fries leren lang en laag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loempia93

fries leren lang en laag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 18:21

De titel zegt het al hoe krijg ik mijn fries lang en laag?

Ik heb haar nu bijna een jaar en ze gaat echt met sprongen vooruit, maar het lukt me niet goed om haar lang en laag te rijden. Ze komt wel 'lager' maar blijft met haar neus richting haar borst, en zelfs dan loopt ze na een paar passen weer omhoog. Ze zit ook best vast in haar hals, dat zal natuurlijk ook een rol spelen. Daar ben ik ook aan aant werken.

Ik heb geen les, heb nog niemand kunnen vinden die ervaring heeft met friezen en kan het nu ook even niet missen om 40 euro per week kwijt te zijn aan lessen. (als iemand iemand kent die mij kan helpen voor een redelijke prijs, paard staat in Cadier en keer Limburg)

alvast bedankt voor de tips!!

Neskolay

Re: fries leren lang en laag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 18:29

TS: Tja hoe leg je dat uit, dat is echt een kwestie van goed aan het been rijden van achter naar voor, zolang de achterhand niet meegaat gaan ze voor ook niet (ontspannen op de juiste manier) laag.
Met mijn fries kost het me ook veel moeite, die begint er de laatste weken steeds meer achter te kruipen, ook al zou ik alles losgooien bij wijze van :')

Ik probeer zo licht mogelijk in mijn hand te zijn, goed mee te geven nadat ik mijn hand sluit en open, goed mee naar voren geven maar niet losgooien.
Ben zo licht als een veertje in mijn handen en heb hem goed aan mijn been.
Nu is de mijne nog eens mega voorwaarts dus is echt zoeken naar een tussenweg.

Daarbij heb ik ook superles waarin we dit steeds trainen, ik denk dat dit wel het belangrijkste is zodat je ook iemand hebt die jullie als combinatie ziet en aanwijzingen geeft die bij jullie passen en je dit thuis kan verder oefenen.

Hier kun je goed zien hoe we eerst beginnen en later afsluiten:
[RIJ-ITP] Haiko nu alweer 2,5wk ohz! Hij gaat met sprongen vooruit!

In het begin:
Afbeelding

Na een 20min:
Afbeelding

We zijn inmiddels alweer een maand verder en gaat weer veel beter.

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 18:43

dat ziet er goed uit! Ik weet dat lessen heel belangrijk zijn en ben ook hard op zoek naar iemand.
Ik longeer haar minstens 2x in de week met pessoa om haar achterhand eronder te krijgen, want dat was indd ook een probleem. inmiddels gaat dat echt goed!
Ze is nu inmiddels 15 en is altijd met een harde hand gereden, omdat ze hier zo goed op reageerd heb ik ook de neiging om hard in mijn hand te zijn, ik probeer er echt op te letten maar het is nu nog zo moeilijk om door te komen.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 18:49

Pessoa is idd ook heel goed, longeer in de mijne ook regelmatig mee.
Voordeel van mijn fries is dat het nog een jong ding is en nu bij mij voor het eerst echt aan het werk moet, het is makkelijker paarden meteen iets aan te leren dan af te leren.
Jammer dat ze zo gereden is, maar met goede les moet het vast goedkomen!

Oefenen oefenen oefenen :)