ontspannen rijden, tja hoe doe je dat nou?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxrossiexx

ontspannen rijden, tja hoe doe je dat nou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 16:29

Sorry als hier al zoveel topics over zijn….
de titel zegt het al, ik kan niet meer lekker ontspannen rijden.

sinds 1.5 jaar rij ik voornamelijk op 1 paard op de manage, er is een klik tussen ons, er zit ook veel vooruitgang in en zijn ook lessen dat het goed gaat. Maar nu loop ik sinds december tegen een probleem aan, dat is namelijk dat ik heel gespannen ga rijden als zij wat loperig is (is ze bijna altijd). Ik ben me er ook erg van bewust dat ik ook een mede reden ben waardoor ze soms rennerig word. Maar het word een cirkel waar ik niet meer uit kom want op het moment dat zij wat meer voorwaarts is dan ga ik (onbewust) gespannen zitten en gaat zij alleen maar harder lopen.

Waar ik nu veel mee aan het werk ben is mijn houding te veranderen, heb snel de neiging om scheef te zitten en mijn benen af te steken naar voren. Op het moment dat ik daar mee aan het werk ben spant mijn bovenlichaam zich ongemerkt aan.

Nu is het zeker niet zo dat ik bang ben, of te minste dat idee heb ik niet. Na het rijden kom ik ook altijd wel voldaan en blij van het paard af maar het is gewoon de spanning en kramp in mijn bovenarmen en schouders dat me doet herinneren dat ik me gigantisch aan span. Nu heb ik dit niet alleen op dit paard maar ook op andere paarden dat als ze iets raars doen ik me lichaam niet meer onder controle heb.

Waar ik nu mee bezig ben is juist als ze gaat rennen me te proberen te ontspannen, dus hand meer openen en gewoon even mijn armen los te gooien ( *\o/* ) om die spanning eruit te halen, dit helpt mij wel eraan te denken, maar ja wat doe je als je alleen maar denkt ontspanning? Je gaat je juist aanspannen.

Dus bokt aan jullie de vraag zijn er tips om dit te verhelpen? :o

Alvast bedankt!

Chantal_00

Re: ontspannen rijden, tja hoe doe je dat nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 16:39

Ik heb een verzorgpaard dat het liefst zo hard mogelijk loopt. Maar ik ga me juist zo focussen op dat hij niet harder gaat, dat hij zenuwwachtig van me word.

Wat bij mij werkt, is een diepe zucht, en met een lage stem rustig tegen je paard praten.
Als hij daarop niet reageert maak ik een overgang terug, zodat hij snapt dat ik het wel meen.
Als ik dat een paar keer doe, luistert hij meestal beter.

Wat je ook kan doen is proberen de energie kwijt te raken door zijgangen te rijden.
Je kan dan bijvoorbeeld wijken of schouderbinnenwaarts doen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt :)

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 16:46

chantal_00
bedankt voor je snelle reactie. ik moet zeggen dat ik daar ook mee bezig ben om juist zelf rustig te zijn, maar helaas lukt dat dus niet. heb ook veel moment dat ik echt even moet zuchten puur ook om mijn eigen gespannenheid er uit te laten. met een overgang terug is helaas de rust maar van korte duur want op het moment dat ik dan weer aan draaf loopt zij nog harder als voor heen. ben nu veel bezig met halve oponthoud en dan echt mijn hand weer te openen. maar aan het eind (door toch mijn gespannenheid) loopt hij door die oponthoud heen.

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 17:00

Verhaal klinkt precies alsof ik het zelf geschreven heb. Een liedje zingen blijkt enorm te helpen.

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 17:07

Kayleigh__ schreef:
Verhaal klinkt precies alsof ik het zelf geschreven heb. Een liedje zingen blijkt enorm te helpen.

die tip heb ik ook gekregen inderdaad van mijn instruteur, maar moet zeggen ik blijf er wel rustig door, maar zit dan toch nog gespannen..

