Hoe meer kont trainen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Michelle_S

Hoe meer kont trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 20:45

Hallo,

Ik heb een vraagje, ik train mijn merrie 3 keer in de week in het bos, maken dan ongeveer 10 tot 30 km. Ongeveer 2 keer in de rijbak, longeren (balkjes) of rijdend trainen.

Nu blijft mijn merrie een beetje een hoekkont houden, als ze in beweging is zie je het niet, ook als het zadel erop ligt valt het niet zo op, maar zodra je haar zonder zadel ziet valt die hoekkont enorm op. Wel is de kont gespierd. maar zou graag meer bovenop zien, ook op haar rug.

Nu hebben we de mountainbike paden al wel een paar keer meegepakt en probeer ik haar onder het zadel in de bak over haar rug te rijden.

Is dit haar bouw? Want ze heeft sowiezo een laag kruis, of zou ik dit weg kunnen trainen??

Afbeelding
Dit is een oudere foto waar ze ranker toont als nu, wel heeft ze het zelfde kontje ongeveer.

Afbeelding
Hier showt ze en zie je niets van haar puntkont, dit is een recente foto.

Ik zal binnenkort haar hele lichaam eens in stand fotograferen, dan is het duidelijker.

Groetjes Michelle

Sammie

Re: Hoe meer kont trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 23:00

Ik vermoed eerder dat deze merrie wat weke lendenen heeft. Dat is op een standfoto beter te zien dan op deze. En tegen weke lendenen kun je weinig doen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 07:50

Denk ook wel dat het een beetje het type paard is.
Kijk eens op de site www.paardenbegrijpen.nl staan veel oefeningen om de rug en achterhand sterker dus meer bespiert te krijgen,
In het bos zul je die niet krijgen als je alleen maar op het paard zit en b.v snel gaat want dan duwt het paard meer. als je echt een kont gaan ontwikkelen zal de achterhand meer getraint moeten worden .

Michelle_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 08:03

Bedankt voor de reacties, al heb ik niet het idee dat ze weke lendenen heeft, Jetje is sinds januari weer onder het zadel na een lange winterstop. Dus alles moet opnieuw worden opgebouwd, spieren, conditie etc. Ook is ze nog maar 4, zou het dan niet met de leeftijd te maken hebben? Wel denk ik dat het ook een beetje haar bouw is, maar weke lendenen denk ik eerlijk gezegd niet.

Bedankt voor de site Midgie, ik ga me eens orienteren, erg interessant! In het bos train ik haar wel zo dat ze haar achterhand ok traint, dus veel neerwaarts rijden etc. met daarbij veel overgangen. Wel denk ik dat ik in de bak trainen meer kont zou krijgen.

Bedankt allemaal!!

Jaikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 10:51

Je merrie is nog maar 4 en kan dus nog door groeien!.
Iedereen zegt wel van met 4 kun je ze inrijden, maar er zijn nog zat paarden die nog doorgroeien.
Verder zou je het denk ik wel weg kunnen trainen, maar de moet je haar ;;kont;; spieren trainen, ? hoe ga je dat doen???
En misschien om dat je zo hard traint ze just haar vetlaagje verbrand. Ik zou nog maar even afwachten als ik jou was.
Zelf denk ik dat het gewoon haar bouw is en dat daar dus niets aan te doen is

succes:)

Michelle_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 11:58

@ Jaikee: ze word volgende maand 5 jaar, ze is nu een jaartje onder het zadel. Ik ben mij er van bewust dat een paard, zeker arabier nog niet volgroeid is op zijn/haar 4de, dit kan zelfs duren tot 6 tot 8ste jaar. Ik plaats hier juist een bericht met de vraag hoe ik dit zou moeten trainen. Ik train niet overdreven hard met haar, heb dit goed opgebouwd. Dit jaar starten we Endurance, ze is er zowel fysiek als psychisch klaar voor. Alleen mist ze die bespiering bij haar bovenbillen vandaar mijn vraag.

Jaikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 15:55

Oke nu begrijp ik het wat beter :)
Maar...ik zelf zou geen manier weten om de spieren op haar boven billen te trainen eerlijk gezecht.

Michelle_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 16:51

Geeft niks :) bedankt voor je bericht

Michelle_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 19:48

Hierbij de standfoto, hier vind ik het al minder erg lijken als eerst, wat denken jullie.. is dit weg te trainen? Ook vind ik dat ze wat voller mag.

Afbeelding

xxanoukxx1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:24

gallopeeren daarvan krijg hij een mooie ronde kont en springen kan ook wel eens helpen daarmee train je al die spieren bij zijn achterbenen en billen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:26

Is dit ook niet gewoon haar bouw? Dan kun je trainen wat je wilt, maar dan krijg je die puntkont niet weg :-)

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:36

Dit past bij haar bouw, haar rug en croupe kun je niet veranderen middels training.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:38

oh jawel hoor. Laat dit dier in twee stukken lopen en het wordt erger. Meer spek erop verbloemt optisch, maar imo is het paard niet overdreven mager.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:41

Sammie schreef:
oh jawel hoor. Laat dit dier in twee stukken lopen en het wordt erger.

Mag hopen dat we er vanuit kunnen gaan dat we willen verbeteren en niet verergeren.

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:48

pessoatraining? volgens mij stelling 2.

Michelle_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 12:24

Zou ik hier uitleg bij mogen, sorry maar begrijp niet helemaal wat je bedoelt. In 2 stukken lopen? Heeft mijn merrie weke lendenen en waar is dat dan aan te zien? Alvast bedankt!

