Lopen kl*ten in de aanleuning en van daaruit naar erger..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Lopen kl*ten in de aanleuning en van daaruit naar erger..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 18:20

Ben net begonnen bij een nieuwe instructeur en uiteraard leg ik het daar ook voor, maar misschien hebben jullie ook nog wat zinnige toevoegingen of ideeen:

Met een van de dieren zit ik al een tijdje in een rijdip. Eigenlijk is het een superfijn beest om te rijden en ik heb er ook echt lekker mee gereden. Sinds vorige nazomer/herfst kregen we ineens problemen met wondjes aan de mond en de snuit - op diverse plekken, voor het bit, van de sperriem, van de neusriem... Veel gewisseld van bitten om het op te lossen, allerhande smeerseltjes. Rijden of longeren interesseerde ook niks, aan de longe gooide hij met zijn hoofd en sprong zo hard tegen het bit in tot hij zijn mond kapot had. Enfin, in november werd het echt te gek, heb hem op rust gezet tot het genezen was. Toen even bitloos gereden, toen ging het eerst ook nog kapot maar uiteindelijk na een hele tijd rust was het dan toch genezen. Weer gelongeerd toen de vorstperiode pasgeleden voorbij was en weer kapot. Uiteindelijk bleef het probleem niet het bit te zijn maar de neusriem, met een extra brede Engelse neusriem en rondom dik in het lamsvel bleef het heel dus ik weer aan het rijden.

In het begin was hij natuurlijk onzeker en sloeg hij de eerste seconden een paar keer met zijn hoofd, ondervond dat het geen pijn deed en ging weer lekker aan het lopen. Behalve dat de routine er niet zo meer was en dat het dus allemaal wat laag en diep was en soms instabiel, no prob.

Nou ben ik ook weer gaan lessen en de nieuwe instructeur vond (terecht!) dat hij achter meer aan de gang moest dus vooraan even de boel de boel gelaten en hem sneller aan het been maken en blijven controleren of hij wel aan het sjouwen blijft. En niet letten op alles wat er eventueel als probleem opduikt, tegen de hand of juist hangen of scheef gaan lopen of alles wat mijn aandacht weer afleidt van dat actieve achterbeen. Het was ook idd zo dat als hij maar genoeg liep onder me hij vanzelf een fijne aanleuning aanbood en hoppa, in de lage lijn waren we vertrokken. Meer in de oprichting, och, dat kwam dan wel in een later stadium weer.
Enfin, enkele lessen verder helemaal geslaagd in de opzet, hij is een stuk beter weer aan het been, ik kan weer gewoon helemaal met een los been rijden, alleen in stap is hij nu een beetje aan het overreageren, zodra ik eraan kom is hij al weg in draf.
Maar nu hebben we een nieuw probleem. Hij gaat onder me uit lopen en komt niet meer terug op verzoek (moest ik opvangen met kleine hulpen, maar dan steekt hij dus vrolijk zijn middelste hoef tegen me op). Dat is nog wel op te lossen an sich maar daaraan voegde hij dan weer toe om ineens een andere kant op te schieten en zonder grof inwerken krijg je hem dus echt niet meer de juiste kant op of stilgezet.
En dan het allerfrustrerendste: heb ik dat deel weer min of meer onder controle, dan gooit hij zijn kop omhoog, mond open, tong eruit en ik zit er voor de kat zijn viool op.
Morgen heb ik gelukkig weer les en kan ik het voorleggen, maar ik word zo moedeloos nu met rijden, ik wil mijn fijne brave makkelijk te rijden beest van vorige jaren weer terug!

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 18:52

Heb je al naar het gebit laten kijken door een paardengebitsverzorger?

Urielle

Re: Lopen kl*ten in de aanleuning en van daaruit naar erger..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 18:57

Hij is ten tijde van de bitproblemen (dus ergens rond oktober/november schat ik) gecontroleerd en hoefde niet behandeld :j Verder krijgt hij gewoon een jaarlijkse check up, tot dusver hebben ze meen ik ook nooit veel meer hoeven doen dan wat vijlen voor kleine haakjes.

