de titel zegt het al, ik kan niet meer lekker ontspannen rijden.
sinds 1.5 jaar rij ik voornamelijk op 1 paard op de manage, er is een klik tussen ons, er zit ook veel vooruitgang in en zijn ook lessen dat het goed gaat. Maar nu loop ik sinds december tegen een probleem aan, dat is namelijk dat ik heel gespannen ga rijden als zij wat loperig is (is ze bijna altijd). Ik ben me er ook erg van bewust dat ik ook een mede reden ben waardoor ze soms rennerig word. Maar het word een cirkel waar ik niet meer uit kom want op het moment dat zij wat meer voorwaarts is dan ga ik (onbewust) gespannen zitten en gaat zij alleen maar harder lopen.
Waar ik nu veel mee aan het werk ben is mijn houding te veranderen, heb snel de neiging om scheef te zitten en mijn benen af te steken naar voren. Op het moment dat ik daar mee aan het werk ben spant mijn bovenlichaam zich ongemerkt aan.
Nu is het zeker niet zo dat ik bang ben, of te minste dat idee heb ik niet. Na het rijden kom ik ook altijd wel voldaan en blij van het paard af maar het is gewoon de spanning en kramp in mijn bovenarmen en schouders dat me doet herinneren dat ik me gigantisch aan span. Nu heb ik dit niet alleen op dit paard maar ook op andere paarden dat als ze iets raars doen ik me lichaam niet meer onder controle heb.
Waar ik nu mee bezig ben is juist als ze gaat rennen me te proberen te ontspannen, dus hand meer openen en gewoon even mijn armen los te gooien (
) om die spanning eruit te halen, dit helpt mij wel eraan te denken, maar ja wat doe je als je alleen maar denkt ontspanning? Je gaat je juist aanspannen.Dus bokt aan jullie de vraag zijn er tips om dit te verhelpen?
Alvast bedankt!
..
Maar die mogelijkheden moet je dan wel enigszins hebben zeg maar..