Alyss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 19:08

Wat bij mij altijd hielp was om steeds heel rustig 'Hooooooow' in mijn hoofd te zeggen, hierdoor ging ik namelijk meteen rustig ademhalen en was ik weer in staat om te ontspannen.
En op het moment dat ik ontspande, gaf ik altijd mijn armen wat meer naar voor, zodat mijn paard ook de rust en ruimte kreeg om te ontspannen :)

nicollol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 21:07

haha.. ik rij niet snel op voorwaardse paarden.. maar als ik dat wel doe.. zeg ik altijd hoo hoo.. ( en daardoor wordt ik blijbkaar zelf rustig haha )...

Maar goed op je ademhaling letten. Dit om bijvoorbeeld echt met je buik te ademhalen.. Dat schijn goed te zijn.. Ik heb ondekt dat als ik een hele dag gewerkt heb.. ( heb staand werk in de apotheek ).. meer onstapnnen te zitten dan een dag op school gezeten te hebben :P..
Meer omdat ik dan mezelf onstspan van de dag dat ik hard gwerkt heb :P.. Het paard loopt dan ook veel prettiger waar ik op rij.. hihi..

Su6 in ieder geval!!.. ( zijn er geen stukjes over te vinden op internet of in boeken.. mm..)

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 21:29

Allemaal bedankt voor jullie reacties!
Ik zal het proberen! Ja heb wel in het boek (honderd manieren om beter te leren rijden(volgens mij)) gelezen, maar dat gaat er vooral om ontspannen te gaan zitten als je paard voorwaarts is maar niet hoe je dat doet!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 22:03

Mijn eigen paard is ook nog niet zover, maar wat mij op hem hielp is een privé instructrice die me op elk moment kon wijzen dat ik ongemerkt arm/ beenspieren aanspande of handen vastzette dat ik dus wat langzamer moest meegaan met lichtrijden of mijn (binnen)hand even weer moest ontspannen en juiste contact aan moest nemen.

Daarnaast helpt het mij ook om (bevestigd) paard van vriendin van mij af en toe te rijden. Die spiegelt perfect als ik mijn ophoudingen te grof maak en is verder wat constanter qua tempo dat ik het gevoel (ook van bepaalde oefeningen) oppak :j Maar die mogelijkheden moet je dan wel enigszins hebben zeg maar..

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-12 11:20

Beetje lang niet gereageerd maar toch nog even update.

2 weken geleden heerlijk gereden, paard was voorwaarts maar niet rennerig.
Fijn op zit te rijden, lekker nagefelijk, gewoon super. Iedereen vond ons ook echt als combinatie door de bak gaan.

Vorige week daarin tegen, weer een ramp les, zat er nog niet op of mevrouw stond te trippelen. Stapte dus al ontspannen op, ja en dan gaat het niet goed!
Ben na een halfuur zo gefrustreerd geraakt, dat ik ben afgestapt paard aan instructeur gegeven en een sigaret gaan zitten roken (stressverlagend, maar oh zo slecht).
Daarna er weer op gestapt en geprobeerd de rust erin te krijgen, wat aardig ging.

Het is niet zo dat als het paard rennerig is dat ik dan loop te hangen san de teugels, dat zeker niet. Meestal maak ik een halve oponthoudt, en rij dan verder met lichte druk, (geen boogjes, maar ook geen getrek). Heb meeste tijd juist mijn handen open en best vriendelijk. Maar de spanning zit gewoon echt in mijn boven armen.

Op andere paarden Kan ik gewoon heerlijk relaxed rijden, als ze teminste niet rennerig zijn

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 11:24

probeer zo te ademen dat je het helemaal doortrekt dat je buik ook uitzetm dus helemaal tot in je buik ademen!. dat helpt bij mij