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 19:03

Idd. gebitscontrole, maar dit gedrag past ook goed bij een niet passend zadel. Te veel druk op de schouders en je paard probeert hiervoor weg te lopen. Omdat hij een een tijdje op rust heeft gestaan, zijn er misschien enkele ongewilde kilo's aangekomen en dan is er de kans dat het een beetje is gaan knellen.
W.b.t. de gevoeligheid rond de neus en mond, misschien een homeopaat/natuurgeneeskundige eens laten bekijken.
Succes.

http://www.zadelpasservicelibertad.nl

sal01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 19:05

Ik denk dat het een balans probleem is. Als er een probleem met het evenwicht is proberen paarden dat vaak of aan de voorkant op te lossen (met hoofd slaan) of door steeds sneller te gaan lopen.
Dit kun je oplossen door rechtrichtende arbeid en het sterker maken van de achterhand.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 19:16

Bedankt, het zadel moet idd binnenkort zeker nog eens nagekeken, ik wou eerst weer wat meer bespiering erop want uiteraard is er na de tijd niet trainen wel wat kwijtgeraakt, maar ik zal morgen in overleg met mijn instructeur gaan over de pasvorm van het zadel, misschien toch maar gelijk laten doen.

De balans is ook zeker niet wat het moet zijn :j maar ik vraag me wel af waarom hij voorgaande jaren nooit dergelijke problemen heeft gemaakt. Ik heb hem zelf zadelmak gemaakt destijds en we kennen elkaar dus erg goed, hebben alles samen opgebouwd. Eerder was hij ook juist eerder sneller te traag in tempo en tegen het been aan het reageren dan het loperige, vluchterige type.

Het voelt voor mij een beetje aan alsof hij door het 'nieuwe aandachtspunt' ook van mij uit een nieuwe manier heeft ontdekt waardoor ik hem niet aan het werk kan zetten (want ik heb hier dus weinig antwoord op moet ik eerlijk bekennen, ik heb ook helemaal geen trek om zijn mondhoeken open te raggen)

sal01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 19:37

Ik herken je verhaal helemaal, inclusief het te trage tempo en tegen het been van vroeger en het wegrennen van nu. Ook mijn paard ging na verloop van jaren steeds slechter lopen. Pas nu leer ik hoe het rechtrichten eigenlijk werkt en waarom een paard dergelijke reacties vertoont. Je kunt het inderdaad zien als dat hij zich onttrekt aan het werk maar alleen omdat hij waarschijnlijk het gevraagde nu niet kan en op deze manier probeert zijn evenwicht terug te krijgen. Zie het als dat je zelf over een plank van een slootje moet lopen met een kind op je nek. Het eerste wat je tegen het kind zegt is: stil zitten! Als je kind vervolgens niet stil zit, wat doe je dan? Precies, sneller lopen in de hoop dat je de overkant haalt.

sal01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 19:39

Hiermee bedoel ik overigens niet dat je niet stil zit, maar dat je paard moet leren in de juiste houding zijn evenwicht te bewaren. Iets wat lang aan kan, blijft niet altijd goed.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 19:49

Ik ga het er morgen eens over hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 20:05

Ik zou eens gaan kijken waarom je paard onder het werk uit wilt komen. Hij heeft daar een goede reden voor denk ik aangezien hij nog al heftig reageert. Dus zadel nakijken, rug nakijken, etc.
Daarna kun je pas kijken hoe je het op gaat lossen, maar je paard geeft imo serieuze signalen af, ernaar luisteren is dan de beste oplossing.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 20:05

Ik had met die van mij een beetje dezelfde problemen. Lang laag, geen problemen. Heerlijk paard. Maar toen moest hij wat meer in de oprichting en toen ging het mis. Zo vanuit het niets steigerhupjes, opeens de andere kant op vliegen of onder mij vandaan rennen, tot gevaarlijk aan toe. Bleek later dat hij scheef in zijn bekken was en dus het gevraagde niet kon doen. Ik heb er iemand bij gehad en nu loopt hij zonder problemen in de oprichting, doet sb en travers. Terwijl hij daarbij eerder behoorlijk in verzet kwam.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 20:15

Dat vind ik dus idd heel moeilijk te beoordelen Joolien :j Is het omdat we eerder gewoon lekker probleemloos hebben gereden en hij door de problemen met die neusriem heeft ontdekt dat rijden niet altijd leuk is (heeft tenslotte pijn gedaan, tenminste het hoofdstel aan)? Omdat hij een tijd vakantie heeft gehad en nu met de nieuwe instructeur weer echt aan de bak moet terwijl ik afgelopen tijd 'te makkelijk' en vrijblijvend heb gereden? Of zou hij idd - misschien door het wegvallen van spieren of wat dan ook - last hebben van zijn zadel, van zijn rug, van...? (want er is natuurlijk best wat te onderzoeken, en zelfs als er iets gevonden, is het niet zeker dat dat het probleem verklaart, want hij heeft het pas sinds een week uit de kast getrokken dus er kan ook een combi aan de hand zijn)

