Gespannen bovenlichaam voor de sprong

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xJess

Gespannen bovenlichaam voor de sprong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 15:31

Hoi allemaal,
Ik had dit eerder niet, maar dat is zich waarschijnlijk langzaam gaan ontwikkelen, dat ik vóór de hindernis mijn schouders op trek, en mijn armen van mijn lijf afhaal. Waardoor ik veel spanning creeër in mijn bovenlichaam. Eenmaal boven en na de sprong zit ik (volgens mijn instructrice) netjes. Zij heeft mij als tip gegeven om op mijzelf te gaan letten, en proberen te concentreren en voelen wat ik doe. Dit ga ik uiteraard doen, maar heeft iemand hier ervaring mee, en eventueel nog een tip om dit probleem te voorkomen? :)

Schoentje

Re: Gespannen bovenlichaam voor de sprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 17:36

doe je dit misschien omdat je paard voor je gevoel niet genoeg aantrekt naar de sprong? Je geeft dan been en krijgt te weinig reactie en probeerd dan met je bovenlichaam je paard naar voren te duwen. Je ziet zo ruiters nog wel eens in barrages snel gaan rijden en dan met hun ellebogen gaan 'vliegen'.
Dit kun je gewoon oplossen door je paard scherper aan het been te maken en misschien iets aanvallender te rijden.

Denk je dat het daar niet aan ligt, dan is het gewoon iets waar je heel erg aan moet denken als je naar de sprong rijd, totdat het gewoonte word.
Maak veel lage sprongen, cavaletti hoogte kun je gerust elke dag doen. Steek voor de sprong je neus in de lucht en je borst naar voren, concentreer je verder niet te veel op de sprong, maar juist op je ontspanning, want op deze hoogte hoef je niet veel te doen om de sprong te maken. Als je meer gaat springen, zorg dan dat je iemand erbij hebt die je steeds op je fout kan wijzen...

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 09:50

veel oefeningen doen met losse handen. Dat betekent teugels in de knoop en dan je handen op je rug of op schouderhoogte en dan diverse sprongen springen. Daarmee krijg je meer balans en wordt de invloed van je bovenlichaam genormaliseerd. Doe dit wel onder begeleiding, want het moet wel veilig blijven.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 11:31

Nee het is zeker niet dat hij niet genoeg aantrekt. Hij gaat veel te snel, hij trekt té erg op de sprong aan. Waardoor ik heb bij me moet houden tot de laatste paar meters anders vliegen we er letterlijk overheen. :+
Hmm ik denk niet dat het gaat lukken om elke keer een klein sprongetje neer te zetten. Ik sta op een pensionstal met zo'n 50 paarden. Met voornamelijk (hoge) dressuurruiters. Die worden daar niet blij van denk, al die paarden gaan er dan elke keer vandoor haha. Ik heb, als ik spring, altijd les, dus gelukkig word ik altijd op mijn fouten gewezen.

Met losse handen, dat durf ik denk niet. :o
Wel met 'normaal' rijden, maar niet met springen, ten eerste omdat als ik geen contact heb met de teugels hij dus op de hindernis afracet. En hij wil ook nog we een heel rond springen, dus als ik dan geen teugels heb dan lig ik er elke keer naast denk. :o

nujaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 11:45

Het springen met losse handen kun je misschien dan inderdaad beter laten, als hij zo hard gaat. Maar het springen van lijntjes, bijvoorbeeld een in-uitje en dan na drie galopsprongen weer een sprong. En dan tussendoor goed op je schouders blijven concentreren. Desnoods bewust een keertje los willen maken in drie galopsprongen voor de laatste hindernis. Het lijntje is sowieso een goede oefening om je paard gewoon in één tempo door te laten galopperen.
Probeer er verder op te letten dat je voor de sprong niet je adem inhoud, misschien een keer bewust proberen uit te ademen. Dan ontspan je je bovenlichaam makkelijker.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 11:59

Ja in- uitjes doen we inderdaad wel eens. :j
Vaak hebben we sprongen na elkaar en moeten de galopsprongen tellen, als je paard er dan bijvoorbeeld 4 maakt, moet je hem proberen de volgende keer 5 te laten maken.
Dankje voor de tips, ik zal het proberen!

Mandy241

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 13:49

lijntjes helpen altijd. dan ben je daarop geconcentreerd.
Niet teveel nadenken helpt soms ook

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 14:33

Lijntjes rijd ik bijna altijd. het is bijna nooit 'gewoon' één sprongetje. En niet nadenken, tja das lastig... :z

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 11:15

Als ik in het springen wil afremmen voor de sprong, wil ik ook dat het paard wat kleiner galopeerd en dus achter wat meer gaat zitten. Ik ging ook altijd verkrampen en optrekken, maar juist door jezelf "door" je paard heen te denken, maak je jezelf lang en krijg je makkelijkere tempocontrole op een ontspannen manier.

patiently

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 08:28

Marita schreef:
veel oefeningen doen met losse handen. Dat betekent teugels in de knoop en dan je handen op je rug of op schouderhoogte en dan diverse sprongen springen. Daarmee krijg je meer balans en wordt de invloed van je bovenlichaam genormaliseerd. Doe dit wel onder begeleiding, want het moet wel veilig blijven.

:j

Zavanellixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:51

Ik heb er niet echt veel verstand van hoor, dus als het niet goedig ofzo wat ik nu vertel doe ik dat niet expres. Maar je moet gewoon goed ontspannen voor de hindernis, en heel veel erop gaan oefenen. Extra overdreven misschien, schouders heel laag en heel erg ontspannen zitten enzo

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 07:15

Zou het helpen als je paard minder aantrekt op de sprong? Dus dat je er in een constant tempo naartoe kan rijden? Dan zou ik eerst daarop gaan oefenen. Als hij er zo op af racet: stilzetten of een volte draaien, net zolang totdat hij er rustig op af gaat. Dan kun jij je ook meer ontspannen (al is het kip & ei natuurlijk; hij trekt wellicht zo aan omdat jij hem pusht met je gespannen lichaam). Een liedje zingen/neurien op weg naar de sprong kan ook helpen ontspannen ;)