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 11:35

Bij mij op stal staan een draver, die loopt van zichzelf heel snel en zenuwachtig. Ik ging er op, ik liet de teugels steeds iets langer en ontspande mezelf. Hij liep nu op een heel lekker tempo.
Toen de eigenaar er op, en haar wat tips gegeven.
Zij neemt gelijk de teugels kort (waardoor het hoofd omhoog gaat en hij onrustig wordt) en ze zat gespannen naar voren.
Wat ik heb gedaan: paard vast gehouden in stap, eigenaar teugels los. Toen heb ik tegen haar gezegd, zodra je voelt dat je gespannen zit haal je diep adem en ga je even als een aardappelzak zitten en dan weer recht (dan ben je je meer bewust van de gespannen spieren in je bovenlichaam). Laat je benen slap hangen.
Toen heb ik haar wat dingen laten doen om haar lichaam te ontspannen, oa. Raak met je vinger je neus aan, kijk over je schouder, doe het liedje hoofd schouders knien teen, armen naar voren cirkelen etc. Toen heb ik haar de teugels op laten pakken, zodanig dat ze geen /heel licht contact met de mond had. Als ik zag dat ze dan weer gespannen ging zitten pakte ik het paard en liet ik haar de oefeningen doen.
Na ongeveer een half uur waren ze onwijs ontspannen, was stiekem een beetje trots op mezelf :D
Hopelijk heb je hier wat aan!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 14:21

Helemaal ontspannen is een misconceptie. Zeker op een snel paard raak je zo ontzettend uit balans. Overmatig spannen verergert het probleem vaak omdat je stijf wordt. Het is dus een moeilijke balans om te houden. Je kunt je lijf aanspannen, zonder te overspannen (volg je het nog?), op die manier kun je wel mee in de beweging van het paard, zonder te verstijven. Soms is het makkelijker om voldoende te spannen/ontspannen in bv de verlichte zit. Tips om je ademhaling onder controle te houden zijn al gegeven en dit is erg belangrijk. De meeste stijve spanning ontstaat namelijk als eerste in je ademhalingsspieren. Een liedje zingen, of goed ademhalen naar je buik wil dan nog wel eens helpen.

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 13:00

xxrossiexx schreef:
Kayleigh__ schreef:

die tip heb ik ook gekregen inderdaad van mijn instruteur, maar moet zeggen ik blijf er wel rustig door, maar zit dan toch nog gespannen..

Liedjes zingen (in m'n hoofd als er meer mensen in de bak zijn :o ) helpt mij ook goed! Je ademhaling wordt hierdoor rustiger en je 'vergeet' de spanning!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 07:58

Zij word eerst loperig en dan pas span jij, waarom ga je dan niet zorgen dat het paard ontspant?
Ga eens wat gym oefeningen doen b.v lekker op de volte rijden in stap, werk aan stelling en buiging door middel van je binnenbeen en geef de buiten teugel eens wat meer lengte zodat het paard kan buigen , onderhoud allen met de teugel de stelling en probeer met je zit het tempo te bepalen, ga als ze harder loopt niet aan beide teugels trekken maar vraag meer binnenteugel en haal je hand van de hals denk aan b.v longeren , zo krijg je wel een kleinere volte omdat je op een manege vaak leert sturen op het hoofd van het paard maar het paard zal hierdoor rustiger worden, je zal zelf ook je hulpen zachter moeten maken niet te veel druk op de teugel geen ophoudingen geven als je niet weet waarom je ze geeft en geen been als je niet weet hoe je die moet geven, ga eerst een leren voelen door je paard heen , du sveel op de volte stappen en leren voelen ho ehet paard beweegt en waar het dan fout gaat en daar een oplossing voor gaan zoeken ,
Het paard zal ook niet altijd snappen wat jij wil, het is tenslotte een manege paard en die zijn vaak heel verward om dat jan en alle man er op zit en sorry dat ik het zeg de lessen op de manege niet gaan over het paard te verbeteren, maar meer om de ruiter een uur bezig te houden omdat die betaald tenslotte, ik zou eigenlijk graag zien dat ze de ruiters zo opleiden dat ze weten hoe ze welk paard dan ook kunnen trainen, want heel veel manege ruiters nemen uiteindelijk een paard maar weten dan nog steeds niet na vele jaren manege lessen hoe ze een paard moeten rijden.

Dus miss eens een prive les nemen van iemand die jou kan helpen met je zit maar ook die jou kan vertellen waar je nou werkelijk echt op zit, ook handig is om jezelf wat meer te verdiepen in de theorie in hoe beweegt een paard nu werkelijk en welke spieren hebben ze daar voor nodig en welke spieren jij alleen met je hand en zit als zo stoort dat het paard niks anders kan dan wegrennen