Galopswissel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Basboo

Galopswissel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 18:29

Ik heb een bijrijdpaard, het is echt een heel lief beestje, maar ik heb een probleem met de galop. Telkens als we bijvoorbeeld in de rechter galop zitten (niet contra, maar gewoon op de rechterhand) dan springt ze over naar links en andersom. Op de volte doet ze dat niet. Vaak rijd ik haar als ze wisselt meteen terug en spring ik weer aan in de galop, maar daarna springt ze meestal zo weer over, en soms dan staakt ze en springt ze helemaal niet meer aan.
Wat moet ik doen om haar in de goede galop te houden?

Basboo

Re: Galopswissel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 18:49

Niemand?

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 18:50

AmberBeauty schreef:
Niemand?

geduld... :o > in volte in juiste galop blijven is logisch voor een paard...

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 18:51

Rustig, het staat er nog maar net op.

Heb je wat meer info over het dier, niveau van paard en ruiter, etc?

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 18:54

kleinvosje schreef:
Rustig, het staat er nog maar net op.

Heb je wat meer info over het dier, niveau van paard en ruiter, etc?

Ben soms wat ongeduldig :+
Niveau paard: L2 (heeft wel oefeningen geleerd uit Z2 bijvoorbeeld de vliegende galopswissel, dus)
Niveau Ruiter (ik):L2

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 18:56

Het is lastig om er een oordeel over te vellen of een advies over te geven zonder beeld materiaal. Het kan zijn dat je paard heel gevoelig is op de hulpen, en bij het minste of geringste omspringt. Denk hierbij dan aan gewichtsverplaatsing of been iets verleggen.
Het kan ook zijn dat het dier een bepaalde galop gewoon makkelijker vindt, en daarom graag overspringt.

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 18:59

kleinvosje schreef:
Het is lastig om er een oordeel over te vellen of een advies over te geven zonder beeld materiaal. Het kan zijn dat je paard heel gevoelig is op de hulpen, en bij het minste of geringste omspringt. Denk hierbij dan aan gewichtsverplaatsing of been iets verleggen.
Het kan ook zijn dat het dier een bepaalde galop gewoon makkelijker vindt, en daarom graag overspringt.

Dat tweede klopt denk ik niet helemaal. Ze springt namelijk beide kanten op om.
Ik rijd zelf nu op L2 niveau en sommige dingetjes uit de M, ik weet dus nog niet wat je precies voor galopswissel moet doen. Misschien geef ik zonder dat ik het weet de hulpen ervoor.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:00

Dat zou zo maar kunnen ja. Heb je les? Laat je instructrice dan eens kijken op welk moment hij omspringt, en je erbij helpen het te voorkomen.

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 19:01

kleinvosje schreef:
Dat zou zo maar kunnen ja. Heb je les? Laat je instructrice dan eens kijken op welk moment hij omspringt, en je erbij helpen het te voorkomen.

Ik krijg vanaf volgende week 1x per 2 weken priveles. Ik voel het zelf wel als ze wisselt, maar ik weet niet of dat aan mij ligt? Wat zijn de hulpen voor galopswissel?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:02

Voornamelijk omstellen en andere beenhulpen. Als het paard erg goed aan de beenhulpen is, is dat meestal al voldoende om te wisselen.

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 19:03

kleinvosje schreef:
Voornamelijk omstellen en andere beenhulpen. Als het paard erg goed aan de beenhulpen is, is dat meestal al voldoende om te wisselen.

Dus ik moet vooral heel met mijn binnenbeen werken?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:04

Ik denk dat je bedoelt heel weinig? Ja dat klopt. Mogelijk werk jij erg veel in met je binnenbeen om em op de hoefslag en door de hoek te krijgen/houden, dat ziet hij als wisselhulp.

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 19:07

kleinvosje schreef:
Ik denk dat je bedoelt heel weinig? Ja dat klopt. Mogelijk werk jij erg veel in met je binnenbeen om em op de hoefslag en door de hoek te krijgen/houden, dat ziet hij als wisselhulp.

Ja sorry, ik vergat het woordje weinig te typen :z
Maar moet ik dan gelijke druk op beide teugels houden en handen iets naar buiten verplaatsen?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:08

Je moet em goed in de juiste stelling en buiging houden, en buitenbeen achter de singel houden om de juiste galop te onderhouden. Binnenbeen is stil, werkt alleen in als nodig is.

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 19:10

kleinvosje schreef:
Je moet em goed in de juiste stelling en buiging houden, en buitenbeen achter de singel houden om de juiste galop te onderhouden. Binnenbeen is stil, werkt alleen in als nodig is.

Hoe laat ik haar dan hoefslag volgen? Want als ik niks doe, dan springt ze gewoon over. Ik moet dus als ik het goed begrijp met het buitenbeen aandrijven als dat nodig is en stelling naar binnen vragen?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:12

En dat is dus iets waarbij een instructrice terplekke je moet helpen, dat kan zo van een scherm niet. Ik kan niet zien hoe je rijdt, wat je doet, wat het paard doet etc. Stelling heb je altijd naar binnen, hoefslag volgen doe je op je zit en buitenteugel in contact, binnenbeen grijpt in als nodig. Ik heb het vermoeden dat je heel erg met je buitenteugel en je binnenbeen doet, waardoor je contrastelling krijgt en het binnenbeen als wisselhulp gezien wordt.

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 19:16

kleinvosje schreef:
En dat is dus iets waarbij een instructrice terplekke je moet helpen, dat kan zo van een scherm niet. Ik kan niet zien hoe je rijdt, wat je doet, wat het paard doet etc. Stelling heb je altijd naar binnen, hoefslag volgen doe je op je zit en buitenteugel in contact, binnenbeen grijpt in als nodig. Ik heb het vermoeden dat je heel erg met je buitenteugel en je binnenbeen doet, waardoor je contrastelling krijgt en het binnenbeen als wisselhulp gezien wordt.

Ik zal het nog wel een paar keer proberen goed te oefenen, en verder vooral afwachten op die privelessen. Heel erg bedankt :D

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 22:29

Het is goed dat je binnenkort toch weer privéles krijgt.
Maar ik vind dat iemand die zegt over zichzelf dat hij op niveau L2 rijdt , en uitkijkt naar de M , die zou dit eigenlijk al perfect moeten kennen. Het is niet normaal dat iemand van dit niveau , de vraag moet stellen hoe de juiste galop hulpen weer juist zijn.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 22:56

Als hij correct is opgeleid mbt wissels zal hij wisselen als je binnenbeen iets naar achter gaat.
Een paard moet namelijk aanspringen als je buitenbeen naar achter gaat. Je zit dan dus bv in linker galop maar als jij pernongeluk je binnen been wat naar achter legt oid icm recht ipv stelling naar links zal hij changeren. Probeer anders meer schouder voor te rijden (schouder in galop iets naar binnen en stelling naar binnen (licht!)) en Zorg dat je buitenbeen naar achter blijft liggen! En je binnenbeem op "rust" bij singel. Ook aandrijven doe je met buitenbeen.