Paard niet onder controle?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_RMHorse_

Paard niet onder controle?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 19:32

Hoi allemaal!!

Ik had een vraagje.
Ben 2 weken terug een keer op zondag naar het bos gegaan, kon altijd met een losse teugel relaxt in me eentje rijden.
Die zondag had ze opeens erg veel spanning, alles wat bewoog vond ze eng. (man met hond, fietsers etc.)
Toen ik probeerde haar toch door te laten lopen ging ze stijgeren. Heel veel angst dus.
Ben toen omgekeerd. Had ook het idee van kan nu wel doorgaan maar ze gaat dit bij alles hebben vandaag.
Geen idee waar dit door kwam ineens.

Volgende dag weer geprobeert en weer op precies hetzelfde stuk. Dit keer ben ik afgestapt voor onze veiligheid. Echt niet omdat ik bang ben, heb vaak genoeg rodeo's uitgezeten. (niet van dit paard hoor, zo is ze normaal nooit)
Toen ik er naast stond wou ze eerst alsnog niet mee maar later wel. Stukje meegelopen ze was ontspannen en toen weer opgestapt. Eerste paar passen leken goed te gaan maar daarna kreeg ze weer erg veel spanning. Ben nog een stukje doorgegaan en toen in alle rust omgekeerd en rustig naar huis kunnen stappen.

Morgen ga ik met mijn vaste bosmaatje weer en weet bijna 100 procent zeker dat het morgen gewoon goed zal gaan.
Ze was gewoon echt heel bang en onzeker op dat moment.

Nu heb ik ernorme ruzie met mijn vader omdat hij er zogenaamd zoveel verstand van heeft (hij heeft paar jaar op boerenstalletje gereden)
Maar zijn manier is je paard dwingen er toch doorheen te gaan desnoods slaan schoppen etc.
En zegt nu dat ik geen controle over haar heb. (hij heeft mijn paard 2 x gezien en ons 1 x zien rijden in de bak)
Ik vind dat hij hier niet over kan oordelen.

Mijn manier is later opnieuw opbouwen. Waarom ze dit deed zal ik helaas nooit achterkomen. Maar als ik voel dat mijn paard zoveel spanning heeft ga ik haar toch niet doortrappen? En heb het op een goed moment afgesloten, rustig geeindigt.

Wat vinden jullie?

Anoniem

Re: Paard niet onder controle?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 19:43

Ik zou eens proberen om met imenad ernaast te gaan, dus jij erop en iemand mee die hem aan de hand neemt. Slaan en schoppen werkt alleen maar averechts dus dat kun je rustig achterwege laten. Let wel dat je haar niet haar zin geeft door wanneer ze staakt meteen om te laten draaien want dan kunnen ze het ook tegen je gaan gebruiken. Ook al zet ze daarna nog 1 stap voorwaarts, dan is dat al genoeg. Maar niet toegeven.

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 19:48

Precies, dankjewel voor je reactie! Daarom was ik ook van mening dat ik de 2de x juist heb gehandelt.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 19:51

je moet idd niet gaan slaan en schoppen wat doe je nog meer met je paardje. rijd er ook iemand anders opdie in het bos rijd? is daar wat mee gebeurd? best moeilijk. ik zou idd afstappen en wandelen en terug rijden:)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 19:54

ik zou mijn paard wel door laten gaan,zeker als ze het kent en normaal ook altijd ging.heb ook wel eens gehad dat mijn paard na jaren in eens dacht nu vind ik dit eng al 30x langs gegaan voor heen,dan was het zei tegen mij ik geef nooit toe,ze gaan het tegen je gebruiken pas daar mee op

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 19:56

ja maar je moet niet te streng worden

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 20:02

Je vader heeft ongelijk als het gaat om het slaan en het schoppen, dat schiet niet op je moet paard vanuit innerlijk overwicht en gedicideerde strengheid overtuigen. Maar hij heeft gelijk als het gaat om door zetten. Dus mijn advies is werkelijk nooit omdraaien want dat geeft precedent voor de volgende keer. Morgen met iemand erbij zal het wel goed gaan, verwacht ik.
Voorbeeld zelfs vandaag nog ben ik ook even heel streng geworden op mijn leid merrie toen ze ergens niet langs durfde. Haar moet je juist niet laten kijken want dan wordt het alleen maar erger maar haar moet je gewoon gelijk met been hulp en klein tikje van de zweep door laten stappen. Streng en gedicideerd overtuigen. Zweep gebruik ik zelden of nooit alleen in dit soort situaties en dat werkt dan gelijk.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 20:04

Ik denk dat je het nu goed hebt opgelosst. ik bedenk met altijd zo: ik rijd voor de lol, en wanneer mijn paard zich zo gespannen gedraagd, is er voor mij geen lol meer aan. Ik zoek dan een goed moment om te stoppen en lekker naar huis te gaan, vaak is dat gewoon even grazen en weer rust vinden, soms is het inderdaad afstappen en erlangs lopen totdat mijn paard weer rustig is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 21:01

Schoppen, slaan en je paard er langs dwingen gaat de vertrouwensband verstoren die jullie hebben opgebouwd (al is die niet bijster sterk als je paard dit soort dingen doet) maar afstappen is ook de oplossing niet. En morgen met een buitenrijmaatje er langs gaan ook niet. Dit hoor je met je paard samen alleen op te lossen.

Voorlopig niet meer naar buiten, ga grondwerk doen om de basis te bevestigen, monteer de one rein stop. Pas als die bevestigd is, kun je met je paard weer naar buiten. En als hij ergens niet langs wil, moet je weten hoe je dat op kunt lossen.

Een voorbeeld hier is watervrees. Lees dit topic maar even door:
[OPG] watervrees

En als je paard echt schrikkerig is, moet je hem bezig houden:

http://www.youtube.com/watch?v=RfAvpa1g68s

En wat in bovenstaand filmpje gezegd wordt: werk aan de basis. Als de basis niet goed zit, niet op buitenrit gaan, is vragen om ongelukken.

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 21:21

Dankjewel voor alle reacties.
Morgen is de laatste buitenrit om het nog een laatste kans te geven.
Ga beginnen met parelli (net de paketten binnen etc) dus stop met het rijden.

En ook daarover heb ik weer een hoop gezeik want een paard moet je 7 dagen per week rijden dit dat.
Maar zelf weet ik gelukkig beter.

Bedankt!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 21:56

Het enige wat je MOET is ademhalen, want anders ga je dood. Verder MOET er niets....

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 22:02

Nou vertel dat maar aan me pa, haha
Maar snap wat je bedoelt!