Paard gooit gewicht naar binnen in de galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MisticRider

Paard gooit gewicht naar binnen in de galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 20:44

Galop is al een tijdje een probleem. Maar eerst was er zo veel werk dat we daar niet aan toe kwamen. Nu is de stap helemaal op orde, en de draf is ook al stukken verbeterd! ook springt hij ondertussen goed aan in galop (de goede galop) en kan ik normaal remmen. Nu wil ik naar stelling, buiging en nageven in de galop toe.
Op het moment dat hij in galop zit, gooit hij zijn hoofd in de buitenstelling, en gaat met al zijn gewicht in mijn binnenbeen "hangen".
Als ik stelling vraag gaat hij een volte in, maar houd hij zijn hoofd nog steeds naar buiten. Hoe meer ik binnenstelling vraag, hoe kleiner de volte word. Maar zijn hoofd geeft niet mee. Door die buitenstelling gaat hij ook harder lopen. Een enkel keertje gaat dat koppie heel iets naar binnen, dan loopt hij gelijk stukken beter! hij draagt, komt terug in tempo, en rijd veel fijner.

Hoe kan ik hier het beste op reageren? hebben jullie nog tips?

Anoniem

Re: Paard gooit gewicht naar binnen in de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 20:46

Korte stukjes galopperen. Je paard geeft in grote mate aan dat hij er nog niet klaar voor is, dat kan mede met balans te maken hebben. Galoppeer dus lekker rechtuit, zodra hij recht is ga je weer terug naar draf. Bouw het rustig op.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 20:49

Eigenlijk is dat heel logisch. Een paard gooit van nature in de bocht het gewicht op de binnenschouder en heeft dan het hoofd nodig als evenwichtsbalk en gooit die dus naar buiten.
Hoe hoger het tempo hoe meer het naar voren komt, dus in dit geval in de galop veel duidelijker merkbaar als in de stap/draf.
Op moment dat jij stelling vraagt, vraag je het hoofd nog meer naar binnen. Maar daarmee trek je eigenlijk nog meer gewicht op die binnenschouder, word logischerwijs de volte kleiner en gaat ze sneller lopen om haar balans te houden.

Zaak is dus om je paard goed te gaan rechtrichten in alle gangen en beide kanten op. En het gewicht van de binnenschouder afhalen en daarna pas stelling vragen.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 20:51

Ik lees even mee omdat ik soort van met hetzelfde probleem zit. Zodra de galop eraan komt merk ik dat mijn pony zich tegen mijn been aan drukt. Ben ook benieuwd naar de tips die je krijgt!

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 21:03

Joolien schreef:
Korte stukjes galopperen. Je paard geeft in grote mate aan dat hij er nog niet klaar voor is, dat kan mede met balans te maken hebben. Galoppeer dus lekker rechtuit, zodra hij recht is ga je weer terug naar draf. Bouw het rustig op.

Maar ja, wat ik me dan afvraag, wanneer is hij er wel klaar voor? want ik stuntel hier toch al lang mee. En hij word nu toch al enige tijd intensief bereden, en betuigt. Hij is dan ook wel al 8. Dus ik vraag me dan af, hoe krijg ik hem er wel klaar voor? want uitzichzelf gaat dat blijkbaar niet gebeuren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 21:04

MisticRider schreef:
Joolien schreef:

Maar ja, wat ik me dan afvraag, wanneer is hij er wel klaar voor? want ik stuntel hier toch al lang mee. En hij word nu toch al enige tijd intensief bereden, en betuigt. Hij is dan ook wel al 8. Dus ik vraag me dan af, hoe krijg ik hem er wel klaar voor? want uitzichzelf gaat dat blijkbaar niet gebeuren...

Dan moet je eens verder gaan kijken of er niet iets blokkeert in het lijf. Een scheef bekken kan een paard ook heel erg belemmeren in de galop.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 06:38

Paaseieren rijden (hoe toepasselijk voor deze tijd van het jaar :D ), je rijdt in galop de volte op met de buiging en stelling die je wilt (proberen, gewoon een lichte hulp blijven geven) en zodra je voelt dat hij tegen het binnenbeen opvalt, stel je recht en rij je gewoon verder in galop tot de controle over zijn lijf er weer is, dan vraag je terug buiging en stelling om een stuk volte te doen tot hij het weer af laat weten. In het begin slaan je figuren nergens op natuurlijk, maar in toenemende mate kun je meer sprongen in galop in buiging laten maken. Probeer zeker in te grijpen voor hij echt al in buitenstelling zit maar ga ook niet teveel aan de binnenkant werken, je trekt hem alleen maar meer uit balans.
Ook zeker kijken of het respect voor je binnenbeen er in alle gangen wel is (dus kun je al proberen in stap en draf, kun je bijv. wat wijken of de volte vergroten alleen op je binnenbeen, met je binnenbeen het paard dieper de hoek in drukken?) Zo kun je ook in galop werken, de volte en hoek zal nog wat moeilijk zijn maar je kunt wel de driekwartlijn op galopperen vanaf de korte zijdes, en kijken of je hem met je binnenbeen naar de hoefslag kunt rijden (opletten dat je geen diagonalen rijdt natuurlijk, dat het echt opzij springen voor je binnenbeen is).

