Zit helemaal vast....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Crossss

Zit helemaal vast....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 16:53

Graag zou ik iedereen hier op bokt als het zou kunnen om hulp vragen als het gaat om mij en mijn paard.

5 jaar geleden heb ik mijn paard gekocht, ze was toen 3 en bij de vorige eigenaar lukte alles. Mennen op de drukste straten, rijden door de bossen (wel wat snel, maar ze deed het braaf).
Ik heb haar toen kunnen kopen in de veronderstelling lekker naar buiten met haar te kunnen.

Niet dus. Blijkbaar had ze snel door dat ik niet hetzelfde karakter heb als haar vorige eigenaar en ze ging me meteen uitproberen.
Ik werd steeds banger en ben er vaker vanaf gestapt, maar ook gevallen.
Met longeren bokte ze de hele bak af en ze bleef altijd maar rennen.

Dat heb ik deels teruggebracht tot netjes in een rondje lopen en luisteren naar mijn stem.
Rijden is weer een ander verhaal. Dit ging een hele tijd goed, vaak de bossen in geweest, met een groep en alleen.
Tot dat ik voelde dat ze 1x zenuwachtig ging doen, ik voelde een bok-houding (bolle rug, hoofd naar beneden) en een vlucht actie.
ik ben toen snel afgestapt, maar dit lukte niet zoals verwacht. Mijn paard is er toen vandoor gegaan en ik heb de hele dag naar haar lopen zoeken.

Dit is een paar weken later nogmaals gebeurt en nu durf ik er echt niet meer op zonder hulp.
Ik weet nu niet meer wat te doen: Ze staat eigenlijk (afgezien van die enkele keren) al jaren 'stil' en ik zie zo snel ook geen mogelijkheden.
Ze struikelt veel wat erg gevaarlijk is en ik heb geen mogelijkheid tot lessen, helaas.
(manege te ver om naar toe te lopen en geen trailer).

Ze is ondanks alles echt het liefste paard dat ik ooit heb gezien. Ze zal nooit bijten, schoppen etc. maar ik denk dat ze zelf bang kan zijn en dan niet de steun van mijn kant krijgt.
Vanwege haar gouden karakter kan en wil ik haar absoluut niet verkopen, maar soms vraag ik me af wat beter is voor ons beide.

Heeft er misschien iemand ideeën over wat ik nu het beste kan doen?
Het kan natuurlijk ook zijn dat de match er gewoon niet is, dat ik te bang voor haar geworden ben en zij te pittig, te snel.

Bedankt!

Shiivagold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 16:59

zo zie je maar weer dat je beter met een ervaren paard kan beginnen, dan met een jong ding beginnen als je zelf
nog niet consequent kan om gaan met een jong dier.

en wat ik zal doen als jij met je pony nog verder wil, misschien eens de druk er af halen en gewoon lekker met
je paard gaan tutten en in de bak losgooien en een beetje grondwerk met haar doen, niks moet (en als je nog niet bekend bent met de basis een professional er bij halen?) lessen daarna lijkt mij de beste oplossing, iemand er bij halen die er verstand van heeft.. en als het gewoon niet gaat, misschien een ouder ervaren paard nemen?

en als het niet klikt zoals je zelf al benoemd, dat is toch ook wel belangrijk (en vooral leuk) met een eigen paard!

kan nog wel uren doortypen :Y)

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 17:02

Ik herken je probleem. Heb helaas nu niet de tijd om uitgebreid te reageren. Is er niemand die je aan huis les wil komen geven? Eigenlijk moet de hele situatie eens goed bekeken worden. Een 3-jarige kan heel braaf zijn (soms zijn ze een beetje overdonderd door alles) maar dat kan veranderen als ze gaan puberen zo rond een jaar of 6. Als jij dan geen vertrouwen kunt geven kan je in de vervelende situatie belanden waar jij je in bevindt. Het kan goedkomen, zeker omdat ze zoals jij zegt niet gemeen is, maar je hebt wel hulp nodig! Woon je toevallig in zuid-oost brabant? (Mag per PB)

Crossss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 17:11

Shiivagold schreef:
zo zie je maar weer dat je beter met een ervaren paard kan beginnen, dan met een jong ding beginnen als je zelf

en wat ik zal doen als jij met je pony nog verder wil, misschien eens de druk er af halen en gewoon lekker met
je paard gaan tutten en in de bak losgooien en een beetje grondwerk met haar doen, niks moet (en als je nog niet bekend bent met de basis een professional er bij halen?) lessen daarna lijkt mij de beste oplossing, iemand er bij halen die er verstand van heeft.. en als het gewoon niet gaat, misschien een ouder ervaren paard nemen?

en als het niet klikt zoals je zelf al benoemd, dat is toch ook wel belangrijk (en vooral leuk) met een eigen paard!

