door een constantere verbinding met haar mond te maken. Dus juist niet door zoveel mogelijk met het paard mee te gaan (daar zat bij mij de fout, te los contact), maar met een constante iets hogere druk haar houvast te geven, i.p.v. dat ze zelf moet verzinnen waar ze haar hoofd moet houden. Dat wat meer druk, met name op de buitenteugel, is even wennen voor jezelf en je hebt kans dat je paard er ook eerst even tegenin gaat, omdat ze dat niet gewend is. Toch volhouden in dat geval. Het hoef geen onredelijk hoge druk te zijn waarmee je je paard in de krul trekt, maar wel voldoende om duidelijk naar haar toe te zijn.
Zodra ze dan rustiger wordt met haar hoofd, kun je wat ruimte geven waarbij ze dan achter je hand aangaat en een lichte verbinding met jou houdt, i.p.v. dat jij verbinding met haar probeert te houden.

IsaBeautje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 08:09

Bedankt voor de reactie, zeker iets waar ik mee aan het werk kan!

Het is nu wel zo dat ze het niet constant doet, maar ze doet het regelmatig. Ik heb verschillende manieren (tot zover) geprobeerd met m'n teugelgebruik. Ik heb geleerd juist mee te gaan met de beweging van het paard, niet in het overdreven, maar aangezien een paard ook z'n hoofd meebeweegt met het rijden, is mij geleerd dat de hand daarmee in een soepele verbinding moet staan.

Misschien staat mijn hand daar wel iets té soepel in mee, haha.

patiently

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 08:12

Het contact is inderdaad belangrijk; ellebogen een knik en handen mee met de beweging van het paard hierbij moet je de teugels dus altijd in contact houden.

Maar wat ik denk is dat zij op het moment iets terugvalt, jij haar weer voorwaartsdrijft en dus weer haar achterhandje er onder zet.
Dus dat er misschien simpelweg nog wat moeite mee heeft om de achterhand eronder te zetten.

IsaBeautje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 08:16

Ik wil niet de illusie wekken dat ik altijd slecht contact met haar heb (kwa teugels, haha), maar ik kan mezelf wel erin herkennen dat ik ze soms te lang heb, niet dat ik echt met boogjes rijd, maar dat het wel net iets te lang is etc.

@ Patiently,
Bedankt ook voor jou reactie! Misschien dat het een mix kan zijn? En wil je ermee zeggen dat ik haar dan juist moet laten terugvallen? Of is dat aansporen wel goed in jou ogen? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 08:32

IsaBeautje schreef:
Maar juist bij het activeren van haar, want het gebeurd wanneer ze echt ontspannen is en dus vaak ook wat langzamer loopt, gooit ze haar hoofdje omhoog.

Dat is ook logisch, want op dat moment zal ze je hand willen opzoeken, en als ze dan door een los-vast verbinding steeds rukjes in haar mond krijgt, gaat ze daar tegen protesteren :) Lichte spanning op je teugels,schouders, ellebogen en polsen ontspannen, buitenhand naar je navel, binnenhand opzij en naar voren :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 08:34

Heel veel jonge paarden gaan door een periode van hoofdschudden. Mijn paard doet het als hem iets gevraagd wordt wat hij lastig vind (bijvoorbeeld een goede stelling geven). Probeer in ieder geval een gelijk contact te houden, altijd en overal, dus ook tijdens het schudden. Vervolgens geef je tijdens het schudden been bij, om je paard aan te geven dat dat niet de bedoeling is. Je mag het in ieder geval nooit afstraffen met je handen (dus ook niet door een kleine ophouding te geven). Hand mee, en been bij :j

xNadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 08:40

mijn pony had een jaar geleden hetzelfde. dit was omdat hij met zn rug helemaal in de knoop zat. zn rug zat helemaal vast ( dat was al gebeurd toen hij veulen/jaarling was, toen is hij waarschijnlijk gevallen in de wei, of heeft hij ergens vastgelegen oid.). Nu is dit natuurlijk wel iets wat niet bij elk paard het geval is. Bij die van mij hadden we het ook niet verwacht omdat ie net zoals die van jou toch fijn liep, niet gek deed. Alleen telkens dat hoofdschudden. Verder was hij ook sterk in zn mond, wat nu na drie behandelingen dus totaal niet meer is.

Hierboven zijn al veel andere tips gegeven, alleen ik zal toch even voor de zekerheid laten nakijken. Ik was ook bij mijn pony der net optijd bij, als ik nog een extra jaar had doorgereden met hem had ik niet veel meer met hem kunnen doen.