Pally, hij hoeft van mij nog niet eens de oprichting in, ik besef dat we even een pas op de plaats moeten maken en dat ik niet kan verwachten dat hij zomaar even na de vakantie hop de verzameling in te rijden is, het is al bij simpelweg lang en laag rijden! :oo Voorheen was het hoger of lager instellen geen issue voor hem trouwens, hij heeft altijd een erg makkelijke aanleuning gehad. (wrs. vandaar dat het me nu zo frustreert :+ )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 20:28

Ik ben zelf van mening dat er een bepaalde grens is tussen uitproberen en staken. Zoals ik het bij jou hoor (tong eruit, hoofd omhoog, loperig) denk ik dat hij het wel probeert maar niet kan, gezien de heftigheid van het staken. Misschien vraag je wel teveel, probeer het anders meer te doseren en de grens nog niet op te zoeken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 23:38

Het klinkt alsof je te weinig met je zit doet.
Bij een traag paard kun je wel rijden zonder zit, die komt wel terug op jouw teugelhulpen alleen.
Maar als je een iets gevoeliger paard hebt en hij is ineens heel vlot aan het been dan moet je tegenhouden en hij pikt het niet als je dat in de mond doet.
Dus op je kont en leren terugrijden op je zit.
Daarnaast moet je nooit vasthouden, als hij zijn neus in de lucht steekt en tong eruit gooit ben je héél erg aan het vasthouden. Laat los!

Maar eerst maar eens een tandarts, er kan in korte tijd genoeg veranderen, als je problemen hebt met aanleuning ALTIJD eerst een tandarts erbij. Ligt je zadel nog goed? Heeft hij geen last van de rug of hals?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 23:53

Gefeliciteerd met je verjaardag, maak er een mooie dat van.

Als ik het verhaal zo lees dan ligt je probleem niet aan je zadel of je bit, maar is het simpelweg zo dat je paard je been niet accepteert. Als je paard onder je vandaan loopt, dan moet (ik bedoel ook echt moet) je dat oplossen met je been eraan. Je paard probeert echter om alles eraan te doen dat jij je been vooral niet gebruikt en wegrennen werkt daar vaak goed voor omdat de meeste ruiters in reflex er af blijven. Je zou dus kunnen proberen om dit probleem op te lossen terwijl je met je been blijft inkomen totdat je paard het accepteert. Hij heeft waarschijnlijk een beetje moeite met zoveel inspraak, maar daar kan hij in korte sessies aan wennen. Ook als hij tegen de hand, over het bit, met zijn kop bij jezus op tafel gaat, in blijven komen met je been totdat hij toegeeft dat jij dat allemaal bepaalt. Met je been rijden, meeveren in je hand en zeker niet via het bit ingrijpen tenzij dat voor je veiligheid is. Het is even kijken wie er het meeste geduld heeft, maar als het goed is ben jij dat.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 06:21

anneliesdj: hij kan in principe terug op zit (of gewoon alleen een keer uitblazen met je adem) maar dat doet hij dus allemaal niet meer, hij sjouwt stug door alsof je er niet op zit. Dan kan hij het niet leuk vinden als ik hem in zijn mond terugneem, maar ik vind het een stuk minder om ergens ter hoogte van de stallen (thuis) of buiten (losrijterrein) uit te komen. Dan gaat het imo gewoon te ver, hij neemt de hele regie over! Hij gaat zijn kop omhoog dus pas doen op het moment dat je ophoudingen maakt (op dat moment hang ik echt nog niet, als ik ineens de andere kant op ga wel moet ik eerlijk zeggen), want met zijn kop hoog en zijn tong eruit kan ik nergens meer mee inwerken, niet met zit, niet met hand, alleen je been maar aan een been aan de buitenkant dat nog probeert terug te sturen heeft hij op dat moment dus echt schijt.