Bedankt, dit is me nu dan ook helemaal duidelijk om met een ervaren paard te beginnen, maar helaas te laat.
Ik heb haar 5 jaar lang bijna alleen maar los in de bak gegooid, gelongeerd, aan de hand, grondwerk, veel poetsen.
Meer kan ik er gewoon niet mee doen, qua niet-rijden.

Blue_sky:
Ook bedankt voor jouw reactie. Ik ken genoeg instructrices, maar wij hebben thuis geen rijbak.
Ik zal dus echt naar iemand toe moeten.
Ik woon helaas in Gelderland, iets verder naar het oosten dus :)

Shiivagold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 17:17

Crossss schreef:
Shiivagold schreef:

Bedankt, dit is me nu dan ook helemaal duidelijk om met een ervaren paard te beginnen, maar helaas te laat.
Ik heb haar 5 jaar lang bijna alleen maar los in de bak gegooid, gelongeerd, aan de hand, grondwerk, veel poetsen.
Meer kan ik er gewoon niet mee doen, qua niet-rijden.

Blue_sky:
Ook bedankt voor jouw reactie. Ik ken genoeg instructrices, maar wij hebben thuis geen rijbak.
Ik zal dus echt naar iemand toe moeten.
Ik woon helaas in Gelderland, iets verder naar het oosten dus :)

als je dat al jaren lang doet en je weet waar je mee bezig bent, en er is na 5 jaar nog niks
is denk ik niet een passend paardje voor jou.
zo simpel kan je het ook zien.

HBZ

Re: Zit helemaal vast....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 18:45

Het verschil is denk ik dat jij bang word en dat de vorige eigenaar rust en vertrouwen uitstraalde naar het paard. Wanneer jij je paard vertrouwt, vertrouwt het paard ook jou, mits het paard natuurlijk braaf is en over een goed karakter beschikt ( maar dit geef je zelf al aan).

Ik zal echt les nemen, voordat er erge ongelukken gaan gebeuren. Ga in eerste instantie niet meer naar buiten, maar blijf thuis in een bak rijden. Dit om ook ongelukken met jou paard te voorkomen.

Je geeft aan dat je eraf stapt, wanneer het paard gek gaat doen. Persoonlijk vind ik dit vreemd. Naast het paard ben jij veel kwetsbaarder, dan wanneer je er bovenop zit. Daarnaast weet het paard nu helemaal niet meer wat hij moet doen.

Hoeveel beweging krijgt je paard per dag? En waarom wordt je bang als je voelt dat hij gaat bokken? Slechte ervaring gehad?

Ik zou als ik jou was thuis in een bak gaan rijden en les nemen van iemand die aan huis kan komen helpen. Daarnaast zal ik het zadel na laten kijken en het struikelen ook serieus met iemand gaan bespreken ( misschien komt dit wel voort uit jou manier van rijden, dus dan kun je het met een lesgeefster bespreken.

Wanneer je er al een tijd niet op hebt gereden zou ik eerst iemand anders vragen om erop te klimmen , dit omdat jij al aangeeft bang te zijn en uit je verhaal te lezen lijkt het erop dat jou paard dit super goed in de gaten heeft en daar mooi op reageert. Daarna zou ik voordat je gaat rijden eerst longeren tot het paard moe is, en dan er zelf weer opstappen. veel overgangen rijden en zorgen dat je controlle krijgt over je paard.

Maar vooral les nemen!!!

Succes

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 20:45

Ik zou wel gaan lessen. Ik lees dat met je eigen paard niet gaat, maar waarom niet op een ander paard, eentje die hetzelfde reageert (dus spannen bij spanning)? Je kunt daar zoveel van leren. Ik heb nu zo'n 8 jaar eigen paarden, maar les nog wekelijks, ook regelmatig op paarden die niet van mij zijn. En ik leer iedere keer weer iets..

Het kan je net het vertrouwen geven om met wat meer rust in het zadel te gaan zitten.

