Paard denkt iets te goed voor me uit ipv mee

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

heleen88

Paard denkt iets te goed voor me uit ipv mee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 18:13

Ik loop steeds tegen het volgende aan,

mijn paard denkt op haar manier heel leuk met me mee maar neemt zelf de touwtjes in handen om vooruit te denken.

ben nu sinds half februari over naar de l1 in het begin ging het nog aardig steeds rond 175/180 maar zit nu steeds onder de 175.

zal het probleem in het kort omschrijven, ze is erg loperig en loopt graag in een (iets te) hoog tempo opzich heel mooi want krijg vaak wel mooie cijfers op mijn gangen alleen als ik mevr, voor F de wending in rij denkt zij al aan middendraf, zet haar motor dus extra aan en ik probeer haar terug te rijden en om x om te stellen wat doet madame vol in protest want dit was niet haar plan, 2x in de proef bij A afwenden en wijken betekend bij het einde van de proef A afwenden ook wijken ipv overgang stap en tussen x en g halthouden en groeten. dus buitenbeen en hand er al extra aan met als gevolg protest want dit was niet haar plan, zo staan er al gauw een paar 4en 3en en had laastst zelfs een 2 omdat ze uit protest stil ging staan en achterwaarts huppelde.

ik ben in de training heel veel bezig met afwisseling en thuis gaat het dan al een stuk beter maar in de proeven is er net dat beetje extra spanning waardoor ik er niet goed aan kan rijden,

mijn vraag aan jullie is zijn er meer met dit probleem en wat deden jullie er aan?

Urielle

Re: Paard denkt iets te goed voor me uit ipv mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 18:30

Ik zou idd veel met wachtoefeningen werken en afwisseling, veel via de middellijn van hand veranderen, op de diagonaal naar stap of halt en misschien zelfs achterwaarts ipv verruimen en ook met schijnovergangen je paard leren om te wachten op jouw hulpen. Maar ik ken het, mijn ene paard moet nu over naar het M maar heeft zo lang L2 gelopen dat ie op wedstrijd in zijn uppie al ging doen wat er gevraagd werd. Die kende precies het verschil tussen thuis proefje oefenen (dan deed ik vaak ineens wat anders :P ) of wedstrijd.

heleen88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 18:38

dank je voor de tips inderdaad eens een overgang terug rijden kan ik eens wat vaker doen en dan hopen dat ze dat dan in de proef niet op eigen houtje gaat doen haha het is best leuk een paard met een slim koppie ze pakt nieuwe dingen heel goed op maar er zit ook een nadelige kant aan bij ons :+

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 18:42

Vaak op ander terrein trainen wil ook nog wel eens helpen.
Verder kun je je instructrice vragen mee te gaan naar wedstrijd dan kan zij misschien aangeven wat er anders gaat dan thuis.

heleen88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 18:54

ja heb ik geprobeerd pieps ze gaat sowieso1 a 2x in de week van huis (les en cursus) maar ik denk dat de spanning van mijn kant dan minder is,

ik heb een keer in de maand een wedtsrijd bij mijn instructrice en daar doet ze het niet omdat dat bekend terrein word zo langzaamerhand denk ik, ik kan haar eens vragen om mee te gaan maar denk dat het lastig word ivm haar eigen wedtrijden en bedrijf ;)

Spookie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:23

Ik heb precies hetzelfde gehad met mijn merrie. Nu geen last meer van, maar je moet ze inderdaad blijven afleiden. Dingetjes die mij geholpen hebben:

Van hand veranderen overgang naar stap/halthouden
Van hand veranderen en er een gebroken lijn van maken
Veel schakelen op 'onverwachte' momenten
A afwenden en dan weer rechtuit, of nog leuker, rechtstellen en de andere kant op wijken :p

En met losrijden op de wedstrijden dit ook volhouden!
Succes!

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:29

Tempocontrole oefenen, daar worden ze meteen ook een stuk gehoorzamer van.
Ik heb net z'n paard, moest altijd zo langzaam draven dat het net op de grens van draven was. Op een gegeven moment zie je ontspanning komen en dan kan je gaan schakelen. Zodra er spanning is, weer terug naar dat rustige tempo.

Spookie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:34

Pentax: inderdaad hier hetzelfde!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:43

Proefjes niet meer oefenen thuis met het paard maar alleen voor jezelf met boekje op de bank. Scheelt alweer in het onthouden voor het paard. Verruimingen iedere keer op andere plek rijden. Op de diagonaal geen verruimingen meer rijden voorlopig maar gewoon in tempo houden of overgang maken naar stap, halthouden achteruit b.v. en wegdraven.
Loperigheid onder controle krijgen begint al met opstappen en dan stil zetten. Net zo lang tot ze ontspant. In het begin worden ze daar heter van (althans de mijne) maar het werkt wel. Zelfs met wedstrijden liet ik haar net zo lang stil staan voor de start totdat ze helemaal bij mij was. Iedere stap is jouw tempo (gemakkelijker gezegd dan gedaan). Ook tijdens de wedstrijd. De pony heeft niets in te brengen. Dit in alle gangen altijd (scheelt een hoop "discussie) overal of het nu buiten is, in de piste thuis of op de wedstrijd. Maakt niet uit. Wat ons heel goed hielp was een keer (noodgedwongen) vanwege ander paard, een staprit doen in het bos van anderhalf uur. Acht wat was paardje boos, ik had mijn handen vol. maar daarna, super paardje! Hopelijk heb je wat aan de tips. Veel succes ermee. O, ja loperigheid is ook een teken dat paardje op voorhand loopt. Dus tempo omlaag brengen helpt ook nog al eens en je benen masserend zachtjes aan je paard houden tezamen met halve ophouding geven hand met zit en been. Dan nodig je uit dat paardje meer van achteren uit gaat bewegen en dus niet gaat hangen of op voorhand gaat lopen.

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:55

Tja, een bekend probleem bij paarden die de nodige wedstrijdervaring hebben.
Mij heeft het geholpen om alle oefeningen thuis te oefenen op plaatsen waar ze dat juist niet verwachten. Wijken vanaf de hoefslag of na een volte halve baan. Terugschakelen op alle plaatsen in de bak en heel vaak (bijv. bij iedere letter een gang hoger/lager/halt). Zo leert het paard af te wachten wat er gezegd wordt in plaats van dat hijzelf het initiatief neemt.
In middendraf standaard weglopen op de diagonaal heb ik op gelost door inderdaad op de diagonaal juist terug te rijden of halt te houden én ook door in middendraf door te rijden, de diagonaal maar ook het volledige rondje daarna. Dan is het meestal snel afgelopen met die grappen 8-)
Ten slotte heeft het een stalgenootje geholpen om de proeven uit het hoofd te gaan rijden. Hierdoor blijft het paard op haar geconcentreerd en hoorde niet alvast de volgende oefening (of bijv. galop) van de voorlezer.
Succes !

Dragon16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 12:02

Mijn merrie heeft er ook last van dat ze van te voren al denkt wat er moet gebeuren. Wij zijn dan nog geen een keer op wedstrijd geweest. Maar we trainen er wel vast voor. Wil deze zomer voor t eerst starten. Het zou toch geen merriekuur zijn. We wisselen de training wel veel af. Ook met buiten rijden ik er soms nog even een stukje dressuur by. Helpt ook wel.