Lovely bedankt voor de felicitatie,ik heb ookzeker een mooie dag gehad met het mooie weer erbij, lekker buiten zitten en dat kan niet altijd eind maart :D :D :D
Ik heb zelf ook meer het gevoel dat het probleem zit dat hij de rijerij van nu niet wil accepteren omdat het wel erg toevallig is dat het nu opduikt nu we net bezig zijn met hem constant actief krijgen in het achterbeen. Ik moet zeker ook zadel en rug nog eens laten controleren binnenkort maar denk dan meer aan een evt. bijkomende factor dan de hoofdoorzaak. Hiervoor zat ik hem teveel te ondersteunen met mijn been (en gaf dus beenhulpen zonder dat hij iets hoefde te doen) dus het been op zich accepteert hij wel, maar dat er nu een reactie wordt gevraagd (en ook een echt actieve met de nodige power }> ) misschien niet. Ik kan ook absoluut wel iets met je post. Helaas heb ik geen afgesloten rijbak dus hij weet ook verrekt goed dat hij me heeft zitten als hij ineens de andere kant opdraait (dat is overigens echt niet ineens snel omdraaien en wegrennen, maar gewoon stug doortanken naar rechts alsof jij niet net vraagt om links te gaan, hij klemt het bit vast en draait gewoon naar rechts)

Ik ben benieuwd hoe het vandaag gaat en wat mijn instructeur straks zegt en laat doen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 11:06

Thank god dat er instructeurs bestaan :+
Ben aan het rijden gegaan en ik doe het rijtechnisch op zich goed zegt mijn instructeur, maar hij speelt een beetje met me omdat ik te netjes wil rijden en hem toch niet op zijn falie geef als hij ineens de andere kant opgaat. Ik geef gewoon teveel opening en gelegenheid doordat ik geen duidelijke grens stel aan zijn gedrag. Ik ben ook veel onzekerder over mijn rijden als vroeger en vermoedelijk breng ik dat op hem over, als ik zelf met overtuiging rij is er nl. ook niks aan de hand, dan grijp ik op veel kleinere punten al in en laat ik het niet eens zo ver komen dat hij gaat spoken.
Mijn instructeur is er even opgegaan en heeft hem volop gelegenheid geboden zijn kunststukje uit te halen en dat deed hij dan ook, instructeur heeft hem even stevig op de rem gezet en omgedraaid en duidelijk gemaakt dat deze ongein niet de bedoeling is. Meneer was nu weer schaapmak -ook onder mij- dus hopelijk houden we dat zo vol.
Het zadel zou geen last moeten geven in die mate dat hij begint te spoken.

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 11:08

eerst zadel nakijken rug laten bekijken een andere tandarts! en dan kan je verder kijken.

inderdaad wat lovely zegt altijd wel je been er licht aanhouden. niet met je been er vanaf gaan rijden.
denk wel aan dat je ho is ho en niet nog 100 meter doorlopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 11:12

Ulissa, het is ook een voordeel dat het niet aan je zadel, hoofdstel, stand van de maan en zijn sterrenbeeld ligt, want je rijderij heb je zelf in de hand en kun je het zelf samen met je instructeur op gaan lossen.

Wat ik met accepteren van je been bedoelde is niet zozeer dat hij er bokkend vandoor zou gaan als je been geeft, maar meer dat hij teveel je been negeert, gewoon omdat dat kan. Daarmee ligt het dus niet zo ver af van wat je instructeur zei.

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 11:29

Tja, paarden klieren niet zeggen ze toch altijd?
Kennelijk vindt hij het leuker om iets anders te doen dan rijden met jou in de bak. Zijn manier van protest tegen iets wat hij niet leuk vindt. Praten kan hij niet, anders zou hij je wel vertellen wat hij wil en waarom.
En kennelijk heeft (had) hij gelegenheid om dit op deze manier te laten merken.
Mochten de problemen verergeren, omdat deze manier van "staken" nu niet meer werkt, dan raad ik je aan om er toch rijtechnisch eens kritischer naar te kijken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 11:58

daar verschillen we dan sowieso over van mening, tuurlijk heeft hij meer zin om op stal te gaan staan vreten, op de wei te gaan staan vreten of maar sullig wat rond te hobbelen dan hard aan het werk te moeten, gelijk heeft ie! Hij heeft er geen enkel praktisch nut voor om zijn lijf intensief (nou ja intensiever :P ) te gaan gebruiken behalve dat het - als ik goed rij - makkelijker is om dat wel te doen. Why on earth zou het voor een paard leuk of nuttig zijn om je achterhand eronder te gaan zetten, met impuls te gaan lopen of vage bakfiguren te gaan lopen? Op zijn best doet ie het uit zichzelf omdat hij aanvoelt dat zijn ruiter blij is met hem als hij het goed doet :D

