Vaste schouder(ruiter)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

karinsd

Vaste schouder(ruiter)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 15:33

hoihoi,

Ik heb een vraagje.

Ik rijd op de manege en heb 1 keer in de week les en rijd meestal op hetzelfde paard.
Is een zeer goed opgeleid paard en soepel. Makkelijk nageeflijk te rijden.

Maar nu is het probleem dat ik mijn linkerschouder optrek en vastzet waardoor ik niet meega in de mond
en het paard dus tegenwerk. Heb een instructrice die er op hamert, dan gaat het weer even goed.
maar wat kan ik er aan doen om ervoor te zorgen dat de schouder los en soepel blijft zowel naast als op het paard.

Ik hoop op goede tips.
alvast bedankt
groetjes karin

Kayleigh__

Re: Vaste schouder(ruiter)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 17:04

Zelf heb ik last van gespannen schouders/nek en heb daardoor de neiging om mn schouders vast te zetten. Probeer elke paar minuten even mn schouders en nek vrij te bewegen en los te 'schudden'. Vooral er aan denken, wil ook helpen en je zult dan merken dat je vanzelf wat minder vaak je 'minuutje loswerken' van je schouders nodig hebt.

karinsd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 17:36

oke dank je ik ga het doen.

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 19:10

Probeer eens een gymnastiekbal op een grijze cementbak te plaatsen. Ga hier dan op zitten en bewaar je evenwicht. Zodra jij je schouder optrekt ga je al een beetje gewicht naar 1 kant brengen en rol je van de bal af. Ditzelfde voelt je paard ook wanneer je de schouder optrekt als je aan het rijden bent. Volhouden en na een paar keer oefenen vindt je echt je evenwicht. Dit heeft een positief effect met het rijden.
Deze oefening laat ik doen tijdens een clinic zadelcontrole, zorgd altijd voor veel inzicht van de ruiters in hun eigen houding.
Succes.

http://www.zadelpasservicelibertad.nl

karinsd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 19:47

bedankt voor de tip :D

Meisje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 02:19

Ik zet ook mijn schouders vast. Ik draai bewust tijdens het rijden af en toe een rondje met mijn schouders en nek om het weer even los te maken. Als je het rondje hebt gemaakt laat ik ze ook even heel bewust hangen. Dit helpt mij vaak om weer even "los te laten"

Weenck

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 16:23

ik had spieren in mijn schouders en bovenrug die opgezwollen en vast zaten, ben toen naar mensendiek gegaan (heb ook scoliose) en die vertelde me dat het heel wat zou schelen als je ongeveer 3x per dag tien keer kleine rondjes draait met je schouders. heeft mij iig heel erg geholpen!