Ik heb bij Majoor de osteopaat Nethanja Pruijsers erbij gehaald. Echt een topvrouw die je ontzettend goed helpt !

IsaBeautje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 08:50

Weer bedankt voor alle reactie's! Super dat iedereen probeerd te helpen!

Ik heb nu zeker tips gehad waar ik zeker mee aan het werk kan! Hartstikke bedankt, ik ga m'n best doen! :)

@ xNadia,
Wat naar dat je paard z'n rug helemaal vast zat! Gelukkig heb je er een osteopaat erbij gehaald en er iets aan kunnen doen! Goed zeg! Ik zal het eens met de eigenaar bespreken! Maar verder heeft het paard compleet geen problemen, ook aan de longeerlijn is het heel soepel door heel het lichaam heen! Maar toch bedankt voor de tip :)

patiently

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 08:56

IsaBeautje schreef:
Ik wil niet de illusie wekken dat ik altijd slecht contact met haar heb (kwa teugels, haha), maar ik kan mezelf wel erin herkennen dat ik ze soms te lang heb, niet dat ik echt met boogjes rijd, maar dat het wel net iets te lang is etc.

@ Patiently,
Bedankt ook voor jou reactie! Misschien dat het een mix kan zijn? En wil je ermee zeggen dat ik haar dan juist moet laten terugvallen? Of is dat aansporen wel goed in jou ogen? :)

Inderdaad gewoon lekker voorwaarts rijden hoor! Dat is helemaal goed en zoals je zelf zegt gaat ze dan ook vanzelf van voren de ontspannen opzoeken.
Paardje heeft er hoogstwaarschijnlijk gewoon nog wat moeite mee.
Probeer niet te verzameld te rijden, maar lekker door te rijden.

IsaBeautje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 09:11

@ patiently,

Bedankt voor je reactie. Is inderdaad hoe we rijden, fijn voorwaarts :)

xxanoukxx1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:09

niet te veel contact houden in de mond , mijn paard deed dat ook wel is als ik steeds een beetje in die mond zat te trekken ging hij met zijn hoofd schudden, je kan beter gewoon een beetje losjes houden,, en anders een proberen met een bijzetteugel ;)

IsaBeautje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 16:13

@ xxanoukxx1,

Ik denk dat dat in dit geval niet het geval is, we zitten amper in de mond van het verzorgpaardje, buiten het constanten contact (waar we zoveel mogelijk naar streven) en een bijzetteugel zie ik ook niet zitten. Het probleem komt niet van het paardje, maar wij, de ruiters, maken hier in dit geval een rijtechnisch fout. Maar bedankt voor het reageren.

xxanoukxx1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 16:22

IsaBeautje schreef:
@ xxanoukxx1,

Ik denk dat dat in dit geval niet het geval is, we zitten amper in de mond van het verzorgpaardje, buiten het constanten contact (waar we zoveel mogelijk naar streven) en een bijzetteugel zie ik ook niet zitten. Het probleem komt niet van het paardje, maar wij, de ruiters, maken hier in dit geval een rijtechnisch fout. Maar bedankt voor het reageren.

oh oke ja graag gedaan, nja dan is het enige wat ik zou zeggen les nemen, maar weet niet of je dat al hebt haha groetjes

xNadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 20:00

IsaBeautje schreef:
Weer bedankt voor alle reactie's! Super dat iedereen probeerd te helpen!

Ik heb nu zeker tips gehad waar ik zeker mee aan het werk kan! Hartstikke bedankt, ik ga m'n best doen! :)

@ xNadia,
Wat naar dat je paard z'n rug helemaal vast zat! Gelukkig heb je er een osteopaat erbij gehaald en er iets aan kunnen doen! Goed zeg! Ik zal het eens met de eigenaar bespreken! Maar verder heeft het paard compleet geen problemen, ook aan de longeerlijn is het heel soepel door heel het lichaam heen! Maar toch bedankt voor de tip :)

was inderdaad even schrikken, was er best een tijdje kapot van. gelukkig doet ie het nu super!
die van mij was dus ook verder met het lopen ook gewoon soepel. mn instructrice heb ik het ook nog een keer voor de behandelingen over gehad en die dacht dus dat het was omdat ie nog wat jong was en veel moest leren en het best moeilijk vond.
ik hoop dat de eigenaar toestemt, want ook al is er niks aan de hand dan heb je toch wel wat bevestiging. osteopaat vertelde tegen mij ook dat eigenlijk alle paarden wel iets hebben dat niet helemaal lekker zit in het lijf. ze zei dat ze bij ons op stal zo al een paar kon aanwijzen :)