Sammie schreef:
oh jawel hoor. Laat dit dier in twee stukken lopen en het wordt erger. Meer spek erop verbloemt optisch, maar imo is het paard niet overdreven mager.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:31

Ik vind inderdaad dat lendenen week aan doen. Als je een paard met zulke lendenen in twee stukken laat lopen dwz rug wegdrukken achterhand er niet bij, hoofd omhoog bevestig je juist dat gebied. Het kan dan zelfs erger worden. Zo’n paard breekt af achter het zadel en dat kun je met het oog heel goed zien. Dus met andere woorden train dit paard bij elkaar, kont er onder en je kan het gebied achter het zadel sterker maken. De punt krijg je niet weg en het gebied wordt ook niet boller of voller (misschien heel licht), maar je traint het paard wel ‘sterker’.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:32

Misschien een gekke opmerking van mijn kant hoor, maar ik vind paard nogal arabisch ogen, in ieder geval behoorlijk luxe. Is het niet gewoon de bouw van het dier? Spieren en een beetje vet zullen wel wat doen, maar naar mijn idee zul je die punt nooit weg kunnen trainen/voeren. Op die laatste standfoto vind ik het paard eigenlijk best in een mooie conditie, iets voller zou niet misstaan, maar mager is het zeker niet. En met de jaren zal het paard ook nog wel wat uitzwaren.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:42

Aan haar bouw kun je goed zien dat ze Arabisch bloed voert. Wat zijn jullie plannen?

Sorry, overheen gelezen, is lees net terug dat jullie Endurance gaan starten.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:54

Zeker gezien de leeftijd kun je naar mijn idee nog een hoop bereiken qua bovenlijn. In het algemeen is een sterke bovenlijn natuurlijk goed als het gaat om duurzame draagkracht van je paard, maar ik weet niet of een extreem ronde, zeg maar een 'dressuur'bovenlijn per sé goed is als je endurance wilt rijden (sprinters hebben ook andere spieren dan marathonlopers). Om een idee te krijgen van wat je met een bovenlijn kun bereiken kun je hier op Bokt eens zoeken naar de topics van S_en_Z met Zyalda (als ik die mag spammen). Zij heeft haar paard in een jaar tijd sterk verbeterd en ook veel vastgelegd op foto's en film, superleuk om te zien.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:56

Ik zie dat je veel in het bos rijd kom je vast wel eens een heuveltje tegen , in draf er tegen omhoog rijden doe ik vaak voor zijn spiertjes

Michelle_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 15:38

Zo ik ben thuis van mijn werk, kan ik eventjes uitgebreid reageren.

Essie73 schreef:
pessoatraining? volgens mij stelling 2.

Dankjewel, ik heb een pessoa liggen, ga dit soweizo proberen.

Sammie schreef:
Ik vind inderdaad dat lendenen week aan doen. Als je een paard met zulke lendenen in twee stukken laat lopen dwz rug wegdrukken achterhand er niet bij, hoofd omhoog bevestig je juist dat gebied. Het kan dan zelfs erger worden. Zo’n paard breekt af achter het zadel en dat kun je met het oog heel goed zien. Dus met andere woorden train dit paard bij elkaar, kont er onder en je kan het gebied achter het zadel sterker maken. De punt krijg je niet weg en het gebied wordt ook niet boller of voller (misschien heel licht), maar je traint het paard wel ‘sterker’.

Sammie, bedankt voor je uitleg. Ik snap wat je bedoelt. Jetje is wel altijd heel nageeflijk en loopt dan ook over de rug. Ze drukt haar rug niet weg. Ik train haar vooral op afstanden momenteel en voor afwisseling en spiermassa in de bak dressuurmatig. Bedankt voor je advies en duidelijke uitleg.

Moska schreef:
Misschien een gekke opmerking van mijn kant hoor, maar ik vind paard nogal arabisch ogen, in ieder geval behoorlijk luxe. Is het niet gewoon de bouw van het dier? Spieren en een beetje vet zullen wel wat doen, maar naar mijn idee zul je die punt nooit weg kunnen trainen/voeren. Op die laatste standfoto vind ik het paard eigenlijk best in een mooie conditie, iets voller zou niet misstaan, maar mager is het zeker niet. En met de jaren zal het paard ook nog wel wat uitzwaren.

Helemaal geen gekke opmerking, ze is inderdaad een volbloed arabier. Ze is momenteel nog niet erg bespierd en komt moeilijk aan. Hierdoor denk ik ook inderdaad dat het erger lijkt. Bedankt, ben ook tevreden over hoe ze er nu bijstaat, alleen mag ze wat voller vind ik. Ik hoop inderdaad dat ze in de jaren voller zal worden, ze wordt natuurlijk in Mei pas 5 én arabieren zijn laatbloeiers.

Ellie_F schreef:
Aan haar bouw kun je goed zien dat ze Arabisch bloed voert. Wat zijn jullie plannen?

Sorry, overheen gelezen, is lees net terug dat jullie Endurance gaan starten.

Klopt ze is een volbloed arabier, geeft niks hoor, we rijden western, gaan momenteel dus ook Endurance starten en wie weet ooit nog Dressuur. :)

@ Maura en Tanjaatjuhh: bedankt voor jullie reacties, ik zal eens op zoek gaan naar de foto's van S_en_Z met Zyalda, bedankt!!

Michelle_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 15:41

Ik zal haar vooruitgang ook eens fotografisch bijhouden, hierbij een foto van vorig jaar April:

Afbeelding
Hier vind ik het extreem erger en ben ik ook echt niet tevreden, hier was ze 3 jaar.

Afbeelding
En nu..

Hier onder het zadel, vorig jaar:
Afbeelding