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 16:23

Urielle schreef:
Pally, hij hoeft van mij nog niet eens de oprichting in, ik besef dat we even een pas op de plaats moeten maken en dat ik niet kan verwachten dat hij zomaar even na de vakantie hop de verzameling in te rijden is, het is al bij simpelweg lang en laag rijden! :oo Voorheen was het hoger of lager instellen geen issue voor hem trouwens, hij heeft altijd een erg makkelijke aanleuning gehad. (wrs. vandaar dat het me nu zo frustreert :+ )

Ik zeg ook niet dat dat bij jou het probleem is, ik wou alleen maar aangeven dat mijn paard met hetzelfde begon op het moment dat ik iets van hem ging vragen wat hij niet eens kon.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 16:31

Het feit dat hij onder je vandaan loopt is vluchtgedrag. Misschien vindt hij het wat moeilijk. Doet hij het meteen in de training of is hij dan al een tijd aan het lopen? Misschien wordt hij dan wat moe of krijgt hij last van zijn spieren.

In ieder geval moet je een ophouding (kunnen) maken als hij onder je vandaan loopt. En ik doe dat altijd maar op één kant, zodat hij zich moeilijker kan vastzetten op het bit. Maar vervolgens laat ik de ophouding ook maar kort duren, want laat je deze te lang duren, kunnen ze zich alsnog vastzetten op je hand of op het bit.

en dan is het dus belangrijk dat het paard ook reageert op mijn ophouding. En als hij niet op een ons reageert, pak ik er 2. Maar als hij niet op 1 kilo reageert, dan pak ik er meer. Hij MOET reageren. En als ik dan een keer hard moet inkomen, tsja, dat doe ik dan maar want wat moet ik anders? Gaan hangen of te veel druk nemen gedurende lange tijd? Dat is nog veel slechter met veel ergere uitwerking (paard gaat hangen op het bit, of op de voorhand lopen, rug vast zetten, etc.).

Dus stel dat je met alleen je buitenhand een fikse ophouding maakt, zo fiks als nodig is om die reactie te krijgen en je laat daarna meteen los, wat doet hij dan? Heb je dat al eens geprobeerd?

Train je hem trouwens wel eens aan de dubbele longe? Dus zonder bijzetten, alleen op de dubbele lijnen en dan laten nageven op de buitenkant, dus naar buiten stellen totdat hij nageeft en dan meer ontspannen en binnen er een beetje bij pakken om te kijken of hij zich ook naar binnen wil buigen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 16:35

Urielle schreef:
Thank god dat er instructeurs bestaan :+
Ben aan het rijden gegaan en ik doe het rijtechnisch op zich goed zegt mijn instructeur, maar hij speelt een beetje met me omdat ik te netjes wil rijden en hem toch niet op zijn falie geef als hij ineens de andere kant opgaat. Ik geef gewoon teveel opening en gelegenheid doordat ik geen duidelijke grens stel aan zijn gedrag. Ik ben ook veel onzekerder over mijn rijden als vroeger en vermoedelijk breng ik dat op hem over, als ik zelf met overtuiging rij is er nl. ook niks aan de hand, dan grijp ik op veel kleinere punten al in en laat ik het niet eens zo ver komen dat hij gaat spoken.
Mijn instructeur is er even opgegaan en heeft hem volop gelegenheid geboden zijn kunststukje uit te halen en dat deed hij dan ook, instructeur heeft hem even stevig op de rem gezet en omgedraaid en duidelijk gemaakt dat deze ongein niet de bedoeling is. Meneer was nu weer schaapmak -ook onder mij- dus hopelijk houden we dat zo vol.
Het zadel zou geen last moeten geven in die mate dat hij begint te spoken.

Kijk...dan heb je duidelijk een goede instructeur die dondersgoed weet waar het zit! Vasthouden die kerel!
Je verteld er niet bij hoe oud het paard is trouwens.
Een 4/5 jarige is natuurlijk heel anders dan een ouder paard die weet waar het allemaal zit.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 16:37

Een instructeur die op je paard kan gaan zitten en het probleem op kan lossen en je kan laten zien hoe je dat moet doen, dat is een goede instructeur.