Op stal waar ik eerder mijn eigen paardje had staan en nu nog een bijrijdpaard heb, mag ik sinds kort op een oudere fokmerrie van de stalbaas rijden. De merrie is 19 jaar en zo'n 10 jaar niet onder het zadel geweest. Ik heb er nu 3 keer eventjes opgezeten en ze voelt zo goed als groen. Ze is superbraaf en doet goed haar best, maar bijv. een stuur zit er nog niet op, ze begrijpt gewoon nog niet wat je bedoelt.
Nu loopt ze(altijd, maar vooral ook wanneer ze los loopt), met haar rug behoorlijk weggedrukt en haar hoofd in de lucht. Ze heeft nauwelijks bespiering en een lichte onderhals. Tot nu toe heb ik, om te voorkomen dat ik deze houding bevestig zegmaar, zonder teugelcontact gereden. Ik ben van plan om dit te blijven doen totdat ze haar balans onder het zadel een beetje heeft gevonden, en als het zover is wil ik beginnen met het activeren van de achterhand en uiteindelijk voorwaarts-neerwaarts rijden. Ik heb allemaal geen idee hoe snel het zal gaan, maar ik neem uiteraard de tijd

Nu is mijn vraag: kunnen Bokkers hier iets zinnigs over zeggen? Ervaringen, tips? Kan ik iets beter niet of juist wel doen?
Ik ben benieuwd! Alvast bedankt