Is het daarnaast niet een optie om instructie bij je thuis te laten komen? Ook in een kleine bak/paddock kun je al veel vertrouwen gaan opbouwen, want dat is het wat er bij jullie tekort komt. Niks geen moeilijke figuren en meters lang uitstrekken op een lange zijde.. Gewoon leren zitten, uitademen en genieten... en daarvoor is bijna iedere paddock groot genoeg :j

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 11:46

Enigste optie is ind les, hulp van iemand krijgen.
En ind wat Angela al benoemde, leren zitten en ontspannen :)

Crossss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 21:48

Bedankt voor de reacties.
Les in inderdaad de enige optie, anders ga ik er zeker niet meer op.
Heb meerdere goede dingen voorbij horen komen en ga er zeker wat mee doen.

HBZ: longeren voor het rijden doe ik standaard, maar ze is níet moe te krijgen. Ze is half draver en misschien speelt dit mee, maar ze wordt van longeren alleen maar sneller en oplettender met rijden heb ik gemerkt.

Wat betreft dat afstappen heb ik zeker slechte ervaringen mee gehad.
Paar jaar geleden met dubbele salto van een haflinger afgevallen, waarna ik een klaplong eraan heb overgehouden, dus daar ben ik wel van geschrokken.

Overigens rijd ik ook op een manege, daar gaat alles goed.
Op verschillende paarden, waar ik ook niet zo zenuwachtig ben op die manier als bij mijn eigen paard.

Jammer dat het in de jaren zo is gegaan, maar ik zal er aan gaan werken het weer op te pakken.
Mocht dít nog niet lukken of mist de klik in zijn geheel, dan zal ik overwegen haar te verkopen.

Bedankt!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 22:19

idd enige oplossing is les nemen.
iemand die naar je toe komt, privéles dus, of jij die op een vreemd paard gaat lessen bijde situaties kunnen veel hulp brengen.

Mandy241

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 13:43

ga er niet meer alleen op. Gewoon iemand er bij de komende tijd, totdat je zelf helemaal weer durft. Anders rij je over een tijdje misschien niet meer.

orlys_dream

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 14:00

Wat goed dat je hulp wil hebben. Het is al gezegd, maar lessen is het enige dat gaat hulpen, denk ik. Zo, les thuis (en niet alleen rijles, maar ook lessen in grondwerk) en ook les voor jezelf ergens anders, zoals je al doet. Als je op veel verschillende paarden kunnen rijden (en blijven zitten als er iets gebeurd) dan zal je op een andere manier op je eigen paard gaan zitten. Springles is ook een goeie -- goed voor je zelf-vertrouw en je balans. Als niemand anders heeft je paard gereden in de laatste 5 jaar, dan zou ik overwegen om haar door iemand laten rijden -- een een sort africhtings 'refresher course' -- zo dat het ook voor je paard duidelijk is wat wordt verwacht van hem. Je komt er wel, ook duurt het even. Succes!

Crossss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 18:14

Bedankt!
Afgelopen maand heeft er iemand een buitenrit mee gemaakt. Dit ging uiteraard helemaal goed, ze is ook gewoon braaf, maar ze voelt feilloos aan of je bang bent.

Op manege paarden en pensionpaarden gaat het rijden prima.
Ook als ze 'ervan door gaan' of bokken, vind ik niet zo'n probleem. Komt denk ik ook omdat ik met mijn eigen paard alles alleen moet doen, wat het natuurlijk een stuk gevaarlijker maakt.

Springen doe ik al een hele tijd en zou ik graag verder in willen komen.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 19:01

Maar wat doet jou paard dan anders dan de manege paarden die ook bokken ed?

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 07:01

heb je niet de mogelijkheid om je paard een tijdje op de manege te zetten? Dan kun je een tijdje met begeleiding rijden tot je zelf weer genoeg vertrouwen hebt....

Crossss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 09:42

Ramanoff: Het verschil is de begeleiding. Op de manege rijd ik in een bak en niet in het bos. Als er iets gebeurt, zijn er genoeg mensen bij. En de paarden zijn altijd meer opgevoed en bereden dan mijn paard, dus de kans is misschien nog iets kleiner dat er iets mis gaat.

mag: Helaas gaat dat voor mij niet helemaal werken. Heb het zeker overwogen, maar het is toch best duur per maand en naast mijn studie kost dat ook veel tijd om steeds heen en weer te rijden (thuis staan namelijk nog meer paarden die ik ook moet verzorgen).