Als je zoals Paulusjoh met het probleem kampt dat hij al voor het aanspringen tegen je binnenbeen indringt, dan spring je aan in galop vanuit het wijken voor het been. Gaat helemaal niet om een correct wijken, maar dat hij los van je binnenbeen en goed aan je buitenteugel is, dat moment kies je om aan te springen (en dan moet hij uiteraard prompt op je been galopperen). Een andere oplossing is in draf een volte 8 meter rijden (dus nog kleiner dan halve baan) en zodra je aan de binnenkant bent (kant van de middellijn) spring je aan en rij je in galop de volte af. Let op, hiervoor moet je paard dus wel al vlot aan willen springen, want de korte wending heeft een remmende werking. Maar hij is al gebogen voor je, en moet ook gesloten aanspringen. Is je paard in draf al iets verder afgericht, kun je ook vanuit schouderbinnen aanspringen maar dan moet het op de juiste kant aanspringen goed bevestigd zijn want het lokt wel een beetje verkeerd aanspringen uit dus een jong dier kan erg in de war raken.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 08:33

@urielle, Hier ga ik mee aan de slag! ik heb toevallig gister heel veel op het wijken gewerkt (niet zo zeer om een mooie oefening te maken, maar om hem echt voor mn binnenbeen op zij te gaan. Dit gaat 80% van het rijden in draf goed, maar als ik figuren ga rijden waar hij niet over na kan denken (bijvoorbeeld vroeg afwenden, een meter of 10 wijken voor mn binnen been, en dan ineeens een halve volte de andere kant op) dan is mijn binnenbeen weer als een vliegje. Daar valt hij dus compleet door heen! Maar in de meeste gevallen gaat dit nu goed. We zijn er ook nog druk mee aan het oefenen. In stap is hij helemaal voor elkaar.

Soms gaat hij zelfs voor het aanspringen aan de klier (als ik de hulp geef, eerst gewicht in mn been hangen, dan harder gaan, dan aanspringen) Dan laat ik hem een stukje galopperen, dan neem ik terug, en probeer ik het opnieuw. Het is ook een hele kunst om hem op de hoefslag te houden, want hij wil er het liefste van af. Als ik op buitenrit galoppeer heeft hij nergens last van, en loopt hij gewoon lekker!

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 17:37

Ik ben met de oefeningen aan de gang gegaan.. maar hij doet eigenlijk gewoon het zelfde... kop naar buiten en rennen maar. Wel werkt het voor het aanspringen goed, hij springt netjes aan, en als hij uit de galop komt loopt hij ook al veel sneller weer mooi rond en in de juiste stelling & buiging!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 10:35

Geef je paard de tijd. Je kan niet verwachten dat die het na 5 dagen meteen perfect doet.
Ik mis eigenlijk ook de instructeur in dit verhaal.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 10:51

ik kreeg mijn paard in november en liep tegen ditzelfde probleem op.
Ik merk nu de laatste weken pas dat het steeds beter gaat.
je paard heeft nu eenmaal niet meteen de bespiering.

Ik heb vooral veel aangesprongen vanuit schouder binnen en ben voltes gaan openen en sluiten.
Als ik rechtdoor ga en ze gaat rennen dan zet ik haar weer op de volte.
Verder heeft het gewoon ook tijd nodig.
Met tijd en les komt het zeker vanzelf goed!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 12:27

MisticRider schreef:
Ik ben met de oefeningen aan de gang gegaan.. maar hij doet eigenlijk gewoon het zelfde... kop naar buiten en rennen maar. Wel werkt het voor het aanspringen goed, hij springt netjes aan, en als hij uit de galop komt loopt hij ook al veel sneller weer mooi rond en in de juiste stelling & buiging!

Gaat ze direct in de eerste galopsprong rennen of begint het na een half rondje oid?

Chantal_00

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 15:57

Als hij gewoon de hoefslag af springt, is hij niet goed aan je binnenbeen.
Ik zou in stap en draf wijken voor dat been, en voltes openen en sluiten... :)

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 14:51

Gini schreef:
Geef je paard de tijd. Je kan niet verwachten dat die het na 5 dagen meteen perfect doet.

Ik heb vanavond weer les!

ijssnuiver schreef:
MisticRider schreef:

Gaat ze direct in de eerste galopsprong rennen of begint het na een half rondje oid?

Als het ff kan gaat hij al rennen als ik maar aan galop denk, maar ik ben daar vrij streng in geworden, we gaan pas naar galop als hij op mijn zit rustig en beheerst loopt. Maar dan is het wel: Galophulp? Rennen!

Gini schreef:

Klopt, dat verwacht ik ook helemaal niet. Maar er veranderd gewoon helemaal niets zegmaar. Ik heb niet het gevoel dat ik binnenkom, hij dendert gewoon lekker verder zonder ook maar een moment aan mij te denken...